Test: Nidelv 780 Jubileum 2009 med Volvo Penta D4-300

Lekker kvalitet

Med rødt magebelte, stoler og ratt i rødt og grått, tiltrekker denne utgaven av Nidelv 780 seg en berettiget porsjon oppmerksomhet. Dessuten kjennes kvaliteten bunnsolid.

Sist oppdatert

Testdata

turtall, o/m

fart, knop

støy, dba

700

5

63

1000

6

67

1300

7

71

2300

25

78

2600

30

77

2800

33

77

3000

37

79

3300

40

80

Nidelv 780 ser rett og slett småsnobbete ut fra utsiden og man blir ikke skuffet når man entrer skuta. Farge og materialvalg i cockpiten gir et lekkert inntrykk. Hovedinntrykket er at dette er gjennomført kvalitet. Det samme gjelder nede i kabinen, men her er mer preg av klassisk håndverk.

Detaljer som fremhever dette er trearbeidet på dør og skott til det separate toalettrommet. Det er passe stort og her er det igjen et moderne formspråk i form av vask og fikse detaljer i moderne design.

Kabinen byr ellers på en skråplassert, litt smal dobbeltkøye på babord side, pluss en stikkøye inn under førerplassen på babord. Med andre ord kan tre overnatte komfortabelt. Et par med mindre barn vil også klare en weekendtur uten problemer.

Går svært stille

Der båten virkelig imponerer er støynivået. For å si som sant er, har vi aldri kjørt en båt på denne størrelsen med en dieselmotor og et så behagelig lydbilde. Motoren summer mykt og hele båten er totalt fri for skramlelyder. På første etappen blir vi litt fartsblinde og anslår at vi cruiser på rundt 30 knop. Men sannheten er at den ligger på gode 36 knop.

Nidelv 780 liker litt trim på baugen og det har nok sammenheng med at D4-300 motoren veier sine kilo helt bak i hekken. Båten kjører fint under de fleste forhold, men er også med på leken om den blir provosert til mer sporty kjøring ute i større bølger.

Priser og data for Nidelv 780 i Klikks båtkatalog

Foto: Petter Handeland

Må kjøres aktivt

Da skal man passe på trimmen, for med drevet noen grader for langt ut kan man få noen slag når båten lander. Generelt har båten gode kjøreegenskaper og takket være kraftig motor og baugpropell er den grei å manøvrere. Vel å merke så lenge man vet hvordan den elektroniske motorkontrollen fungerer, siden gass og gir må behandles følsomt. Ellers blir gassutslagene for store ved finmanøvrering.

Smart kalesje

Kalesjen er genial: På instrumentbordet sitter en knapp og så løfter luken over kalesjegarasjen seg elegant opp sammen med to sidedeksler. Deretter er det bare å ta tak i håndtaket og dra opp kalesjen som på en cabriolet. Systemet ble først lansert på Askeladdens Z-modeller og det fungerer like fint her.

Klart pluss i boka, men med det minuset at hele kalesjen må opp. Man kan altså ikke sette opp bare den forreste delen som en hardtop. For å kompensere på dette, har man sydd inn åpninger for skipper og co-pilot slik at man kan få full sikt ut.

Les også:

Test Nidelv 780 Sport med Volvo Penta D6-370

Ikke råd til nytt? Her er forslag til brukte daycruisere

VW mot Volvo i Nidelv 725 Sport

Stilig førerplass

Foto: Petter Handeland

Instrumentbordet er oppgradert med moderne detaljer og midt i synsfeltet sitter en stor, nedfelt kartplotter. Skjermen er stor nok til effektiv avlesing selv når båten marsjer av sted og sitter så fint plassert i siktlinjen at man ikke mister oversikten fremover.

To gode stoler gir skipper og passasjer gir fin komfort. Akterbenken har U-form og her kan man rigge til solseng, ekstra køye under kalesjen eller lage trivelig spiseplass for hele familien. Fordekket entres via trinn i skyvedøra og det er greit nok bare man er oppmerksom når skyvedøra står åpen. For da er også trappetrinnene borte!

Testbåten er ellers ganske komplett utstyrt - blant annet med anker og elektrisk vinsj akter samt baugpropell. Som navnet indikerer er Jubileumsmodellen ganske fullpakket av utstyr.

Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også