Wellcraft 262 Fisherman

Fiskebåt kan være så mangt

Pluss ikon
KJØRESKROG: Dypt, tungt V-bunnskrog med solid motorisering. Det blir aldri feil. (FOTO: Wellcraft)
KJØRESKROG: Dypt, tungt V-bunnskrog med solid motorisering. Det blir aldri feil. (FOTO: Wellcraft)
Publisert

Fiskebåt betyr noe helt annet på amerikansk enn på norsk. Jeg står ombord i en Wellcraft 262 Fisherman og her er det ikke noe som minner det minste om tråler, halvplaner eller en hyggelig liten styrehytte-sak. Hadde det ikke vært for at mannen fra Wellcraft ivrig viser frem stangholdere, samt beholdere for både fangst og agnfisk, ville jeg vært overbevist om at jeg skulle være med på et pokerrun eller en nyinnspilling av Miami Vice. For i mine øyne handler det meste i Wellcraft 262 Fisherman om fart.

STANG INN: Wellcraft gir deg gode muligheter til å stille ut fiskeutstyret. (FOTO: Wellcraft)
STANG INN: Wellcraft gir deg gode muligheter til å stille ut fiskeutstyret. (FOTO: Wellcraft)
GOD STEMNING: T-skjorte-vær i aftensola setter tonen i Wellcraft-eierens fiskeliv. (FOTO: Wellcraft)
GOD STEMNING: T-skjorte-vær i aftensola setter tonen i Wellcraft-eierens fiskeliv. (FOTO: Wellcraft)

Men så er fart og ikke minst muligheten til å holde den selv i bølger av en viss størrelse et være eller ikke være for en båtprodusent som vil hevde seg i markedet for havfiske i USA. Det handler om å kunne komme seg langt ut så fort som mulig og omtrent like fort tilbake. Enten kona har blitt utålmodig eller været dårlig.

Tar gjerne et kappløp

FINISH: Kvalitetsfølelsen er bra også på detaljnivå. (FOTO: Wellcraft)
FINISH: Kvalitetsfølelsen er bra også på detaljnivå. (FOTO: Wellcraft)

Jeg skal ikke skryte på meg inngående kjennskap til amerikanske havfiskevaner, men skal man dømme etter skrogfasong, motorisering og muligheten til å flashe utstyret (fiskeutstyret, altså) er det nok ikke bare snakk om å ha med seg den beste fangsten hjem. Jeg tipper det er mye kikking på naboens båt, kommentarer i havna og et og annet privat kappløp ut til de beste fiskeplassene.

I så måte er denne utgaven av Wellcraft 262 Fisherman velegnet til det meste. Med den typiske “hatten” over førerplassen er det plass til enda flere fiskestenger. To Mercury Verado 250-hestere er den største motorpakken på denne modellen. I tillegg til Mercury kan du også velge motorer fra Yamaha og Evinrude, med dobbeltinstallasjoner på 150, 200 og 250 hk samt enkeltinstallasjon med 300 hk. Og med 500 hk på akterspeilet oppgir Wellcraft toppfart på ca. 50–52 knop. Nøyer du deg med en 300-hester kan du regne med snaut 40 knop som maksimal hastighet.

Heller ikke dekor og farger er for de beskjedne. Her kan du velge i en lang rekke oppsiktsvekkende kombinasjoner, og med et “Scarab Offshore”-emblem som et bukk i retning av Don Johnson fra det like fargerike 80-tallet.

Tekniske data

Lengde, totalt: 8,02 m
Bredde: 2,74 m
Vekt uten motor: 2 520 kg
Motor: 300–500 hk
Fartsområde: 39–52 knop
Estimert pris: Ca. 1,3 millioner med 2x250 hk

Wellcraft-vær

Vel ute av havna finner jeg ut at det heldigvis er Wellcraft-vær. Her er det nok vindsjø for et klassisk V-bunnskrog å vise hva det kan. De to Verado-motorene har et herlig lydbilde, ganske dempet og kultivert. Men med en metallisk rekkesekserklang der de spinner lett mens de sparker den 3,2 tonn tunge pakka opp i plan.

Her er det ikke noe å nøle etter, bare klinke båten opp i 35–40 knop i motsjøen. Det går som et tog, pløyer metersjøen til side som du plasker i en sølepytt. Jeg presser på enda litt mer, men får et vennlig kakk i siden fra skipperen som ikke er altfor glad i luftige svev.

NATUREN KALLER: Ute på havet er dette en praktisk anordning. (FOTO: Wellcraft)
NATUREN KALLER: Ute på havet er dette en praktisk anordning. (FOTO: Wellcraft)

I stedet krysser jeg opp og ned i sidesjøen. Den ruller skroget pent unna uten å skjære ut eller lande skrått med harde slag. Det er bare pur glede, små rattkorreksjoner er det som skal til. Et skrog der kjøregleden har fått hovedprioritet. På vei innover går det komfortabelt og udramatisk i drøyt 40 knop. Og helt innerst i bukta har sjøen roet seg såpass at Veradoene får strekke ut og jeg ser 50-tallet på GPS-en.

Men det er ikke bare de stødig sjøegenskapene og den gode komforten der andre båter med mer moderate skrog ville stampet i 20 knop som imponerer. Også den kompakte følelsen, uten skrangling fra løst utstyr og bare et dempet “boff” de gangene en bølge treffer ekstra hardt. En følelse av kvalitet bidrar til å skape godfølelsen.

LITT HYGGE: I et funksjonelt interiør er det mulig å rigge til noen sitteplasser forut. (FOTO: Wellcraft)
LITT HYGGE: I et funksjonelt interiør er det mulig å rigge til noen sitteplasser forut. (FOTO: Wellcraft)

Eller for å si det på en annen måte: Skal jeg noensinne få fiskedilla må det være på grunn av en slik båt.

USA-satsing med fransk vri

Av de nye båtmerkene i Beneteau-konsernet er det sannsynligvis Wellcraft vi først blir kjent med i Norge. Det er et av fire USA-merker som nå er under Beneteau/Jeanneau-paraplyen. – Særlig langs Oslofjorden og kysten videre til Kristiansand, mener vi det er et marked for sportsbåtene fra Wellcraft, sier Schemkes som har salgsansvaret Jeanneau, Prestige og Wellcraft i Nord-Europa. Fisherman-serien har en rekke nye modeller fra 18 til 30 fot, og modellene på 20, 22 og 24 fot tror vi kan være spesielt attraktive i Norge. – Vi er nå i gang med å finne to-tre gode forhandlere i dette området. God oppfølging av kundene er sentralt i å lykkes på lang sikt. Da vil vi også komme tilbake med norske priser, avslutter Schemkes.

Ramme: USA-satsing med fransk vri Av de nye båtmerkene i Beneteau-konsernet er det sannsynligvis Wellcraft vi først blir kjent med i Norge. Det er et av fire USA-merker som nå er under Beneteau/Jeanneau-paraplyen. – Særlig langs Oslofjorden og kysten videre til Kristiansand, mener vi det er et marked for sportsbåtene fra Wellcraft, sier Schemkes som har salgsansvaret Jeanneau, Prestige og Wellcraft i Nord-Europa. Fisherman-serien har en rekke nye modeller fra 18 til 30 fot, og modellene på 20, 22 og 24 fot tror vi kan være spesielt attraktive i Norge. – Vi er nå i gang med å finne to-tre gode forhandlere i dette området. God oppfølging av kundene er sentralt i å lykkes på lang sikt. Da vil vi også komme tilbake med norske priser, avslutter Schemkes.

Denne saken ble første gang publisert 07/08 2017.

Les også