Yamarin 59 CC

Liten, men livlig

Yamarin 59 CC er veletablert, men biter fortsatt godt fra seg.

Sist oppdatert

Yamarins 59 CC (tidligere 5910) har alt rukket å bli fem år gammel, men fremstår fortsatt som en moderne og praktisk båt. Mye av grunnen til det er Yamarins stadige oppgraderinger. En av de seneste forbedringene er den vedlikeholdsfrie bensintanken i plast, som erstatter den noe tyngre tanken i rustfritt stål.

Plasttanken har dessuten fått en lavere plassering under akterbenken, hvilket betyr mer stuveplass og lavere tyngepunkt i båten.

Yamarin har nå fått en hul konsoll uten aktervegg. Det betyr bedre beinplass og støtte til føreren, samtidig som det er plass til bagasje foran beina. Yamarin har også plassert ratt og girspak på styrbord side av konsollen, noe som gjør det lettere for fører og copilot å sitte tett sammen bak vindskjermen.

Foran konsollen imponerer Yamarin med en fin U-formet benk med låsbare stuverom. For en ekstra slant får man med et oppslagbart bord til montering mot konsollen, og med en sammenleggbar innleggsplate bygger man en fin solseng for to personer.

Akterbenken er vi ikke like imponert over. Den er for smal for tilfredsstillende lårstøtte, og ryggstøtten kunne vært bedre. Benken skulle uansett holde til noen korte dagsturer på fjorden.

Presis og leken

Yamarin 59 CC er en forholdsvis liten båt, noe som først og fremst merkes helt akter. Denne båten har nemlig ingen skikkelig badeplattform. En enkel badestige skulle uansett holde for de fleste, men mangelen på tilstrekkelige dreggrom er sjenerende; disse er så små at man må finne alternative steder å legge tauverket.

Vi tar Yamarin ut på de finske innsjøer og lar Yamaha F115 få jobbe. 59 CC byr ikke på store overraskelser - og det skal leses som en kompliment: Yamarin er som alltid kompakt, presis og leken, og viser et godt fartspotensial. 39 knop er respektabelt, og kjennes riktig så komfortabelt, også takket være en god førerposisjon.

Litt skuffet er vi likevel over at Yamarin setter inn enkle ABS-stoler som standard, og ikke koster på seg en mer polstret versjon med sitteklaff (ekstrautstyr). Styringen ble dessuten i tyngste laget uten hydraulikk, noe som også er ekstrautstyr. Yamarin mener modellen blir for dyr med dette som standard - en oppfatning vi villig deler.

Tekniske data

  • Lengde:5,81 m
  • Bredde:2,26 m
  • Vekt:ca. 680 kg
  • Motor:60-150 hk
  • Toppfart:39 kn
  • Pris m. F115 hk Yamaha firetakt:265 000 kr
  • Ekstrautstyr: Bord, akterkalesje, teakdørk, off-shore stoler, hydraulisk styring m.m.

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også