Test: Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin

Fiskeglad styrehyttebåt

Marlin-modellene er Jeanneaus serie av styrehyttebåter spesielt tilpasset sportsfiske.

ROLIG CRUISER: Dette er ingen fartsbåt og trives best rundt 20–25 knop. (FOTO: Petter Handeland)

ROLIG CRUISER: Dette er ingen fartsbåt og trives best rundt 20–25 knop. (FOTO: Petter Handeland)

Publisert

Nordmenn ser ut til å like de praktiske egenskapene til styrehyttebåtene. Blant de mest populære er uten tvil styrehyttebåtene fra Jeanneau, som har blitt et hyppig innslag langs vår værharde kystlinje de siste årene.

Jeanneau treffer bredere enn mange konkurrenter med sine to styrehyttebåt-serier. Merry Fisher-serien passer best for aktive familier på tur, mens Merry Fisher Marlin-serien er perfekt for dem som ikke bare har med fiskestang, men som bruker mye tid med kroken i vannet.

Tekniske data

Lengde, total: 7,17 m

Bredde: 2,8 m

Vekt: 1750 kg

Drivstoff: 280 l

Vann: 100 l

Motor: 150–200 hk

Pris: Fra 514 000 kroner

Nye 795 Marlin tar plassen til 755-modellen som ble introdusert tilbake i 2012. Størrelsesmessig er de på nivå – midt mellom lillebror 695 og storebror 855. Navnet 795 er noe misvisende, for båten måler kun 7,17 meter i lengden, noe som tilsvarer rett under 24 fot.

Skyvedører

Men det er 24 godt utnyttede fot. Plassen ombord gjør at 795 virker større enn tilsvarende store båter. Høye skrogsider og gode rekker gir en følelse av godt volum og bidrar til overveldende trygghetsfølelse. Hytta beskytter mot vær og vind, og det lille toalettrommet og sengen under dekk gir båten langturalibi.

TESTDATA: Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin med Yamaha F150.

TESTDATA: Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin med Yamaha F150.

Testbåten har skyvedører på sidene og akter i kabinen. 795 Marlin leveres også i en todørsversjon med vegg akter og sofa i stedet for testbåtens singelsete. Sofaløsningen i todørsversjonen er mer praktisk til familiebruk, men har også den ulempen at man kun kommer ut gjennom de to skyvedørene på siden av hytta. For fiske er versjonen med skyvedør akter helt klart å foretrekke. Da kommer man raskt ut til akterdekket der fiskingen foregår, noe som også kan være en fordel ved tillegging. Styrehyttebåter har som kjent større vindfang enn åpne båter.

Akterdekket har stort areal og egner seg ypperlig for fiske, og det kan enkelt gjøres om til en sosiale sone ved å vippe ut de tre benkene fra skrogsidene og sette opp et bord.

Effektivt skrog

UTSTYR: Kjøleskap er praktisk når du skal være lenge ute. (FOTO: Petter Handeland)

UTSTYR: Kjøleskap er praktisk når du skal være lenge ute. (FOTO: Petter Handeland)

795 Marlin tilbys med motorer fra 150 til 200 hestekrefter. Testbåten hadde minste motor, en 150-hesters Yamaha, og klarte seg fint med det. Den var på langt nær et fartsmonster, men 31 knop på topp føles langt på vei tilstrekkelig i en båt som dette. Båten marsjer fint i like over tyve knop, med forbruk ned mot 1,5 liter per nautiske mil.

Støy kan være en utfordring i styrehyttebåter, men med 795 Marlin beviser Jeanneau at de begynner å få taket på akkurat dette. Under 60 dBA i sakte fart er bra, mens 75–76 dBA mellom 22–27 knop absolutt er et akseptabelt støynivå. Bare husk å lukk døra mot akterdekket om du vil ha det stillest mulig.

Vi mener

Det er lett å like de praktiske kvalitetene til 795 Marlin. For den fiskeinteresserte er båten nær optimal, og den dekker samtidig de fleste familiers behov til en dagsturbåt. Trygge, gode sjøegenskaper og er effektivt skrog gjør den enkel å hanskes med, og 150-hesteren fra Yamaha gjør en god jobb på akterspeilet.

Pluss og minus

Pluss

Sjøegenskaper, praktiske løsninger, bredt bruksområde, ypperlig til fiske.

Minus

Ikke optimal styreposisjon, knærne stanger i knappene under rattet ved førerplass.

Jeanneau er ikke bare gode på skrog, men de er flinke til å videreutvikle skrogene sine. Skroget til 795 Marlin er et godt allroundskrog til sitt bruk. God stabilitet og fine kjøreegenskaper kjennetegner skroget, som vi dessverre ikke får kjørt i tung sjø. Vi vet dog at både 695 og 855 klarer seg fint under slike forhold, og vi ville blitt veldig overrasket om ikke 795 gjør det samme.

To- og tredørsversjonene koster det samme. Med en 150-hesters Yamaha på akterspeilet starter prisen på rett over halvmillionen, og du må legge til ytterligere 40 000 kroner for å oppgradere til 200 hestekrefter. I tillegg må det påregnes noen kroner i ekstrautstyr.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning