BOOT 2011 i Düsseldorf

Tyskere imponert over norske båter

- Imponerende kvalitet og design.

Pluss ikon
MESSE: Ambassadør Sven Erik Svedman (fra v., Hydrolifts Geir Moen og NORBOATS Erling Prytz går igjennom den nye Hydrolift S-28 på Boot-messen i Dusseldorf.
MESSE: Ambassadør Sven Erik Svedman (fra v., Hydrolifts Geir Moen og NORBOATS Erling Prytz går igjennom den nye Hydrolift S-28 på Boot-messen i Dusseldorf. Foto: Norobat
Sist oppdatert

Fakta om Arena Fritidsbåt og Boot Düsseldorf

Arena Fritidsbåt er et 3-årig prosjekt der bransjen og enkeltbedrifter får store muligheter til å øke sin konkurransekraft gjennom aktiv deltagelse på arenaen. Det skal utvikles og gjennomføres:

  • Prosjekter for bedriftene
  • Markedsutvikling
  • Kompetanseheving
  • Rekrutterings- og utdanningsaktiviteter
  • Omdømmebygging nasjonalt og internasjonalt

Boot Düsseldorf er verdens største båt- og utstyrsmesse for maritime aktiviteter. I 2011 er 1550 utstillere fra 59 land samlet i den siste uken av januar. Messen har over 50 000 besøkende på åtte utstillingsdager.

Det sier Norges ambassadør i Tyskland, Sven Erik Svedman. Han var raus i sin omtale av norske utstillere ved årets båtmesse BOOT 2011 i Düsseldorf, ifølge en pressemelding fra båtbransjeforbundet Norboat.

De norske båtprodusentene Windy, Hydrolift, Viknes, Marex og Cipax stiller ut under årets båtmesse i Dusseldorf, som er verdens største båtmesse og et viktig utstillingsvindu for eksport av norske båter.

I år fikk utstillerne besøk av ambassadøren i Berlin, Sven Erik Svedman, som kastet glans over den norske pavilliongen og de norske deltakerne.

Svedman fikk se standene til de norske produsentene, og var tydelig imponert.

- Det er veldig morsomt å se både kvaliteten og den innovative designen som norske båtprodusenter leverer for tiden. De fremstår som samlet og solide i den enorme konkurransen som råder her i Sentraleuropa, sa Svedman til de fremmøtte.

Ambassadøren var også optimist med tanke på den rådende økonomiske situasjonen.

- Her i Tyskland har vi sett en stor vekst den siste tiden, og jeg er overbevist om at det tyske markedet står åpent og klart for dem som ønsker å satse her nede. Det jeg har sett i dag vitner om at vi har mye å levere, sa ambassadør Svedman.

STORT: Windy satser stort med tre båter på årets Boot-messe i Dusseldorf.
STORT: Windy satser stort med tre båter på årets Boot-messe i Dusseldorf. Foto: Norobat

Største satsing siden storhetstiden

Arena fritidsbåt, som er et prosjekt for utvikling av båtbransjen, eid av NORBOAT og støttet av Innovasjon Norge, samler årets utstillere under en felles paraply. Fokuset på markedsutvikling og eksportmuligheter igjennom Arena fritidsbåt gir merkbare resultater.

- Vi får mye ut av dette, både med tanke på samarbeidet oss båtbyggere imellom, men også med tanke på tilrettelegging for eksport av båter. Boot messen her i Dusseldorf er dessuten et viktig utstillingsvindu for oss, sier markedssjef i Hydrolift, Geir Moen.

- Dette må være den største, norske båtsatsingen internasjonalt siden storhetstiden på 1970-tallet. Vi i NORBOAT ønsker å tilrettelegge for at de innovative kvalitetsbåtene vi tross alt bygger i Norge skal nå båtfolk utenfor landegrensene, for det er liten tvil om at vi kan hevde oss, avslutter adm. dir. i NORBOAT, Erlend Prytz.

Denne saken ble første gang publisert 28/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også