Jeanneau NC11:

Turbåten du vil ha

Franske Jeanneau viser spennende resultater etter at de ryddet tegnebordet for et helt nytt konsept.

Publisert Oppdatert

Importør Peter Heitmann satser nå sterkt på nye motorbåter i tillegg til seilbåtene fra det samme verftet, franske Jeanneau.

- Vi har så pass stor tro på denne modellen at vi kommer til å ta den inn. Som du kan se av konseptet er hun spesielt utviklet for nordisk bruk, forklarer Peter Heitmann hos importør Heitmann Marin AS.

LYST: Takluken er utviklet i samarbeid med tyske Webasto.

LYST: Takluken er utviklet i samarbeid med tyske Webasto. Foto: Jeanneau

Lyst

Det er lett å forstå hvorfor, etter å ha tatt turen om bord i nyheten New Consept 11 under den 41. utgaven av båtmessen Boot 2010 i Düsseldorf . Fra lista over førsteinntrykk kan vi kort nevne at en lys og oversiktlig salong dominerer sentralt i farkosten. Vi finner samtidig gjennomtenkte løsninger som for eksempel stuvbare krakker og bakvegg som kan flyttes i sin helhet. Det kan være et godt grunnlag for langturen.

Relativt rimelig

HOVED: Her er salong og akterdekk i samme høyde.

HOVED: Her er salong og akterdekk i samme høyde. Foto: Jeanneau

Sammenlignet med andre nyheter i denne prisklassen er det fristende å påstå at dette er noe av friskeste messa har å by på, her snakker vi om en fra-pris på 200 000 Euro, noe som tilsvarer rundt 2 000 000 kroner med norske avgifter.

Med sjøutsikt

Produktansvarlig for motorbåtene, Merry de la Poeze, sier at de rett og slett tok utgangspunkt i en leilighet med sjøutsikt, tidlig i prosjektet.

UNDER: Her planløsninge under dekk, de har fått plass til separat toalett og dusj.

UNDER: Her planløsninge under dekk, de har fått plass til separat toalett og dusj. Foto: Jeanneau

- Vi tenker oss at en leilighet som har alt på et plan er noe som kan overføres til en båt. I tillegg til det rent estetiske kan dette gjøre livet om bord lettere, sier Poeze.

Italiensk

Og til gjøre unna designjobben har båtbyggeren hyret inn italieneren Vittorio Garroni. Men det er ikke dermed sagt at det er fritt for maritime detaljer om bord. Om vi ser nærmere på detaljene finner vi fastmontert dregg akter og en flyttbar benk akterut. Dette er med på å gjøre arealet på akterdekket lett å tilpasse til behovet. Selve hytta er plassert off-center slik at det blir brede dollbord til babord og en reserveløsning til styrbord.

25 knop

MARSJ: Denn skal få en marsjfart på rundt 25 knop.

MARSJ: Denn skal få en marsjfart på rundt 25 knop. Foto: Jeanneau

Under dørken står det to D3 fra Volvo Penta med duoprop, noe som i dette tilfellet skal gi en marsjfart på rundt 25 knop, og en toppfart først på 30-tallet. Dermed kan den se ut til å være fornuftig motorisert.

Se også:

Den største på messa

BAKVEGG: Bakveggen går på skinner, side velges etter behov.

BAKVEGG: Bakveggen går på skinner, side velges etter behov. Foto: Jeanneau

Norske båter er pop

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 10,85 m
  • Bredde: 3,73 m
  • Dypgang: 0,9 m
  • Vekt: 5 610 kg
  • Drivstoffkapasitet: 700 l
  • Motor: Volvo Penta 2 x D3 200 DP
  • Pris, fra: 210 000 Euro
KONSEPT: Dette er nye takter fra Jeanneau.

KONSEPT: Dette er nye takter fra Jeanneau. Foto: Jeanneau

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag