Test: Pioner 15 Allround

Testmålingene viser at du får god nytte av de ekstra hestene

Pioners 15-foter en fin landstedsbåt med stort bruksområde. Med et nytt motoralternativ er det blitt enda bredere.

Pluss ikon
<b>MER KRAFT:</b> Pioner 15 Allround er nå godkjent for motor på 40 hester. Det gir høyere fartspotensial og mer kraft med last om bord. 
MER KRAFT: Pioner 15 Allround er nå godkjent for motor på 40 hester. Det gir høyere fartspotensial og mer kraft med last om bord.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det er gått et par år siden Pioner 15 All­round dukket opp for første gang. Til 2022-sesongen har den fått følge av storebror 16 Explorer, en modell vi hadde test av i av Vi Menn Båt 1 2022.

Les også: Her kan du lese vår test av Pioner 16 Explorer

Men utviklingen står ikke stille for 15 Allround heller. En viktig forbedring til 2022-sesongen er at båten nå er godkjent for maksimal motor på 40 hester, mot tidligere 30 hester.

Da vi kjørte båten i 2020 var det med en Mercury F30 på hekken. Denne gangen tester vi 15 Allround med Mercury F40. Begge er tresylindrede, men det er ikke bare forskjell i effekt.

Les også: Test av Pioner 15 Allround med 30-hester

Sylindervolumet i 40-hesteren er litt større, 747 mot 526 cm³. Det gjør at den største motoren har noe høyere dreiemoment. Dessuten veier den litt mer – 93 mot 78 kilo.

Nyttig med ekstra kraft

Båter i denne størrelsen kan være følsomme for ekstra vekt akter. Da vi kjørte med 30 hester var ikke det noe problem, blant annet fordi motoren var utstyrt med elektrisk trim.

<b>ROMMELIG:</b> Her får fem personer plass og det er enkelt å bevege seg om bord. 
ROMMELIG: Her får fem personer plass og det er enkelt å bevege seg om bord.  Foto: Terje Bjørnsen

Det samme er testbåten med 40 hester, og heller ikke den viser noen uheldige tendenser, selv om undertegnede går inn i tungvektsklassen. Når du er alene i båten er det en liten terskel du må over både med 30 og 40 hester, men med en person i baugen er den tendensen borte.

Testmålingene viser at du får god nytte av de ekstra hestene. Toppfarten med 30 hester målte vi til 25,5 knop. Med 40 hester blir det tre knop mer, og en 15-foter med toppfart tett på 30 knop kan man være godt fornøyd med.

<b>EKSTRA:</b> Båten har fornuftige utstyrsløsninger, der eksempelvis rekkesettet forut er ekstrautstyr. 
EKSTRA: Båten har fornuftige utstyrsløsninger, der eksempelvis rekkesettet forut er ekstrautstyr.  Foto: Terje Bjørnsen

Blant erfaringene vi gjorde oss da vi kjørte Pioner 15 Allround med 30 hester var at du kan redusere turtallet ganske mye og kjøre 15–20 knop på en mer støysvak måte sammenlignet med en svakere motor.

Det samme gjelder med 40 hester, men her kan du også legge fartsområdet fra 20–25 knop til i komfortområdet.

Forbruket

Et vel så viktig argument for den store motoren er ekstra krefter med last om bord. Båten er godkjent for fem personer og kjører du ofte med flere i båten blir det ekstra frasparket i akselerasjonsfasen og på topp en viktig faktor.

<b>PRAKTISK:</b> Drikkeholder med drenering er en smart finesse.
PRAKTISK: Drikkeholder med drenering er en smart finesse. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruket er som ventet hyggelig, med 0,3-0,4 liter per nautisk mil i marsjfart og 0,5 på toppfart. I 20 knop går det rundt syv liter i timen, og da kan du kjøre drøyt tre timer på en full 25 liters tank.

Alternativet med 40 hester er drøyt 10 000 kroner dyrere enn med 30, og velter neppe økonomien. Motorutvalget starter på 9,9 hester, så her kan du få alt fra den enkle landstedsbåten med styrekult for småturene, til en mer allsidig løsning slik vi har testet.

På nettsidene til Pioner finner du en båtbyggerfunksjon. Her kan du enkelt velge mellom ferdige pakkeløsninger, eller velge konsoll, puter, rekke, targabøyle og motorstørrelse selv.

<b>ALT PÅ PLASS:</b> Testbåten er komplett utstyrt med alt fra konsoll og badestige, til targabøyle og rekkesett. 
ALT PÅ PLASS: Testbåten er komplett utstyrt med alt fra konsoll og badestige, til targabøyle og rekkesett.  Foto: Terje Bjørnsen

Allsidig og praktisk

Pioner bruker polyetylen, populært kalt «mykplast», som konstruksjonsmateriale i sine båter. Plastgranulat i ønsket farge fylles i formen, som varmes opp og roterer slik at materialet fordeles jevnt. Fordelen er gjennomfargede, UV-bestandige skrog med høy slitestyrke og som tåler fysisk slitasje godt.

For 15 Allround er hvit (marmor) eller mørk grå «Dark Line» standardalternativer, mens du også kan velge oransje uten pristillegg, men med lenger leveringstid. Materialet gir noen fine bruksegenskaper for en båt i denne størrelsen. Den tåler en dult samt å bli trukket opp på stranden.

<b>KONSOLL:</b> Her er det plass både for motorinstrumenter og kartplotter/ekkolodd-løsninger. 
KONSOLL: Her er det plass både for motorinstrumenter og kartplotter/ekkolodd-løsninger.  Foto: Terje Bjørnsen

Vår testbåt har en komplett utstyrspakke med viktige ting for bruk med 40 hester – som konsoll, vindskjerm, pute- og rekkesett. Det er god oppbevaringsplass i midt- og akterbenk: Under midttofta er det bra plass til en bag, mens fendere og tauverk forsvinner i praktisk oppdelte skott.

Under akterbenken er det pent avdelte rom til 25 liters drivstofftank samt batteri for motorer med elektrisk start. Det bør man ha på en såpass stor motor som 40-hesteren fra Mercury.

<b>VIKTIG:</b> Konsoll med bøyle, rekkesett akter og ryggpute er fint å ha på plass når toppfarten nærmer seg 30 knop. 
VIKTIG: Konsoll med bøyle, rekkesett akter og ryggpute er fint å ha på plass når toppfarten nærmer seg 30 knop.  Foto: Terje Bjørnsen

Trygghet

Vi kjørte båten på innsjøen Setten i nærheten av Pioners hovedkvarter på Bjørkelangen. Da var det lett bris og småbølger, typisk for den beskyttede, innaskjærsbruken Pioner 15 Allround i hovedsak er beregnet for.

<b>SMART:</b> Oppdeling av oppbevaringsplassen gir orden på utstyret. 
SMART: Oppdeling av oppbevaringsplassen gir orden på utstyret.  Foto: Terje Bjørnsen

Det klarer den selvsagt bra, og har heller ikke problemer med å takle den ekstra farten 40-hesteren gir. Styreposisjonen på akterbenken fungerer bra, særlig i kombinasjon med putesett og ryggstøtte.

Foto: Vi Menn

God bredde gjør det enkelt å plassere fem personer om bord. En typisk fordeling vil være to akter, to i midten og en i baugen. Godt fribord og tilstrekkelig stabilitet når båten ligger stille sørger for en fin trygghetsfølelse når du skal ut og inn av båten, eller dersom smårollingene blir ivrige når den første fisken kommer over ripa.

Vi Menn Båt mener:

Vi likte Pioner 15 Allround godt da den kom på markedet for to år siden. Den er praktisk, har et bredt bruksområde og det store spennet i motor- og utstyrsalternativ gir egenskaper fra enkel landstedsbåt til mer avansert konsollbåt. At du nå kan få den med 40 hester øker spennvidden ytterligere.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022

Denne saken ble første gang publisert 10/06 2022, og sist oppdatert 13/06 2022.

Les også