White Shark 185 Open med Evinrude 150 E-tec

Vilter franskmann

White Shark 185 krever en blanding av forsiktighet og erfaring.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data

Lengde: 5,46 m

Bredde: 2,30 m

Vekt: 700 kg

Driv. tank: 130 l

Motor: 90-135 hk

Motor testbåt: Evinrude 150 E-tec

Toppfart: 40,9 knop (testbåt)

Støy: 86,5 dBA (30 knop), 89,9 dBA (toppfart)

Pris: 326 400 kroner (med 115 hk)

Franske Kelt har med White Shark-serien skaffet seg et navn i macho hobbyfiskerklassen - en klasse som stadig får nye tilhengere også her i landet. Den spesielle designen, med høye fribord og kraftig forskip, er med årene blitt et varemerke for de franske båtene, og de siste modellene opprettholder naturlig nok de velkjente linjene, til glede for den trofaste delen av kundeskaren.

185 er en helt ny skrogkonstruksjon med en relativt ordinær skjærgårdsjeepinnredning, men flere elementer om bord minner oss om at dette er en båt i hobbyfiskerfamilien. Det mest fremtredende er den høye og kraftige konsollen, som er myntet på stående kjøring; den enkle akterbenken med avtakbar ryggstøtte samt den åpne akterenden med portutgang til den lille badeplattformen.

Tåler skitt

Innredningen er spartansk og brukervennlig i ren amerikansk ånd, og det er liten tvil om at båten tåler litt fiskeslo, for ikke å si både sølete unger og møkkete bikkjer. Du trenger ikke være redd for teakdekk eller alcantaraputer når du spyler den ren.

White Shark 185 har godt med stuverom størrelsen tatt i betraktning, det største finner vi under konsollen. Mest fornøyde er vi likevel med kombinasjonsløsningen foran i båten, der bordplaten i ABS-plast, som også benyttes som innleggsplate for solseng, kan senkes helt ned i dørken når den ikke benyttes. Her spares mye plass.

Akterbenken er ikke den mest behagelige vi har sittet i - det finnes mer komfortable passasjerløsninger der ute. Vi er heller ikke over oss av begeistring for finishen, men til franskmennenes forsvar er testbåten også byggenummer 1. At konstruksjonen er solid, har vi uansett liten grunn til å tvile på.

Det er to ting ved nye 185 som skiller den fra mengden i denne størrelsesklassen. Begge har sitt å si for hvordan båten oppleves i sjøen. For det første har White Shark en såkalt leaningpost, eller en ståbenk, som tilbyr en halvt sittende og halv stående førerposisjon bak konsollen. Den elektroniske kontrollboksen er originalt plassert på benken mellom sitteplassene, noe som gir en ergonomisk fordel for båtføreren.

Les også

Solfylt vestlandsbåt

Vakker overraskelse

Element nummer to er det 22 grader skarpe skroget, som er tegnet for å klare seg godt i krapp skvulpesjø. Det gjør det også etter vår erfaring; 185 skjærer seg igjennom bølgene, og det brede forskipet rydder sjøen unna og holder passasjerene tørre om bord.

Men med et skarpt og rankt skrog følger også en rekke utfordringer. Når testbåten i tillegg er overmotorisert med en 150 hk totakter - spesialmontert for importør - kommer ulempene opp i dagen: Båten danser og spretter ved den minste antydning til bølger, og faller raskt ned mot siden når landingen er skjev.

Når skroget griper fatt i svingene, har alle om bord nok med å holde seg fast. Her må toppfarten tilpasses nøye, for ståbenken har ingen sidestøtte, og det skal ikke mye G-krefter til før man tar turen over ripa. En leken båt er artig, og styringen er også presis, men 185 er i det mest utfordrende laget.

Her må man vite hva man gjør bak rattet, og hvor passasjerene befinner seg til enhver tid. I så måte skulle 115 hk mer enn nok for denne båten.

Les også

White shark 245

Mye båt for penga

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også