Vellykket felles eksportfront fra båtbransjen

I disse dager går den tyske gigantbåtmessen Boot av stabelen i Düsseldorf. Norske båtprodusenter tror at vi går lysere tider i møte.

Pluss ikon
Her er den norske satsingen representert ved Geir Moen (Hydrolift), Espen Aalrud (Marex), Mette Sauge (Cipax), Torstein Nilsen (Viknes), Bertrand Marcussen og Hans Petter.
Her er den norske satsingen representert ved Geir Moen (Hydrolift), Espen Aalrud (Marex), Mette Sauge (Cipax), Torstein Nilsen (Viknes), Bertrand Marcussen og Hans Petter. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

- Det går rette veien selv om ikke eksportmarkedet er det største for oss nå, forteller Mette Sauge fra Cipax AS som produserer Pioner-båtene.

Hjemme på Bjørkelangen, hvor Pioner lages, har de gått fra ett til to skift igjen i produksjonen, noe som indikerer økt etterspørsel.

Hun har sammen med flere andre norske bedrifter hatt sin fulle hyre med å vise frem hva den norske båtbransjen har å by tyskerne på.

Se osgå: Her er de største på messa.

Mette Sauge fra Cipax forteller at Pioner-salget øker.
Mette Sauge fra Cipax forteller at Pioner-salget øker. Foto: Terje Haugen

Tradisjonen tro

Erlend Prytz, leder i bransjeorganisasjonen Norboat.
Erlend Prytz, leder i bransjeorganisasjonen Norboat.

Dette gjøres fra en felles stand, som egentlig er en god gammel norsk tradisjon det nå er børstet støv av. Regien er det blant annet Erik Brauner fra bransjeforeningen Norboat som står for. Han synes interessen rundt den norske standen er god.

- Nå går det bare bra her, sier han.

Saken er nemlig den at norske båtbyggere nå satser på eksportmarkedene, igjen. Med støtte fra eksportpromotøren Innovasjon Norge, gjennom et prosjekt kalt ARENA Fritidsbåt (AFB), ble det fart på sakene.

Dermed kastet åtte Norske båtbyggere loss og satte kursen mot verdens største båtmesse , BOOT i Düsseldorf, som går av stabelen fra 23. - 31. januar i år.

- Vi må bli flinkere til å satse ute. Vi har båter som er meget solide og gode allværsbåter, og som bør være interessante på mange av de markedene som BOOT dekker, mener Jan Inge Sivertsen i Viknes Båt og Service.

Han er en av flere båtbyggere ønsker Arena-prosjektet hjertelig velkommen og mener at det felles initiativet som nå er tatt vil styrke profileringen av norske båter i utlandet.

Nytt fokus

- I flere år med gode tider i Norge har norske båtbyggere hatt full fokus på hjemmemarkedet og ikke vært like gode til å opprettholde fokuset på eksportmarkedet. Dette har ført til at de nå i vanskeligere tider har færre ben å stå på enn om de hadde opprettholdt eksportandelen, eller i det minste tilstedeværelsen ute, avslutter direktør i båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz.

Norske deltagere i NORBOAT-paviljongen på BOOT 2010:

  • Cipax: Pioner 17 Supersport
  • Hydrolift: C-27 og S-24
  • Joda Industrier: 290 Sport
  • Marex: 370 Aft Cabin Cruiser, 350 Cab Cruiser og 270 Estremo
  • Nidelv Båtbyggeri: 780 Sport og 28 Classic
  • Skibsplast AS: 665 DC
  • Viknes Båt og service: Viknes 1080.

Denne saken ble første gang publisert 23/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også