Eksklusiv sniktitt: Adriatic 40 med twin Volvo Penta

Vakker overraskelse

Som regel får vi høre om nye båter lenge før de er ferdige. Derfor ble vi gledelig overrasket da vi fikk øye på en flunkende ny 40-foter i Pollen i Arendal under årets båtutstilling der.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 12,60 m
  • Bredde: 3,84 m
  • Vekt: ca. 8 t
  • Standard motorer: Volvo Penta 2xD4-260
  • Antall kabiner: 3
  • Antall faste køyer: 5
  • CE-kategori: B
  • Pris fra: Kr 2 999 500
  • Produsent: Adriatic Arendal A/S

Det er "Ibiza-høvdingen" Helge Duus som står bak, og vi snakker om en voksen skute på drøye 41 fot. Gjennom de siste fem årene er båten utviklet i litt roligere perioder i produktutviklingen av nye Ibiza-modeller. Nå er prototypen på vannet, men det vil ta enda litt tid før båten er produksjonsklar. Det vil ventelig skje en gang sent på høsten.

Vi fikk en gjennomgang av båten, samt en kort tur på vannet, og kan umiddelbart konkludere med at dette er et spennende prosjekt fullt av fornuftige løsninger. Adriatic 40 er både klassisk og moderne på samme tid. Den er en vakker båt på vannet med elegante linjer og harmonisk design både i skrog og overbygg, og de renskårede linjene går igjen også inni båten.

Utgangspunktet har vært å utvikle en båt som fungerer både i havn og under transportetapper, og mye av hovedkonseptet er basert på typiske bovennlige "trawlere", men med et moderne og tidsriktig design.

Får D4-motorer

Prototypen var utstyrt med to Volvo Penta D6-motorer på 350 hk hver. De første prøvekjøringene har allerede vist at disse motorene ikke er ideelle, så de skal nå byttes ut med D4-motorer. Da vil man også redusere motorvekten med rundt 250 kg, og med en mindre batteribank og et lettere strømaggregat i tillegg, snakker man kjapt om en vektreduksjon på 500-600 kg akter i båten.

Med 2x260-hesteren forventes en toppfart på rundt 33 knop og en marsjfart på 27-28 knop. Velges 2x300-hesteren, er de foreløpige beregningene at toppfarten vil bli rundt 37 knop med en marsjfart på ca. 33 knop. Båten vil også bli levert med en større singelmotor, men foreløpig er det ikke bestemt hvilken motor eller installasjon dette blir. En enkelt motor vil igjen bety lavere vekt akter, noe som igjen innvirker på båtens tyngdepunkt. Derfor vil denne utgaven bli levert i en ren dekksalongversjon uten flybridge.

Målet om å lage en båt med det funksjonelle i høysetet, gjenspeiles allerede på dekk. Sidedekkene og fordekket er nedsenket med solide rekker langs siden. Sidedekkene er brede og gode å bevege seg på. Akterdekket er rent, med en L-formet sittegruppe, og den store badeplattformen har nesten samme høyde som akterdekket. I akterspeilet er det et voksent stuverom med rikelig plass til fendere og fortøyningsutstyr.

Fokus på vektfordeling

Adriatic 40 har en forholdsvis liten flybridge som entres via en leider. Også her har konstruktøren vært opptatt av vektfordelingen i skuta; man har bevisst sørget for at det ikke vil være for mange personer oppe på toppen, for å unngå et for høyt tyngdepunkt.

- Altfor mange flybridgebåter på denne størrelsen har plass til for mange personer på toppen, sier Helge Duus. - Har man full last på flybridgen og gjør en uheldig manøver, kan det få dramatiske konsekvenser. Ut fra dette har Adriatic fått en mer moderat størrelse med et begrenset antall sitteplasser.

Den store dekksalongen entres via en bred og gedigen skyvedør. Om babord er det en trapp ned til en enkeltlugar med en god enkeltkøye plassert på tvers. Kabinen skilles av med egen dør.

Resten av dekksalongens babord side fylles av en stor, U-formet sittegruppe. Her sitter man utmerket med god dybde på sitteputene og med super sikt i alle retninger. Fra sittegruppen kan man kommunisere direkte med skipperen, og skipperstolen er trukket såpass langt akterover at skipper og passasjerer har fin kontakt også under fart. Aktenfor førerplassen er det langsgående pantryet sentralt plassert, med direkte kontakt både mot sittegruppen inne og til sittegruppen på akterdekket.

Instrumentbordet er moderne utformet med plass til stor kartskjerm, og motorinstrumentene er plassert oppe i takkonsollen. Hele feltet under vinduene er støpt i reflekshindrende mørkegrått, og i dekksalongen er det ståhøyde på over 1,90 m.

I taket - foran flybridgen - er det to store, elektriske takluker, og i siden har skipperen en skyvedør med direkte utgang til styrbord sidedekk. Akkurat det er en detalj som bidrar til enklere oversikt under havnemanøvrer, samtidig som rask ventilasjon sikres på varme sommerdager.

Lyst og luftig

Den store dekksalongen gir et lyst og luftig inntrykk. At det er god plass i en båt på over 40-fot, er bare én side av saken. Hele innredningen er utformet rent og nøkternt med begrenset bruk av vedlikeholdskrevende treverk. Med store glassflater rundt det hele, blir totalinntrykket helt annerledes enn i båter som er fullpakket av gedigent treverk - som for eksempel Nord West 420.

Nede under dekk byr båten på tre separate sovekabiner. I midtkabinen er det en stor dobbeltkøye på tvers, og i forkabinen finner vi en senterplassert dobbeltseng. Et stort bad har separat dusjnisje med skyvedører og ellers god plass. Totalt har båten fem faste køyeplasser fordelt på tre separate lugarer, og i de to fremste kabinene er det mye plass samt rikelig med stuverom og garderobeplass.

Når båten settes i produksjon, er målet i første omgang å produsere en båt i måneden for deretter å øke til 30-40 båter i året.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også