Test: Ettermarkedspropeller vs. original

Hvilken propell er best?

Vi har testet tre ettermarkedspropeller for å finne ut om disse er bedre enn propellen som sitter på motoren i standardutførelse.

HELT PROPELL: Du har mange muligheter hvis du skal bytte propell på båten din.

HELT PROPELL: Du har mange muligheter hvis du skal bytte propell på båten din. Foto: Staffan Westerlig

Publisert Oppdatert
ALTERNATIVER: Men Mercury har gjort en god jobb med originalen.

ALTERNATIVER: Men Mercury har gjort en god jobb med originalen. Foto: Staffan Westerlig

En vakker dag smeller du på grunn. Spørsmålet er ikke om, men når det skjer. Noe forvirret sitter du i båten og titter ned på den sønderknuste propellen.

Hvordan kunne egentlig grunnen flytte seg så mye siden forrige gang du passerte?

Da er det godt å ha en reservepropell liggende. Jobben med å bytte propell er nemlig noe de aller fleste mestrer. En reservepropell er sånn sett en rimelig forsikring som kan redde verdifulle feriedager på sjøen, samtidig som den øker sikkerheten om bord.

Er propellen som sitter på motoren kantkjørt eller slitt, er det en god investering å bytte den. En ubalansert propell sliter nemlig på girhuset i motoren og medfører ofte store kostnader. Spørsmålet er da:

Hvilken skal du kjøpe?

Valget kan være så enkelt som å kjøpe en ny propell av samme fabrikat som originalen, men det finnes faktisk en god del andre interessante ettermarkedspropeller av ulike fabrikat. En Silver Hawk 540 DC med 90 hester Mercury Optimax på hekken stiller denne gang som testbenk - en hyggelig daycruiser som vi oppnår 39,2 knop i toppfart med original propell.

Vi samlet tre uoriginale propeller, to trebladspropeller i aluminium og en firebladspropell laget i kompositt, i samme størrelse og stigning som Mercurys originale. Kunne de være billigere og bedre?

Fart

Fartsmessig er det nærmest dødt løp opp til 4000 o/min og ca. 26 knop, men på toppfarten skiller det hele 2,7 knop mellom den raskeste og den tregeste. Standardpropellen er den mest effektive med 39,2 knop, mens komposittpropellen fra Propulse kun oppnår 36,5 knop.

Derimot produserer denne minst vibrasjoner i båten under gange. Samtlige propeller har bra grep i slake kurver, og det er ingen kavitering å spore. Standardpropellen tar første stikk.

Les også:

Bensinforbruk

Mellom 5 og 20 knop er forbruket så å si identisk med de fire propellene, men fra 25 knop og oppover begynner ting å skje. Propulse er gjerrigst med 0,55 l/nm, mens Hustler har høyeste notering med 0,61 l/nm.

Ved 35 knop har pipa en annen lyd, Propulse suger i seg 0,83 l/nm mens originalpropellen nøyer seg med 0,69 l/nm.

Mercury original tar også andre stikk, for et gjennomsnittlig forbruk på 0,66 l/nm er et par hakk lavere enn de tre uoriginale.

Akselerasjon

I akselerasjonsmomentet er det så å si dødt løp. Vi hadde forventninger til Propulses fire blader og til Hustlers akselerasjonshull, men differansene er så små at det blir vanskelig å kåre en vinner.

Vinneren

Summerer vi resultatene, troner originalpropellen fra Mercury ensom på topp. Den er raskest, generelt mest drivstoffgjerrig og den gjør det godt i akselerasjonstesten.

Enkel utforming kreves for å gjøre en god allroundjobb, og det scorer den godt på. Det skal i samme slengen nevnes at ingen av disse propellene gjør det dårlig i testen, og mannen i gata ville antagelig ikke merket noen stor forskjell.

Er du ekstra interessert skal det sies at komposittpropellen imponerer med lite vibrasjoner, dessuten er muligheten for å justere stigningen praktisk å ha ved for eksempel vannsport.

Mercury Black Max, standard

Black Max er standardpropellen som følger med når man kjøper Mercury-motorer opptil 250 hk. Den aktuelle størrelsen er å finne på motorene mellom 75 og 125 hk. Gjør båten over 40 knop, kan det være greit å gå for en rustfri propell. Modellen finnes fra størrelsen 9 tommer og oppover, stigningsgraden er opp til 23 tommer. Testpropellen har målene 12 3/4" x 21" og koster 1948 kroner inklusiv navsats hos Mercury-forhandler.

ORIGINALEN: Propellen fra Mercury.

ORIGINALEN: Propellen fra Mercury. Foto: Staffan Westerlig

Pluss: Rask, lavt forbruk, god akselerasjon, separat nav.

Minus: Litt dyrere enn resten.

Propulse Propeller

Denne propellen produseres av det svenske firmaet Industriplast AB og er laget i kompositt og ikke aluminium som de øvrige i testen. Den har også fire blader kontra tre på de andre. En morsom egenskap er at stigningen på bladene kan justeres manuelt for å tilpasses kjøreforholdene, fra 15 og opp til 21 tommers stigning. Komposittpropellen koster 1998 kroner inklusiv et ekstra blad, og da følger livstidsgaranti med på kjøpet.

Pluss: Fleksibel stigning, livstidsgaranti, gjerrig mellom 20 og 25 knop, utbyttbare blader, billig, mindre vibrasjoner.

PROPULSE: Svensk utfordrer i komposittmaterial og med fire blader.

PROPULSE: Svensk utfordrer i komposittmaterial og med fire blader. Foto: Staffan Westerlig

Minus: Lavest toppfart, tørst på høye turtall.

Tuning Point Propellers, Hustler

Hustlers aluminiumspropeller finnes i hopetall til nesten alle motormerker fra 40 hk og oppover. Navsatsen som trengs til din motor, selges separat. Akkurat som originalpropellen har også denne tre blader, men den skiller seg fra originalen med sine akselerasjonshull bak på bladets nedre kant. Disse skal i prinsippet gi bedre akselerasjon, selv om våre erfaringer med dette er delte. Prisen på 13 x 21 er 1190 kroner, og navsatsen som trengs til monterin

Pluss: God akselerasjon, billig, separat nav.

Minus: Langsommere enn Mercury standard.

Solas Propeller

ALLSIDIG: Hustler leverer propeller til de aller fleste motorer.

ALLSIDIG: Hustler leverer propeller til de aller fleste motorer. Foto: Staffan Westerlig

Taiwanske Solas Propeller finnes til de fleste merker i alle forskjellige størrelser. Denne 13- tommeren med 21"s tigningsgrad i aluminium koster 1200 kroner. Navsatsen man trenger ved siden av, koster 445 kroner og gjør dette til det billigste alternativet i testen. Fordelen med løst nav er at propellen slites fortere enn navet og man derfor ikke trenger å bytte navet hver gang.

Pluss: Fleksibel stigning, livstidsgaranti, gjerrig mellom 20 og 25 knop, utbyttbare blader, billig, mindre vibrasjoner.

Minus: Lavest toppfart, tørst på høye turtall.

Fart med to personer om bord:

SOLAS: Billig propell fra Taiwan.

SOLAS: Billig propell fra Taiwan. Foto: Staffan Westerlig

Mercury standard

Hustler

Propulse

Solas

1000

3,4

3,2

3,6

3,5

1500

4,8

4,7

4,9

5

2000

6

5,9

6

6

2500

7,6

7

7,3

7,6

3000

14,5

12,6

13,6

14,2

3500

20

19,9

20,5

21

4000

26

25,7

25,6

26,5

4500

30,5

29,3

29,3

31

5000

35

32,9

32,5

34,4

5500

37,9

36

35,4

36,5

Toppfart

39,2

37,6

36,5

37,8

Slik testet vi

Vi har testet disse propellene på én bestemt båt, men det skal sies at propeller ofte presterer annerledes på en annen båt med et annet skrog og annen motor.

Propellene ble testet under like forhold, pent sommervær med en beskjeden krusning på vannflaten. Fart, bensinforbruk, støy og akselerasjon ble målt med GPS og gjennomstrømsmåler, støymåler og stoppeklokke, og bensinmengden i tanken var nøyaktig den samme under samtlige testkjøringer.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag