Test: Uttern S53

Dette er mye båt for pengene

En kompakt skjærgårdsjeep kan være en svært allsidig familiebåt når ting er gjort på den rette måten. Slik som i dette tilfellet. 

Pluss ikon
<b>FRISK OPPLEVELSE:</b> Med største motor på hekken, blir Uttern S53 en sprek og morsom sak på flatt vann. 
FRISK OPPLEVELSE: Med største motor på hekken, blir Uttern S53 en sprek og morsom sak på flatt vann.  Foto: Terje Bjørnsen
Publisert

Uttern har lenge bygget det vi uten forkleinelse kan kalle «folkebåter». Der mye båt per krone er en viktig faktor, uten at det nødvendigvis skal gå utover båtens grunnleggende egenskaper.

Jeg hadde mine første møter med Uttern for rundt 20 år siden, særlig da med 55-modellen i sine ulike utgaver og med karakteristisk blått skrog.

Den fant sin plass i mange norske båthavner, og sjelden har vel en modell fortjent folkebåt-betegnelsen bedre.

Uttern var tidlig ute med plattform-tanke­gang på småbåter. 55-modellen fantes både som konsollbåt, bowrider og daycruiser med betegnelsene S55, T55 og D55.

<b>STORT REGISTER:</b> Uttern S53 planer lett og går komfortabelt og billig i typisk familiefart. 
STORT REGISTER: Uttern S53 planer lett og går komfortabelt og billig i typisk familiefart.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er videreført også i Utterns nye produktspekter, der vår testbåt Uttern S53 er den nest minste utgaven og har selskap av bow­rideren T53.

– S-modellen er fin til fiske og har mye plass, mens T-modellen har et mer beskyttet sitteområde og passer bra til to voksne og to barn, sier Stefan Johansson, ansvarlig for Uttern hos Risør Båtsenter.

Plass til mange

<b>SIKKERT:</b> Godt dimensjonert vannskibøyle gir også god støtte ved bading eller andre turer ut på badeplattformene. 
SIKKERT: Godt dimensjonert vannskibøyle gir også god støtte ved bading eller andre turer ut på badeplattformene.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er i alle fall ingen tvil om at du fortsatt får mye båt for pengene hvis du velger S53-modellen. Høye skrogsider og god bredde i hele båtens lengde sørger for god plass når lengden er på 5,21 meter fra baug til badeplattform.

Innredningen er typisk skjærgårdsjeep: I baugen V-formede sittebenker med mulighet for å rigge solseng, sittebenk for to bak styrekonsollen, aktersofa i hele båtens bredde og brede badeplattformer helt akter.

Detaljene i innredningen viser at Uttern har funnet en god balanse mellom gode løsninger, uten å bruke unødvendige ressurser på kostbart premiuminntrykk. Vipperyggen på førerbenken er enkel, men solid og det samme gjelder puter, luker og andre innretninger.

<b>VIPPEPUTE:</b> En enkel, solid løsning for ryggputen på førerplass gir alt fra støtte ved stående kjøring til sosial sitteløsning i havn. 
VIPPEPUTE: En enkel, solid løsning for ryggputen på førerplass gir alt fra støtte ved stående kjøring til sosial sitteløsning i havn.  Foto: Terje Bjørnsen

På nettsidene til Uttern finner du en god båtkonfigurator, og den viser et modulbasert utstyrsoppsett der du kan tilpasse båten fra en basismodell og opp til en fullspekket båt med alt og litt til. Prisen starter på snaut 300 000 kroner, mens testbåten ligger på rundt 350 000 kroner med en fornuftig utstyrspakke.

Kjapp med 115 hk

Uttern hører med i Brunswick-systemet og leveres naturlig nok med Mercury-motorer på hekken. For S53 sin del betyr det tre utgaver av den fine toliters rekkefireren som kom for noen år siden, med effekt på 80, 100 eller 115 hester.

<b>ALT PÅ PLASS:</b> Godt pakket førerplass med drikkeholdere, Fusion-stereo, oppbevaringsrom og bra kartplotter fra Simrad. 
ALT PÅ PLASS: Godt pakket førerplass med drikkeholdere, Fusion-stereo, oppbevaringsrom og bra kartplotter fra Simrad.  Foto: Terje Bjørnsen

Min testbåt har det største alternativet og noen vil spørre seg om det ikke er i meste laget på en såpass liten og lett båt. Det er klart at nesten 40 knop i toppfart gjør at du må følge med fra førerplass, for det som går bra på flatt vann, er ikke like komfortabelt hvis du møter noen hekksjøer.

Samtidig gir den spreke motoren deg masse kraft til vannsport, eller om du ofte laster opp båten med de inntil seks personene den er godkjent for. Dessuten kan du dra gassen godt tilbake og likevel cruise i kjappe 25 knop. Da snurrer motoren på snille 4000 o/m, lager lite lyd og nipper nøysomt til innholdet i den store 110-liters tanken.

<b>PASSASJE:</b> Benkene forut sørger for sitteplass og stuerom, pluss for god passasje ut og inn av båten. 
PASSASJE: Benkene forut sørger for sitteplass og stuerom, pluss for god passasje ut og inn av båten.  Foto: Terje Bjørnsen

Med den blir marinabesøkene oftere for å kjøpe is enn å fylle tanken. Siden prisforskjellen mellom motoralternativene er liten, ville jeg gått for 100 eller 115 hk.

Godt beskyttet

Sjøegenskapene i Uttern S53 er enkle og stødige. Båtstørrelsen tilsier at den er best egnet i beskyttet farvann, men en tur utaskjærs indikerer at den også takler meters-bølgene Skagerak har å by på denne dagen. Båten har ikke noen utpreget planingsterskel, og når jeg drar farten ned til rundt 15 knop følger skroget bølgene og du slipper harde slag.

Førerplassen er bra beskyttet av vindskjermen, gir/gass er fint plassert og du har motorinstrumenter og en syvtommers kartplotter fra Simrad plassert midt i synsfeltet. Plotteren passer fint til båten og gir god oversikt på skjærgårdsutfluktene en slik båt egner seg for.

Vi Menn Båt mener:

Uttern har vært flinke til å utnytte plassen maksimalt i en relativt liten og rimelig båt. Dermed blir S53 en ekte tusenkunstner i denne båtklassen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022

Denne saken ble første gang publisert 06/07 2022.

Les også