Tyske Volkswagen og amerikanske Cummins Mercruiser Diesel (CMD) har giftet seg, eller blitt enige om et såkalt "s trategic partnership" som det heter i businessverden.

Se også: Det riktige motorvalget.

Det betyr nå at Volkswagen får offisiell tilgang til Mercrusisers drev og enorme servicenettverk, samtidig som lettvekterdieselene til Volkswagen Marine kommer til å dominere i de mindre klassene opp til 350 hestekrefter under CMD-paraplyen.

Om vi ser vekk fra utenbordsmotorene så er dette den mest utbredte motorsklassen.

Bensinmotoren innenbords er her et vanlig valg om prisen er viktigst, men du får ofte aldrende motorteknologi, mye utslipp og høyt forbruk med på kjøpet.

Utslippskrav

Det er i første rekke strengere utslippskrav som har gjort CMD interessert i brura. Volkswagen har kommet et godt stykke lenger på dette feltet for å imøtekomme Tier 3-utslippsstandarden som blir innført i 2012 i Statene, og i 2014 her på berget.

- Bra for forbrukerne

- Volvo Penta har til nå i praksis vært enerådende på moderne dieselteknologi om bord. Det er derfor bra at Volkswagen kommer på banen slik at forbrukeren nå får et mer reelt valg, sier fagredaktør i Vi Menn Bil og Vi Menn Båt, Terje Bjørnsen.

På den måten tror han dette samarbeidet inne marin motorisering kommer til å få stor betydning for vanlige forbrukere.

Les videre under bildet om Volkswagens marinemotorer:

LETTVEKT: Volkswagens motorer kommer godt ut i våre tester.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!