Suzuki Lean Burn

Sparer miljø og lommebok

Nye Suzuki-motorer bruker lite drivstoff.

GNIERE: Suzukis nye utebordsmotorer bruker lite drivstoff kan derfor sies å være mer miljøvennlige motorer.

GNIERE: Suzukis nye utebordsmotorer bruker lite drivstoff kan derfor sies å være mer miljøvennlige motorer. Foto: Suzuki

Publisert Oppdatert
BURN: Nå lanseres DF40A, DF50A og DF300 i ny utgave med «Lean Burn»-teknologien.

BURN: Nå lanseres DF40A, DF50A og DF300 i ny utgave med «Lean Burn»-teknologien. Foto: Suzuki

For to år siden lanserte Suzuki de tre første motorene med såkalt «Lean Burn»-styring. Detter er i motorer som skulle gi et lavere forbruk enn det som hittil hadde vært mulig.

Mindre forbruk gir som kjent også lavere utslipp og de kan derfor sies å være mer miljøvennlige motorer.

Dette krever en mer avansert datahjerne i motoren og utvikling av nye materialer som tåler høyere temperaturer enn tidligere. Kort fortalt gir mer oksygen og mindre bensin høyere forbrenningstemperatur i motoren, og det stiller i sin tur større krav til materialbruken ifølge Suzuki.

De tre første motorene DF70A/80A/90A som ble lansert høsten 2008 har vist seg å gi et lavere bensinforbruk, samtidig som ytelser og driftsikkerhet beholdes. I fjor høst lanserte Suzuki DF60A med "Lean Burn" teknologi.

Nå lanseres altså DF40A, DF50A og DF300 i ny utgave. Alle med «Lean Burn»-teknologien.

Den nye DF300 skal kunne by på et forbruk på under literen per nautisk med en 24 til 25-fots daycruiser.

De første motorene vil bli vist på båtmessen Båter i Sjøen, som går av stabelen neste uke.

For mer informasjon: www.erling-sande.no

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag