test: ibiza 640 touring

Her er det plass til flere hestekrefter

Når Ibiza-sjef Helge Duus tester båtene sine for maksimal motorstørrelse, tar han i litt ekstra. Slik blir det livlige båtopplevelser av.

Pluss ikon
KRAFTKAR: Ibiza 640 Touring kan godt utstyres med mer hestekrefter enn standarden. (FOTO: Terje Bjørnsen)
KRAFTKAR: Ibiza 640 Touring kan godt utstyres med mer hestekrefter enn standarden. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Publisert

Minstemann i det nye Ibiza-programmet heter 640 Touring og så dagens lys på båtmessen Sjøen for Alle i mars. Etter i første omgang å ha konsentrert seg om de større modellene, var det på tide for Ibiza-sjef Helge Duus å lage en ny innstegsmodell.

-Vi har mange trofaste kunder med eldre 19- og 20-fotere. De er fornøyd med båtstørrelsen og trenger ikke noe større, sier Duus.

Det er også et viktig poeng at den nye Ibiza 640 Touring havner midt i et av de mest populære båtsegmentene, der ikke minst en konkurransedyktig pris spiller inn. Med vekt på rundt 1200 kg trenger ikke båten all verdens motor, og startprisen ligger rett under 500 000 kroner.

Tester med svær motor

FERDIG FENDRET: Ekstra fenderlister rett over vannlinjen er kjekt når du legger til. (FOTO: Terje Bjørnsen)
FERDIG FENDRET: Ekstra fenderlister rett over vannlinjen er kjekt når du legger til. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Men ikke alle nøyer seg med liten motor når det skal investeres i ny båt. Ifølge Helge Duus fungerer Ibiza 640 Touring utmerket for familien med en 150-hester på hekken. Men flere kunder vil ha det lille ekstra, og dermed er prosessen for å godkjenne båten med motor på opptil 200 hester i gang. Derfor ligger vår testbåt rigget med en Yamaha F225 på hekken.

-Når jeg skal testet ut en båtmodell for større motor, tar jeg gjerne i litt ekstra, forklarer Duus. -De fleste 200-hestere er firesylindrete motorer, og når jeg setter på en større, tyngre og kraftigere V6, gir det skroget enda større utfordringer. Med 225 hk er vi i grenseland for båtens kapasitet, men at det fungerer gir trygghet for å øke motorstørrelsen til 200 hk.

Med på turen får jeg noen velmente tips om hva man ikke bør gjøre, blant annet er trimvinkelen på motoren et viktig element når du nærmer deg toppfarten på rundt 50 knop.

Ibiza-egenskaper på plass

Yamahas V6-motor har et sylindervolum på 4,2 liter og leveres i tillegg til 225 hk også med effektuttak på 250 og 300 hk. På lave turtall er det hyggelig med godbrummingen fra en volumsterk V6 og på vei gjennom Arendals-skjærgården framstår Ibiza 640 Touring som en gjennomført sommerbåt.

I konsept og stil er ikke familielikheten til de større 680- og 760-modellene til å ta feil av. Du har de samme fine materialene og minstemann har den samme gode finishen. God putekvalitet og smarte detaljer vitner om at det ikke er gjort noen kvikke løsninger for å spare inn på kronene.

Det er nødvendigvis mindre plass i cockpit enn om du velger en større utgave, men i forhold til båtstørrelsen leverer modellen varene. De smarte klappbordene i skrogsiden vippes kjapt ut ved behov og låsemekanismen virker stødig.

TESTDATA: Ibiza 640 Touring med Yamaha F225
TESTDATA: Ibiza 640 Touring med Yamaha F225

Tekniske data

Lengde: 6,40 m

Bredde: 2,40 m

Vekt uten motor: ca. 1200 kg

Vekt med motor og utstyr: ca. 1450kg

Motor: 100–200 hk

Pris: Fra 499 000 kroner

Enda smartere er måten du vipper ut solsengen fra under passasjersetet. Ingen løse puter eller spørsmål om hvor de ekstra putene ble av. Dermed har 640 Touring gode og fleksible sitteplasser for seks personer i cockpit. Under dekk er båten omtrent som alle andre daycruisere i denne klassen. Du kan overnatte, men vil neppe gjøre det til en vane. Marinetoalett med septiktank leveres som ekstrautstyr.

Oppdrag fullført

Med Torungene i sikte er det på tide å trykke mer bestemt på gasshendelen. Lett båt og kraftig motor gir en solid dytt i ryggen i akselerasjonsfasen. Det er fort gjort å bli fartsblind med en slik båt- og motorkombinasjon, blant annet fordi det kreves så lite anstrengelse å passere 30 knop. Turtallet er lavt, støynivået behagelig og atmosfæren avslappet.

BRA UTSTYRT: Standard utstyrspakke er bra, blant annet med vask, trykkvann og 25 liters vanntank. (FOTO: Terje Bjørnsen)
BRA UTSTYRT: Standard utstyrspakke er bra, blant annet med vask, trykkvann og 25 liters vanntank. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Det er på tide å øke innsatsfaktoren en smule, men også i fartsområdet mellom 40 til 45 knop er det ingen dramatikk å spore. Riktignok får sekserlyden en mer sportslig klang, men det kler situasjonen godt. Det er på tide å se hva 640 Touring klarer i lett overmotorisert utgave. Det går stabilt og fint opp til 47–48 knop, men når jeg begynner å leke med trimknappen for å løfte skroget og hente ut den ekstra toppfarten, merker du hvorfor 50 knop er fort i en båt på snaut 6,5 meter. Grensen mellom høy fart og tendensen til vipping fra side til side er smal. Småsjøer påvirker balansen i skroget og du skal vite nøyaktig når du må slå av på gassen for å unngå svev med sjanse for hard landing.

Vi mener

Minstemann i Ibiza-serien beholder de viktigste egen-skapene fra sine dyrere brødre. Og kjøreopplevelsen blir mer enn frisk nok med 150 eller 200 hk på hekken.

– Med mer finsliping på propelltilpasning hadde vi fått enda noen knop ut av denne ekvipasjen, sier Helge Duus. Det er ikke poenget her, men å fastslå om båten kan fungere med en 200 hester eller ikke, avslutter Duus Og det kan den.

Denne saken ble første gang publisert 12/11 2017.

Les også