Drømmebåt: Axopar 45 XC Cross Cabin

Trår til så det holder

Axopar skalerer opp sitt helt spesielle konsept til den virkelige storbåtklassen, og håper kundene oppfatter den nye 45-foteren på samme måte som tidligere modeller. 

Pluss ikon
<b>TOPPMODELL:</b> Det finnes verre steder å lansere båt enn på Mallorca. Et område den nye Axopar er skreddersydd for.
TOPPMODELL: Det finnes verre steder å lansere båt enn på Mallorca. Et område den nye Axopar er skreddersydd for. Foto: Christian Höglund
Sist oppdatert

Det er ikke bare-bare å lykkes med et helt nytt båtmerke. Men finske Axopar, med grunnleggeren Jan-Erik Viitala i spissen, har vist at det er mulig.

Ikke kun på hjemmemarkedet og ellers i Skandinavia, men faktisk med hele verden som boltreplass.

Axopar definerer seg ikke ene og alene som båtprodusent, men kaller seg selv «The Adventure Company». Og neste kapittel i eventyret heter Axopar 45 XC Cross Cabin.

Verftet har allerede utforsket mye av markedet mellom 22 og 37 fot, der man har modeller på 22, 25, 28 og 37 fot.

Som dum nordmann uten peiling på det internasjonale jetsettlivet, kan man selvsagt lure på hvorfor ikke en 33-foter ville være interessant.

<b>VALGETS KVAL:</b> Kajakktur eller et glass champagne i solloungen forut? Livet er ikke enkelt for storbåteiere. 
VALGETS KVAL: Kajakktur eller et glass champagne i solloungen forut? Livet er ikke enkelt for storbåteiere.  Foto: Christian Hoglund

Bruse med fjæra

Men Axopar har sannsynligvis helt rett når de trår til med en ordentlig toppmodell. I dette markedet gjelder det å bruse med fjæra for å bli lagt merke til.

Dermed snakker vi om en ny 45-foter, i første omgang i «XC Cross Cabin»-versjon, for senere kommer det ytterligere fire utgaver. Alle disse går i en mer åpen retning enn denne første modellen.

<b>FLERBRUK:</b> Cockpitområdet må fikse flere ting – salong, bysse og styreposisjon er samlet her. 
FLERBRUK: Cockpitområdet må fikse flere ting – salong, bysse og styreposisjon er samlet her.  Foto: Christian Hoglund

Axopar beskriver båten som «ulikt alt annet vi eller våre konkurrenter tidligere har lansert». Da kan man jo lure på om den nye modellen rett og slett er genial, eller er svaret på et spørsmål ingen har stilt.

Annerledes 45-foter

Akkurat det må vi overlate til tiden å vise, men Axopar begrunner sine påstander med at dette er den første båten i denne størrelsen med lukket kabin og walkaround-design i kombinasjon med utenbordsmotorer. Og peker i tillegg på båtens modulære design og flerbrukskonsept.

Vi skal ikke nekte for at Axopar har et poeng, men i denne klassen er konkurransen skarp og kundene kresne.

Finnene skrider til verket med det de sier er et oppdatert design, samtidig har man beholdt merkets DNA. Det slanke forskipet, den lave profilen, det sportslige hyttedesignet kjenner vi igjen fra 37-foteren, men alt i en forstørret og noe mer avrundet utgave.

<b>MODERNE:</b> Glasscockpit fra Simrad og joystickstyring fra Mercury skal gjøre skipperjobben enklere. 
MODERNE: Glasscockpit fra Simrad og joystickstyring fra Mercury skal gjøre skipperjobben enklere.  Foto: Christian Hoglund

Axopar snakker om «rightsizing» – et nyord der det handler om å finne den optimale kombinasjonen av størrelse og egenskaper for at du skal nå dine mål.

Underforstått skjønner vi det slik at folk som eier større eller mer voluminøse båter skal finne det de leter etter i Axopar 45, uten at fotavtrykket blir like stort og klumpete som tidligere.

<b>KJENT STIL:</b> Det særegne baugdesignet er fortsatt et markert trekk hos Axopar. 
KJENT STIL: Det særegne baugdesignet er fortsatt et markert trekk hos Axopar.  Foto: FRANCESCO QUADRELLI

Image er alt

Du kan jo selvsagt lure på hvor potensielle eiere kommer fra når tre V8-motorer på til sammen 900 hester skal bringe bedre balanse i regnskapet, men det har seg likevel slik at dette totalt sett er en ganske gunstig pakkeløsning gitt båtstørrelsen.

<b>ØKONOMISK:</b> De tre V8-motorene fra Mercury er totalt sett en ganske kostnads­effektiv løsning for en slik båt. 
ØKONOMISK: De tre V8-motorene fra Mercury er totalt sett en ganske kostnads­effektiv løsning for en slik båt.  Foto: Christian Hoglund

Dessuten skal ingen ta fra Axopar at de har klart å konstruere båtene sine slik at prislappen tradisjonelt har vært ganske hyggelig sammenlignet med konkurrentene.

På bildene fra lanseringen har eventyr-selskapet lagt både kajakk og padlebrett på cockpit-taket, sånn for å understreke at vi snakker om et ungt-friskt-sprekt image her, uansett hårfarge, midjemål og champagneinntak i nærmeste bukt.

Ofrer plass

Fra bildene å dømme kan man nok fort heller bli å finne slumrende i den behagelige solloungen forut, eller akter i utgaven med akterkabin – i stedet for å padle svett omkring eller klatre i buktas bratte klippevegg.

<b>LANGT OG SMALT:</b> Kabinen forut blir nødvendigvis diktert av skrogutformingen. En smart køye/sofakombinasjon i baugen skal kompensere noe. 
LANGT OG SMALT: Kabinen forut blir nødvendigvis diktert av skrogutformingen. En smart køye/sofakombinasjon i baugen skal kompensere noe.  Foto: Produsenten

Et sted får du uansett svi for Axopars konsept og design.

Uansett hvor mye konstruktørene forsøker å trylle, får du ikke igjen den plassen mer klumpete 45-fotere kan tilby.

Det har vist seg å være et kompromiss mange eiere av Axopar 37 har vært villige til å ta.

Nå blir det interessant å se hva potensielle kunder tenker om Axopar 45.

«Måkevingedører»

Hovedkabinen forut bærer nødvendigvis preg av det lave, skarpe forskipet. Designerne har løst utfordringen med en kombinasjon av køye og sittegruppe.

På bildene av båten ser det relativt vellykket ut, der ryggstøtten på den fremre delen av sofaen er bakerste del av dobbeltkøya i baugen.

Så når det er tid for natta, jager du gjestene hjem og vipper ut køya.

Dessuten har kabinen «måkevingedører» på hver side, slik at du kan få masse lys og luft ned hvis det trengs. En skapseksjon og et kombinert dusj/toalettrom har også fått plass.

<b>ÅPEN:</b> Store takluker kan slippe solen inn når været tillater. 
ÅPEN: Store takluker kan slippe solen inn når været tillater.  Foto: Christian Hoglund

Cockpiten i styrehytta har dører i hver side og store skyveluker i taket. Den bærer også preg av flerbrukskonseptet, der de tre setene på førerplass kan snus akterover og vende mot aktersofaen, mens seksjonen mellom inneholder et lite pentry.

<b>SOFA:</b> Når sengen er pakket vekk, blir det ekstra sitteplass i kabinen. 
SOFA: Når sengen er pakket vekk, blir det ekstra sitteplass i kabinen.  Foto: Christian Hoglund

Velger du versjonen med akterkabin får du to ekstra soveplasser og mulighet for toalettrom også der.

Akterdekket preges av dette valget: Uten akterkabin er det stort og åpent, men med får du en stor solseng på topp av kabinen.

<b>RASK:</b> Toppfarten med 3x300 på hekken anslås til i overkant av 45 knop. 
RASK: Toppfarten med 3x300 på hekken anslås til i overkant av 45 knop.  Foto: Christian Höglund

Er det plass nok?

Kommer du fra en stor båt i 45-fots klassen, kanskje med flybridge på toppen, vil nok bo- og oppholdsfasilitetene i Axopar 45 XC Cross Cabin virke temmelig dukkestue-aktige.

Er du derimot på jakt etter en svær aktivitetsplattform med mulighet for noen overnattinger, vil muligens båten fremstå nettopp slik Axopar ønsker: Helt unik.

<b>TO KABINER:</b> Interiørskisse for utgaven med akter­kabin. Skrog­sidene utenfor dørene til styrehytta kan felles ut for mer plass i havn. 
TO KABINER: Interiørskisse for utgaven med akter­kabin. Skrog­sidene utenfor dørene til styrehytta kan felles ut for mer plass i havn.  Foto: Produsenten

Tekniske data

Lengde, m:  13,9

Bredde, m:  4,11

Vekt u/motor, kg:  Ca. 7000

Drivstoff, l:  1390

Vann, l:  250–300

Fart, knop:  Over 45

Motor, hk:  3x300

Personer:  14–16

Soveplasser:  2 eller 4

Pris:  Ikke fastsatt

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2022, og sist oppdatert 12/05 2022.

Les også