Test: Garmin 720s kartplotter

Kanskje verdens enkleste kartplotter

En presis berøringsskjerm og enkel betjening gjør kartplotteren Garmin 720 til en favoritt.

Pluss ikon
Garmin 720s har masse nyttige funksjoner og fine visningsmuligheter. Den passer fint i litt større dagsturbåter og mindre turbåter, eller som slaveskjerm i en større båt.
Garmin 720s har masse nyttige funksjoner og fine visningsmuligheter. Den passer fint i litt større dagsturbåter og mindre turbåter, eller som slaveskjerm i en større båt. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert
Garmin 720s har forenklede radarfunksjoner, men fortsatt mulighet for varslingssone ¿ som utvides eller flyttes med fingeren, så klart.
Garmin 720s har forenklede radarfunksjoner, men fortsatt mulighet for varslingssone ¿ som utvides eller flyttes med fingeren, så klart. Foto: Terje Bjørnsen

Den nye kartplotteren med ekkolodd fra Garmin heter 720s. Prisen ligger på rundt 12 000 kroner. Det gjør den vesentlig rimeligere enn de større plotterne med berøringsskjerm. Den kan felles inn i dashbordet, men er heller ikke så stor eller tung (1,1 kilo) at det gjør noe å ha den på brakett.

Testoversikt: De beste skjærgårdsjeepene

Det viktigste punktet er den svært gode berøringsskjermen. Vi hadde i fjor storebror Garmin 5008 med berøringsskjerm på langtest om bord i en RIB, og ble overbevist om teknikkens fortreffelighet.

Svært god touchskjerm

Derfor ble vi en smule overrasket da vi tok i bruk 720s om bord, og fant ut at presisjon og følelse i skjermen var enda bedre enn tidligere.

Dermed går det som en lek å bruke fingrene i betjeningen, rulle i kart, plassere markøren over objekter eller opprette en rute. Sammen med gode menyer og bra logikk i betjeningen av underfunksjonene, er nok dette den enkleste kartplotteren vi har brukt.

En annen av de viktigste tingene Garmin 720s kan by på, er muligheten til å dele skjermbildet. Det gjør at du får utnyttet plotter- og ekkoloddfunksjonene bedre, eksempelvis kartbilder side om side på ulike zoomnivåer, 2D-kart kombinert med 3D-kart, eller ekkolodd og kart i ulike variasjoner.

3D-kartet gir en mer visuell og bilaktig oversikt over omgivelsene.
3D-kartet gir en mer visuell og bilaktig oversikt over omgivelsene. Foto: Terje Bjørnsen
Med NMEA 2000 tilkobling, kan du få fram motordata i kartplottervinduet.
Med NMEA 2000 tilkobling, kan du få fram motordata i kartplottervinduet. Foto: Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Skjerm: 7 tommer, 800x480 piksler
  • Størrelse, H/B/D, cm: 14,2/22,4/7,9
  • Vekt, kg: 1,1 kg
  • Mottaker: 12-kanaler. EGNOS
  • Kart: Bluechart G2/Vision
  • Pris: Ca. 12 000,-
  • Pris, kart: Fra ca. 1800,- til 2500,-
  • Mer info: www.belanor.no

Garmin har et greit og lettvint layoutssystem som lar deg bygge om og forhåndskonfigurere de dataene du ønsker å vise i skjermbildet.

2D eller 3D etter behov

På Garmin-vis kan du velge å vise de innholdsrike Bluechart-kartene på flere forskjellige måter; 2D med og uten bildelag på land, eller 3D med perspektiv over eller under båten. Og prosessoren i den nye kompakte Garmin-plotteren er heldigvis kraftig nok til å trekke all den avanserte kartografien rundt uten forsinkelser av betydning.

Les testduell: Raymarine A70 mot Lowrance HDS-7m

Vi har gjort flere tester av Garminprodukter med den mye omtalte autorutingsfunksjonen som lager en kurslinje til målet, basert på båtens dyptgående, høyde og hvor nært du ønsker å gå langs land. Den er på plass også i 720-modellen, og nytt for året er bl.a. muligheten for å legge inn varsel når du nærmer deg områder med mulige hindre.

Fortsatt er det småplukk å utsette på enkelte rutevalg, men med erfaring i autorutingens valg og godt sjømannskap på toppen, er vi blitt godvenner med systemet. Og den ekstra varslingsfunksjonen øker sikkerheten.

Denne saken ble første gang publisert 25/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også