Test: White Shark 245

Grovt kaliber

White Shark 245 med 2x175 hk er ikke verdens mest fornuftige båt- og motorkombinasjon. Men det gjør godt å legge de to gasspakene fremover!

Sist oppdatert
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec Foto: Bjørnsen, Terje

Tekniske data: White Shark 245

  • Lengde: 7,43 m
  • Bredde: 2,67 m
  • Vekt uten motor: 1600 kg
  • Antall personer: 8
  • Maks hk: 2x175 hk
  • Pakkepris m. 2 x 175 hk: Kr 826 100

Det er en mektig følelse å kjenne de to propellene gripe tak og kaste den store skjærgårdsjeepen opp i plan. 0-40 knop går på imponerende 6,7 sekunder, og sørger for en akselerasjon som er ganske uvant i store båter. Og det gir seg ikke før det står 48 knop på GPS'en.

Rått totaktsbrøl

Enda mektigere er faktisk lydbildet fra de til sammen tolv sylindrene som arbeider i totakt. Evinrude E-tec er moderne, direkteinnsprøytede totaktsmotorer, og du kan like det eller la være, men det er ingen firetaktere i verden som kan matche det rå brølet fra totaktere i full blås.

Når du legger båten i marsjfart på drøyt 40 knop, føler du deg nærmest som kaptein i en lavtflygende jagerbomber fra 2. verdenskrig - iallfall passer lydkulissene til dét bildet.

Les også:

Solid kjøremaskin

Tøff RIB

Lettkjørt beist

Ved første øyekast ser ikke White Shark 245 ut som en typisk fartsbåt. Den høye baugen og de rette skrogsidene gir snarere et mer robust og solid inntrykk enn rene sportsbåt-assosiasjoner. Og selv om fartspotensialet er stort, er sjøegenskapene mer i tråd med designet.

Båten er svært lettkjørt, størrelsen på nesten 7,5 meter tatt i betraktning. Den lystrer fint og mykt på rattutslag, og du trenger ikke være veldig aktiv med trimknappen for å få den til å gå riktig i sjøen. På vår testbåt var det vanskelig å få synkronisert turtallet på motorene, men det manglet nok bare litt justering av gass/girhendler.

Under prøvekjøringen var det mest småbølger i form av vindsjø, så vi måtte oppsøke hekksjø fra skip og andre båter for å få et inntrykk av hvordan White Shark 245 oppfører seg i bølger. Det brede forskipet og de rette skrogsidene gir mistanke om at det kan bli harde slag, men i det store og hele går båten relativt mykt i sjøen. Unntaket er hvis du får krappe bølger inn skrått forfra. I medsjø flyter båten fint oppå bølgene, og viser ikke noen tendens til å skjære ut til sidene.

White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec Foto: Bjørnsen, Terje

Enkel, men praktisk

White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec Foto: Bjørnsen, Terje

Testdata

Turtall, o/min

Fart, kn

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/Nm

1000

5,3

68

3,9

0,74

3500

28,8

79

41,6

1,45

4000

34,9

83

56,8

1,63

4500

38

84

71,9

1,89

5000

43,1

86

101,4

2,35

5700

48

90

127,9

2,67

Det er franske Kelt som står bak White Shark-båtene, og de tas hit til landet av Fische Marine. De er blant annet ansvarlige for Evinrude-distribusjonen i Skandinavia. Og du kjenner deg fort igjen i typisk "fransk" marinedesign for båter i denne størrelsen: Det er enkelt, med store hvite glassfiberflater, men også robust og praktisk.

Førerplassen i White Shark 245 har en rammeløs vindskjerm som gir deg den aller nødvendigste vind- og værbeskyttelsen, men gode båtklær hører med hvis du skal bruke båten utenom de beste sommerdagene.

Du støtter baken på en ståbenk, og det er i første rekke pilot og copilot som har glede av ly fra konsoll og vindskjerm. Det er montert håndtak som gjør det bra for andre passasjerer å stå bak denne benken i fart.

Flatt instrumentpanel gjør at du må lene deg litt fram for å lese av instrumentene, og det er ikke gjort plass til integrert kartplotter. Imidlertid er det mulig å montere det på brakett på høyre side av konsollen.

Lukk dørken

Gjennom en smal åpning i konsollen kommer du ned i en liten lugar. Den er ikke spesielt egnet som oppholdplass, men fungerer fint som stort stuverom. I tillegg har man montert en portapotti for de absolutt trengende. Det er smart å ha døren lukket under kjøring, for det er et drøyt fall fra cockpit og ned til kahyttdørken.

Det er rikelig med ute- og sitteplass for de totalt åtte personene White Shark 245 er anbefalt for. Forut er det en U-sofa med mulighet for bord eller solseng, og akter er det en helt ok sofabenk. I vårt klima er den største utfordringen at det blir vel trekkfullt på disse plassene når du kjører fort.

Les også:

En synkefri sommer

Stilsikker actionbåt

Kan kjøres fornuftig

White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec Foto: Bjørnsen, Terje

Hvilket bringer oss tilbake til motoralternativene for White Shark 245. Verftet anbefaler motorstørrelser fra 2x115 til 2x175 hk, men den kan også leveres med singelinstallasjon fra 200 hk. Det er heller ikke slik at du må legge gasshendlene flatt på permanent basis med det største motoralternativet:

White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec Foto: Bjørnsen, Terje

Båten er ikke plaget med noen markant planingsterskel, og kan kjøres over et bredt fartsområde. Våre målinger viser at den går spesielt pent i området rundt 30 knop, noe som også passer skroget og kjørefølelsen i båten godt.

Da ligger støyen på rundt 80 dBA. Det oppleves som relativt stillegående i en båt som dette. Forbruket vipper rundt 40-45 l pr. time og 1,5 l pr. nautisk mil, hvilket vi anser for å være sømmelig, båtstørrelse og motorisering tatt i betraktning.

At det fort blir dyrt hvis du bruker alle kreftene, sier seg nesten selv. Men for de korte, heftige utblåsningene, er det lite som slår to kraftige totaktere på hekken.

White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec
White Shark 245 med 2x 175 Evinrude E-tec Foto: Bjørnsen, Terje

Denne saken ble første gang publisert 30/11 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også