Test: Morgan 5250

Fra bra til bedre

Vi har tidligere latt oss imponere av skjærgårdsjeepen Morgan 525. Når Bever Marine så lager en bowrider på basis av 525-modellen, liker vi den enda bedre.

Sist oppdatert

Tekniske data

Bredde: 2,20 m

Vekt: 600 kg uten motor

Drivstofftank: 55 l

Motor: Suzuki 4-takt

Effekt: 70 hk

Toppfart: 33 knop

Pris standard: 209 000 kroner

Produsent:

Bever Marine

Tlf.: 32 21 89 20

www.erling-sande.no

Testdata

Turtall

Fart, knop

1000

3

2000

5,5

4000

21

4500

25

5500

28

5800

33

På innredningsfronten er Morgan 5250 en tradisjonell bowrider, uten store overraskelser. I baugen har du en liten sittegruppe. Der er det ikke store plassen, men den er stor nok til at to stykker kan oppholde seg der. Dessuten er den fin og trygg for barna hvis de vil sitte forut.

Gjennomgangen mellom baugplass og cockpit foregår gjennom en todelt lukeløsning. Du åpner det midtre glasset i vindskjermen, og ved behov den lille døra under vindskjermen. Festeanordningene er solide, og når passasjen er lukket, blir cockpiten et lunt sted å være.

Bak vindskjermen følger Morgan et kjent og velfungerende konsept med to separate førerstoler og en aktersofa med plass til tre-fire stykker. På tross av sin relativt beskjedne lengde er nemlig Morgan 5250 ganske bred, noe som gir god plass i aktersofaen.

Et smart trekk er den fine bøylen bak sofaen som blant annet har en ordentlig vannskikrok. Dessuten setter vi pris på er fast tank på 55 liter som standardutstyr. Et par praktiske låsbare avlukker i konsollen under vindskjermen gjør at stuveplassen er tilstrekkelig.

Balanserer bra

Når det gjelder sjøegenskapene, er Morgan 5250 et trivelig bekjentskap. Skroget er trygt, men ikke spesielt dynamisk, hvilket kler Bowrider-konseptet godt. Totalt sett ville vi karakterisere sjøegenskapene som moderat sportslige.

Vi kjørte 5250-modellen i alt fra flatt vann til bølger på rundt en meter. Ved siden av ryddig gange i sjøen, ble vi imponert av hvor tørt båten går. Selv i meterhøy sjø og en frisk bris er det bare en sjelden gang det kommer vann på frontruta.

Båten er heller ikke spesielt følsom for sidevind eller last. Med en person i førersetet og vind inn fra styrbord, krenget båten minimalt inn i vinden. Det gjør at den takler krapp sjø fra siden på en tilfredsstillende måte.

Stille, stille

Foto: Terje Bjørnsen

På vår testbåt satt en 70 hk firetakter fra Suzuki. Motoren er en av de beste i denne ytelsesklassen, særlig med tanke på støy og gange. Dermed passer den perfekt til båten, med en riktig kombinasjon av temperament og kultivert gange. Fra 1000 til drøyt 2000 o/m går motoren svært stille og gir et fartsområde som passer perfekt til hyggekjøring. Da kan man samtale uten å bli overdøvet av motorlyden.

Også oppe i fart holder motoren seg relativt i bakgrunnen opp til drøyt 5000 o/min. Mellom 4000 og 5000 o/m går den silkefint, noe som harmonerer bra med et marsjfartområde på 21 til 28 knop. Trimmer du motoren godt ut og gir flatt jern, løfter båten seg brukbart ut av vannet og gir en toppfart på 33 knop. Maksimal motor på 5250 er 115 hk, men på oss virker det som om 70-hesteren kler både egenskapene til skroget og bruksområdet til båten ypperlig.

Konklusjon

Klarer Morgan 5250 å innfri som bowrider? Vi synes den gjør det. Takket være en kombinasjon av fin design, praktiske løsninger om bord og en akkurat passe frisk fart/skrogkombinasjon glir den rett inn i mellomrommet mellom skjærgårdsjeep og daycruiser.

Med 70 hk firetakter passer den flott som familiebåt, med kapasitet til alt fra vannsport til hyggeturer. Som for en del andre bowridere på denne størrelsen kan førerplassen bli litt snau for lange personer.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også