Test: Nye Evinrude E-tec 115 H.O. og 130 hk

Saftig fraspark

Totakteren har fortsatt sitt å by på som båtmotor. Det beviser to nye Evinrude E-tec-modeller til fulle.

Pluss ikon
Foto: Staffan
Sist oppdatert

Tekniske data, Evinrude E-tec 115 H.O.

  • Motortype: V4, 60-grader. Totakt med direkte innsprøytning
  • Volum, cm3: 1727
  • Effekt: 115 hk ved 5750 o/m
  • Fullgassområde: 5500-6000 o/m
  • Vekt: 170-177 kg

- Dette er motorer som vi har ventet på, sier markedssjef Pål Bustad hos Fische Marine, Evinrude-distributøren i Skandinavia. Bakgrunnen er enkel, for motorene i denne klassen er de som passer best til å henge på hekken til de mest solgte båttypene i Norge.

Som de fleste båtinteresserte vet, begynner Evinrude E-tec å bli ganske ensomme totaktssvaler i et marked som etter hvert domineres av firetakts utenbordsmotorer. Om du har fulgt med i Vi Menn Båt de siste årene, vet du også at totaktsvalget ikke nødvendigvis er en ulempe. Mange av E-tec-motorene har hengt med helt i toppen av våre motortester.

Direkte innsprøytning holder utslippene nede, og ved siden av pen gange og lavt forbruk skal lavt vedlikeholds- og servicebehov være blant E-tec-motorenes fortrinn.

Les også: Guide: 115 hestere

Begge motorene baserer seg på samme 1,7-liters motorblokk, med fire sylindre i V-form. Vi kjørte motorene på to relativt like Nordkapp-modeller, Avant 600 (115 H.O.) og Enduro 600 (130). Avant er bowriderversjonen og veier 620 kg, mens Enduro er skjærgårdsjeepen og veier det samme, ifølge produsenten. Vær- og sjøforhold var gode, med smul sjø, pent vær og 12 grader.

Ved rolig kjøring ligger forbruket på rundt 3-6 liter pr. time
Ved rolig kjøring ligger forbruket på rundt 3-6 liter pr. time Foto: Staffan Westerling

Smarte instrumenter

Testdata: Evinrude E-tec 115 H.O. på Nordkapp Avant 600

turtall, o/m

fart, knop

støy, dba

forbruk, l/t *)

forbruk, l/nm

650

2,5

53

0,7

0,28

1000

3,8

61

1,3

0,33

1500

5,6

64

3,3

0,59

2000

6,8

68

6,0

0,88

2500

9,4

74

9,6

1,02

3000

15,7

73

13,2

0,84

3500

21,0

80

18,9

0,90

4000

25,7

79

24,5

0,95

4500

29,1

77

28,6

0,98

5000

32,8

81

32,4

0,99

5500

37,0

83

38,0

1,03

5900

39,1

89

41,4

1,06

*) Forbruk avlest fra motorinstrument

Ved siden av nye motorer, kan Evinrude også skilte med nye motorinstrumenter for 2009-sesongen. De følger det samme mønsteret vi ser hos flere produsenter: de er i ferd med å gå fra rene knop- og turtellermålere til å bli veritable informasjonssentraler, der du kan få vite det meste om tilstanden til motoren og de nære omgivelsene.

Spesielt nyttig er det når det gjelder muligheten til å se forbruket i forhold til farten. Da blir det langt enklere for skipper'n å holde seg unna de områdene båt/motorkombinasjonen går minst drivstoffeffektivt.

Les også: 5 kinahester til 6000 kroner

Vi starter opp med Evinrude E-tec 115 H.O., der bokstavene signaliserer "High Output". På tomgang går som vanlig E-tec-motoren svært stille. Kun 53 dBA minner ikke mye om gamle totaktsdager, og er konkurransedyktig med de fleste firetaktere. Det samme gjelder om du kjører i rolig tempo. Opp til ca. 7 knop og 2000 o/min holder støynivået seg under 70 dBA, noe som gir mulighet til å nyte turen uten at man føler seg forstyrret av motorlyden.

Først ved 5000 o/min, som tilsvarer drøyt 32 knop, passerer støymåleren 80 dBA. Det er et moderat lydtrykk i denne båt/motorklassen, og den litt dype klangen i motoren gjør selve lydopplevelsen relativt behagelig. Det er først når du drar til for alvor og bruker effekten helt ut, at totakterstøyen begynner å melde seg. Men så lenge det bare skjer i turtallsområder man sjelden bruker, aksepterer vi det.

15 hester og tre knop

Det er først når du drar til for alvor, at totakterstøyen begynner å melde seg.
Det er først når du drar til for alvor, at totakterstøyen begynner å melde seg. Foto: Staffan Westerling

Også forbruksmessig holder Evinrude E-tec 115 H.O. seg innen rimelighetens grenser. Ved rolig kjøring ligger forbruket på rundt 3-6 liter pr. time, og oppe i marsjfart ligger det mellom ca. 18 og 30 liter pr. time. Mest økonomisk går motoren rett over planingsterskelen ved ca. 16 knop, mens den beste kombinasjonen av fart, forbruk og støy kommer mellom 25 og 30 knop.

Testdata: Evinrude E-tec 130 på Nordkapp Enduro 600

Turtall, o/m

Fart, knop

støy, dBA

600

2,6

57

1000

4,4

61

1500

6,1

68

2000

7,8

75

2500

13,0

74

3000

21,1

76

3500

26,7

78

4000

30,9

81

4500

36,0

83

5000

39,0

85

5500

42,0

91

Toppfarten logget vi til 39,1 knop, noe som virker bra på en båt av denne størrelsen. Vi har tidligere målt Nordkapp Avant 600 med Evinrude E-tec 90, og da nøyde båten seg med en toppfart på 30,9 knop. Det tilsier at du får et helt annet fartsregister med 115 H.O. på hekken.

Les også: Folkelig autopilot

Ikke uventet oppfører 130 hk-versjonen seg nokså likt sin slektning. Riktignok er toppfarten høyere med 42,0 knop, men oppnås av ulike årsaker på et noe lavere turtall - 5500 mot 5900 o/m. Inntrykket av motoren er det samme som for lillebror, med et dypt og behagelig lydbilde, og fornuftig støynivå med unntak av helt på toppen av turtallsskalaen.

Begge motorene overbeviser med umiddelbar og kraftfull akselerasjon. På dette området har E-tec-motorene en merkbar fordel fremfor mange av tilsvarende firetaktere, som virker vesentlig seigere i frasparket.

Les også: Guide: Velg rett propell

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også