Prøvekjørt: Beneteau Flyer 5 med Suzuki 115

Best uten soldekk

Vi skjønner poenget med soldekket, men båten er mer brukevennlig uten.

BUTT I BAUGEN: Selv under hard kjøring under til dels tøffe forhold,  klarte vi aldri å få sjøsprøyt opp i båten. FOTO: Petter Handeland
BUTT I BAUGEN: Selv under hard kjøring under til dels tøffe forhold, klarte vi aldri å få sjøsprøyt opp i båten. FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Vi har prøvekjørt siste tilskudd i Beneteaus Flyer-serie under den internasjonale lanseringen av Flyer 5 i Palma de Mallorca.

Da vi kjørte båten var det litt vind, kanskje 7–8 sekundmeter. Ingen hvite bølgetopper, men jeg vil anslå de største bølgene til omtrent meteren fra bølgedal til bølgetopp, og enda litt høyere i kombinasjon med hekksjø fra forbigående skip utenfor den travle havnen. Det er fint med litt sjø, spesielt i testsammenheng. Det gjør det enklere å kjenne svakheter.

Butt i baugen

Det er to brede, butte båter som møter meg ved bryggeanlegget ved Real Club Nautico, Beneteaus base for testkjøringen. Jeg tenker med en gang at det kan bli en lite komfortabel opplevelse ute i bølgene, helt til jeg kommer på at kollega Terje Haugen ga det større, men like butte skroget i Flyer 6 godt skussmål etter prøvekjøring i fjor sommer.

Flyer 5 bygger på samme skrogoppskrift, noe Beneteau selv hevder er en liten revolusjon. Fire kanaler, du skimter dem på bilder der Flyer 5 har baugen i været, fører luft med seg fra baugen og fordeler den under skroget. Tankegangen er litt av den samme som med et steppet skrog.

AirStep kaller Beneteau teknologien, som de hevder skal gi bedre komfort, bedre sjøegenskaper og lavere drivstofforbruk.

Spørsmålet som dukker opp i mitt hode, er hvordan dette skal forhindre det brede baugpartiet å stampe i motsjø, for skrogsidene er trukket langt ned og ut til siden helt fram mot baugen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TO ALTERNATIVER: Flyer 5 er tilgjengelig i to versjoner fra lanseringstidspunktet, Sundeck og Spacedeck. Vi tror Spacedeck-versjonen er det beste valget for aktive båtbrukere. FOTO: Petter Handeland
TO ALTERNATIVER: Flyer 5 er tilgjengelig i to versjoner fra lanseringstidspunktet, Sundeck og Spacedeck. Vi tror Spacedeck-versjonen er det beste valget for aktive båtbrukere. FOTO: Petter Handeland

God som gull

Bekymringen skulle vise seg å være ubegrunnet. Skroget i Flyer 5 gjør en utmerket jobb. Jeg pusher på ganske hardt under prøvekjøringen, og tilfellene av å gå litt på nesa (noe man like gjerne ville gjort i med et skrog med tradisjonelt design) tilhører sjeldenhetene. Landingene er som oftest myke og fine, og som skrevet i tittelen; helt uten sjøsprøyt. Her kastes vannet godt ut til sidene, ikke opp og inn i båten.

SOLDEKK: Flyer 5 Sundeck.
SOLDEKK: Flyer 5 Sundeck.

Flyer 5 kjører fint, men er ikke utpreget sportslig. Den takler bølgene på en overbevisende måte uansett hvilken angrepsvinkel, og den gode bredden gir overlegen stabilitet og trygghetsfølelse både i fart og ved stilleligge.

Plass som i en 19-foter

Den 5,17 meter lange (drøyt 17 fot) Flyer 5 er hele 2,34 meter bred. Det gir oppsiktsvekkende plass om bord. De to versjonene, Sundeck og Spacedeck, har samme løsning i akterdelen, der aktersofaen, som tilbyr helt grei sittekomfort, kan vippes fram og gjøres om til dobbel solseng. En enkel, men fin godværsløsning.

Førerplassen i de to versjonene er derimot helt ulike. Spacedeck har ståbenk og en enklere styrekonsoll enn Sundeck, som har to regulerbare stoler ved førerplass og et lite krypinn under dekk. Krypinnet egner seg nok bedre som lekerom for de små enn til overnatting for voksne, for det er ikke store rommet vi snakker om. Som ekstrautstyr kan Flyer 5 Sundeck leveres med marinetoalett med septikk mot et pristillegg på 13 900 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SOLSENG: Solsengen i baugen i Sundeck (bildet) er det lett å se potensialet i, men for aktive båtbrukere er Spacedeck-versjonen et mer fornuftig valg. FOTO: Petter Handeland
SOLSENG: Solsengen i baugen i Sundeck (bildet) er det lett å se potensialet i, men for aktive båtbrukere er Spacedeck-versjonen et mer fornuftig valg. FOTO: Petter Handeland

Bedre løsning

Solsengen i baugen i Sundeck sliter vi ikke med å se potensialet i, men for aktive båtbrukere er Spacedeck-versjonen et mer fornuftig valg.

UTEN SOLDEKK: Flyer 5 Spacedeck. FOTO: Petter Handeland
UTEN SOLDEKK: Flyer 5 Spacedeck. FOTO: Petter Handeland

Dørkplassen er naturlig nok bedre og det er enklere å bevege seg rundt i båten. Den egner dermed seg bedre til fiske og oppleves rommeligere enn Sundeck.

Soldekket og konsollen forsyner seg ganske grovt av plassen om bord, og for å få plass til solsengen akter, blir stolene ved førerplass stående for tett på konsollen. Resultatet er at du må åle deg ned i setet og at du blir sittende med knærne gnissende mot glassfiberen selv med setet i bakerste posisjon. Stolen er dessuten montert til side for rattet, mens passasjerstolen sperrer litt for inngangen til kabinen.

Stålbenken i Spacedeck er en bedre løsning. Den ser kanskje enkel ut, men ergonomien for fører er langt bedre.

Men det gjelder å holde seg fast, for her finnes ingen sidestøtte, og i en oppreist stilling er du mer utsatt ved brå retningsendringer. Det samme gjelder for øvrig akterbenken, der det heller ikke er noen form for sidestøtte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AKTERDEKK: Akterbenken kan vippes fram og bli til en dobbel solseng. Fint i Spacedeck, men litt overflødig i Sundeck som tross alt har soldekk foran. FOTO: Petter Handeland
AKTERDEKK: Akterbenken kan vippes fram og bli til en dobbel solseng. Fint i Spacedeck, men litt overflødig i Sundeck som tross alt har soldekk foran. FOTO: Petter Handeland

115 er nok

Flyer 5 leveres med motorer fra 90 til 140 hestekrefter. Båtene vi kjørte på lanseringen hadde 115 hesters motorer, noe som opplevdes ganske passe.

I den tyngre Sundeck-versjonen noterte vi drøyt 31 knop i loggen, mens Spacedeck akkurat bikket 34 knop.

Sundeck, som er tyngre i baugen på grunn av soldekket, opplevdes mer robust i motsjø enn Spacedeck, men det var akkurat som den ekstra vekten trykket baugen litt ned og løftet akterpartiet slik at propellen lettere kaviterte. Det gjaldt derfor å være litt ekstra påpasselig med motortrimmen.

Beneteaus utsendte hevdet at en propell med høyere stigning ville løst problemet. Dette vil vi selvfølgelig gå etter i sømmene når vi tester Flyer 5 på hjemmebane senere i år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

115 HOLDER: Motoralternativene i Flyer 5 spenner seg fra 90–140 hestekrefter. Med 115 hesters Suzuki på hekken, noterte vi oss henholdsvis 31 og 34 knop i loggen.  FOTO: Petter Handeland
115 HOLDER: Motoralternativene i Flyer 5 spenner seg fra 90–140 hestekrefter. Med 115 hesters Suzuki på hekken, noterte vi oss henholdsvis 31 og 34 knop i loggen. FOTO: Petter Handeland

Fra 245 000 kroner

Prisbildet på Flyer 5 strekker seg fra innstegsmodellen med 90 hestekrefter til rundt 245 000 kroner, opp til en fullt utstyrt båt med 140 hestekrefter til 295 000 kroner.

BEDRE LØSNING: Ståbenken ved konsollen i Spacedeck fungerer fint, men det gjelder å holde seg godt fast, for det finnes ingen sidestøtte. FOTO: Petter Handeland
BEDRE LØSNING: Ståbenken ved konsollen i Spacedeck fungerer fint, men det gjelder å holde seg godt fast, for det finnes ingen sidestøtte. FOTO: Petter Handeland

Stein Harald Jørgensen i hos den norske importøren Erling Sande, forteller at en godt utstyrt båt med 115 hestekrefter trolig vil ligge et sted mellom 265–275000 kroner.

Med en slik prislapp er ikke Flyer 5 blant de rimeligste båtene i femmetersklassen, men så gir den også et inntrykk av å være større enn de fysiske målene tilsier.

Alt i alt er førsteinntrykket av Flyer 5 at det er en spennende båt.

Tekniske data

Beneteau Flyer 5

Lengde: 5,17 m

Bredde: 2,36 m

Vekt: 1185–1240 kg

Kontsruksjonskategori: C6/D6

Motoreffekt: 90–140 hk

Pris, fra: 245 000 kr m/90 h

VELDIG TRANGT: For å få plass til solseng-løsningen akter, er stolen ved førerplass i Sundeck er plassert tett på konsollen. Undertegnede på 192 cm må åle seg på plass og blir sittende med knærne mot glassfiberen. FOTO: Petter Handeland
VELDIG TRANGT: For å få plass til solseng-løsningen akter, er stolen ved førerplass i Sundeck er plassert tett på konsollen. Undertegnede på 192 cm må åle seg på plass og blir sittende med knærne mot glassfiberen. FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også