Stortest: 20 hk utenbordsmotorer

Tett i 20 hk-teten

Selv i små motorklasser som 20 hk er kampen om kundene knallhard. Det betyr gode egenskaper og tett fight. Men én stikker av med seieren.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Som vanlig har vi målt fart, forbruk, støy og akselerasjon med to og fire personer i båten. Testbåten er en Terhi Nordic 6020. En åpen og rommelig båt, bygd i ABS-plast og beregnet for motorer med kultstyring og lang stamme. Den er 4,62 m lang, 1,87 m bred, veier 225 kilo uten motor og er beregnet for 20 hk-motor.

MOTORENE

Honda BF20

Dette er den eldste av motorene i denne testen. Den kom på markedet i 2002 og baserer seg på samme motorblokk som lillesøster BF15, med et sylindervolum på 350 cm3. Som de øvrige motorene i testen, er dette en tosylindret firetakter. Den har overliggende kamaksel, forgasser, automatchoke og digitalt tenningssystem.

Andre funksjoner som er verdt å nevne er frontmontert girhåndtak, fem trimposisjoner, gruntvannsinnstilling, beskyttelse mot overoppheting og for høyt turtall og varsel for lavt oljetrykk. Dessuten har motoren spyleinntak for ferskvann og automatisk dekompresjon for enklere manuell start. Generatoren er på 6 A eller 12 A (elektrisk start). Honda BF20 leveres med fireblads propell, og med sine 49 kilo er dette den letteste av testmodellene.

Mercury F20

Dette er en helt ny motor for 2008, og et resultat av et samarbeid med Tohatsu. Motoren er tosylindret og har overliggende kamaksel. Volumet er 351 cm3 og vekten 52 kilo. Den har forgasser, choke, varselsystem for lavt oljetrykk, fem trimposisjoner, gruntvannsinnstilling og en smart rorkult med enhåndsbetjening av gir/gass.

Tohatsu 20

Motoren deler grunnkonstruksjon med Mercury F20, og er dermed også ny for 2008. Selv om teknikken er lik, skiller det noe i detaljene. Her er det frontmontert girspak og seks tiltinnstillinger.

Yamaha F20

Denne motoren kom på markedet i 2006, og har samme teknikk som de øvrige - to sylindrer, firetakt og overliggende kam. Sylindervolumet er på 361 cm3, og blokken er den samme som på Yamaha F15. Det er elektronisk tenning og forgasser. Også Yamaha har en dekompresjonsløsning for enklere start. Vi merker oss solid bærehåndtak, frontmontert gir, spyleinntak for ferskvann, varsel for varmgang, høyt turtall og lavt oljenivå. Det er fem trimposisjoner, gruntvannsinnstilling og vannkjølt drivstoffpumpe.

FART

Mercury F20 er raskest, med en toppfart på 21,7 knop. Rett i kjølvannet følger søstermodellen Tohatsu 20 med 21 knop. Yamaha F20 klarer 20,2 knop, mens Honda BF20 er hakket hvassere med 20,8 knop. Med fire personer om bord er avstanden omtrent den samme, men toppfarten ca. 1,5 knop lavere.

FORBRUK

Når det gjelder de mindre motorklassene, er forskjellene i forbruk ofte marginale - både fordi motorene bruker omtrent like mye og fordi det ikke kjøres like langt som med større motor.

Ved referansehastigheten 18 knop, bruker tvillingene fra Mercury og Tohatsu 0,26 l/nm. Honda og Yamaha bruker 0,28 og 0,32 l/nm ved samme hastighet.

I langsom fart, nærmere bestemt ved 5 og 8 knop, bruker Honda minst drivstoff. Over planingsterskelen er det Mercury og Tohatsu som er best.

Regner vi ut et snittforbruk ved alle målte hastigheter fra 5 knop til toppfart, med to og fire personer, blir bildet meget jevnt: Mercury, Tohatsu og Honda ligger på 0,28 l/nm, mens Yamaha oppnår 0,32 l/nm.

AKSELERASJON

Vi har målt akselerasjon 0-10 og 0-15 knop. Det er dødt løp mellom Honda og Mercury, som brukte henholdsvis 3,3 og 6,0 sekunder, mens Tohatsu og Yamaha blir hengende litt etter med: Tohatsu brukte 3,9 og 6,7 sekunder og Yamaha 3,8 og 7,0.

Øker vi belastningen fra to til fire personer, er rekkefølgen den samme, men avstanden øker fra de raskeste til de tregeste. Mercury bruker 4,7 sekunder til 10 knop, og 9,6 sekunder til 15 knop. For Honda er tallene 4,6 og 9,9 sekunder, Tohatsu bruker 5,1 og 10,4, mens Yamaha er akterlanternen i feltet med 5,1 og 12,9 sekunder.

STØY

Også når det gjelder små motorer kjemper produsentene en vellykket kamp mot støyen. Dagens 20 hk er på en helt annen planet enn tidligere generasjoner: ingen støyer mer enn 89 dBA ved toppfart. Minst av alle testmotorene støyer Honda BF20, og det ved samtlige av våre målepunkter. Best er den rundt 13 knop, hvor den ligger på beskjedne 79 dBA, mens resten av gjengen trykker på med 84-85 dBA. Det samme er tilfellet ved 15 knop, med 81 dBA mot de andres 85-87 dBA. Disse tallene er ikke bare morsomme å registrere på støymåleren, de merkes også godt - i positiv forstand - i praksis. Ved toppfart er forskjellene marginale.

Klikk Båt mener

Vekter man alle testkriteriene like mye, er det Mercury F20 som stikker av med seieren i denne testen. Den gjør det bra i alle testområdene, er best på fart, bra på forbruk og akselerasjon og gjør et greit inntrykk på støy. Dessuten liker vi enhåndsbetjening av gir/gass. Tohatsu og Honda dømmer vi likt i mål, men er støy et viktig kriterium, holder vi en knapp Honda. Sist i feltet havner Yamaha, med litt svakere resultater jevnt over, og uten noen klar topplassering.

Teknisk data

Yamaha F20

Honda BF20

Mercury F20

Tohatsu 20

Volum, cm3:

350

351

351

362

Effekt, hk (kw):

20 (14,7)

20 (14,9)

20 (14,9)

20 (14,7)

Vekt, kg:

49

52

52

52

Drivstoffsystem:

Forgasser

Forgasser

Forgasser

Forgasser

Tenningssystem:

PGM-IG

CDI

CDI

CDI

Boring x slag, mm:

59x64

61x60

61x60

63x58,1

Anbefalt turtall:

5000-6000

5400-6100

5400-6100

5000-6000

Utveksling:

2,08:1

2,15:1

2,15:1

2,08:1

Totalvekt (båt+motor), kg:

274

277

277

277

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2008, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også