Propelltest fra Staffan=

ALTERNATIVER: Men Mercury har gjort en god jobb med originalen. © Staffan Westerlig

En vakker dag smeller du på grunn. Spørsmålet er ikke om, men når det skjer. Noe forvirret sitter du i båten og titter ned på den sønderknuste propellen.

Hvordan kunne egentlig grunnen flytte seg så mye siden forrige gang du passerte?

Da er det godt å ha en reservepropell liggende. Jobben med å bytte propell er nemlig noe de aller fleste mestrer. En reservepropell er sånn sett en rimelig forsikring som kan redde verdifulle feriedager på sjøen, samtidig som den øker sikkerheten om bord.

Er propellen som sitter på motoren kantkjørt eller slitt, er det en god investering å bytte den. En ubalansert propell sliter nemlig på girhuset i motoren og medfører ofte store kostnader. Spørsmålet er da:

Hvilken skal du kjøpe?

Valget kan være så enkelt som å kjøpe en ny propell av samme fabrikat som originalen, men det finnes faktisk en god del andre interessante ettermarkedspropeller av ulike fabrikat. En Silver Hawk 540 DC med 90 hester Mercury Optimax på hekken stiller denne gang som testbenk - en hyggelig daycruiser som vi oppnår 39,2 knop i toppfart med original propell.

Vi samlet tre uoriginale propeller, to trebladspropeller i aluminium og en firebladspropell laget i kompositt, i samme størrelse og stigning som Mercurys originale. Kunne de være billigere og bedre?

Fart

Fartsmessig er det nærmest dødt løp opp til 4000 o/min og ca. 26 knop, men på toppfarten skiller det hele 2,7 knop mellom den raskeste og den tregeste. Standardpropellen er den mest effektive med 39,2 knop, mens komposittpropellen fra Propulse kun oppnår 36,5 knop.

Derimot produserer denne minst vibrasjoner i båten under gange. Samtlige propeller har bra grep i slake kurver, og det er ingen kavitering å spore. Standardpropellen tar første stikk.

Les også:

Bensinforbruk

Mellom 5 og 20 knop er forbruket så å si identisk med de fire propellene, men fra 25 knop og oppover begynner ting å skje. Propulse er gjerrigst med 0,55 l/nm, mens Hustler har høyeste notering med 0,61 l/nm.

Ved 35 knop har pipa en annen lyd, Propulse suger i seg 0,83 l/nm mens originalpropellen nøyer seg med 0,69 l/nm.

Mercury original tar også andre stikk, for et gjennomsnittlig forbruk på 0,66 l/nm er et par hakk lavere enn de tre uoriginale.

Akselerasjon

I akselerasjonsmomentet er det så å si dødt løp. Vi hadde forventninger til Propulses fire blader og til Hustlers akselerasjonshull, men differansene er så små at det blir vanskelig å kåre en vinner.

Vinneren

Summerer vi resultatene, troner originalpropellen fra Mercury ensom på topp. Den er raskest, generelt mest drivstoffgjerrig og den gjør det godt i akselerasjonstesten.

Enkel utforming kreves for å gjøre en god allroundjobb, og det scorer den godt på. Det skal i samme slengen nevnes at ingen av disse propellene gjør det dårlig i testen, og mannen i gata ville antagelig ikke merket noen stor forskjell.

Er du ekstra interessert skal det sies at komposittpropellen imponerer med lite vibrasjoner, dessuten er muligheten for å justere stigningen praktisk å ha ved for eksempel vannsport.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!