Test: Yamarin 5220

Praktisk, pen og morsom

Yamarin 5220 er en av Norges mest populære landstedsbåter. Det skjønner vi godt.

Sist oppdatert

Yamarin 5220 er en praktisk og lettstelt båt med god komfort og godkjente egenskaper i sjøen. Skroget er harmonisk og velbalansert, og planingsterskelen er nå blitt borte. Skroget går imidlertid ikke like mykt som de aller beste konkurrentene, som for eksempel Bella 512 Excel. Vi mener dessuten å huske at også den forrige Yamarin 5220-modellen gikk mykere.

Med Yamahas 80 hk firetakter oppnår båten en toppfart på 34 knop, noe som er bra. Men vi synes forbruket er høyt for en firetakter.

Naken innvendig

Uten teak og annen pynt virker båten steril. Det triste dashbordet bidrar også til at vi ikke får den helt gode følelsen for designen og innredningen. Når båten for øvrig virker solid og tåler mye tøff bruk, synes vi det er rart at finnene ikke pynter opp litt innvendig, slik at det skal være triveligere for dem som er om bord.

De to separate stolene er komfortable, men virker litt raklete. Førerplassen faller i smak, men vindskjermen er for lav hvis du er over 180 cm. Og Yamarin kan med fordel bruke en klar vindskjerm i stedet for en grønntonet.

5220 er en av bowriderne i denne klassen med mest plass både foran og bak vindskjermen. Om bord er det rikelig med store stuverom, og det er god plass til alle putene i de store rommene i konsollene. Kalesjeløsningen for å stenge den nederste delen av passasjen mellom konsollene er lite brukervennlig - en liten dør er mer praktisk, selv om vi setter pris på lunheten kalesjen gir i cockpit.

Hekken er rund og har en grei badeleider, men det finnes ikke stuverom til anker, kjetting og tauverk akter. Det er en stor ulempe hvis man for eksempel skal ankre opp og gå i land for å bade. Forut er det plass til tauverk, og båten har solide fortøyningsbeslag.

Yamarin 5220 virker solid bygd, og finishen er upåklagelig.

Konklusjon

Yamarin 5220 er en hit fordi den går fint og raskt i sjøen og er meget praktisk. Den er lun og komfortabel på den ene siden, og like praktisk som en jeep på den andre. Men vi hadde gjerne sett at verftet gjorde båten litt triveligere i cockpit.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også