test: capelli tempest 700 nordic

En italiener tilpasset norske forhold

Små tilpasninger skal gjøre livet med RIB enklere for norske båtbrukere.

Pluss ikon
TILPASNINGSDYKTIG: Den italienske båtbyggeren Capelli har kommet med RIB-en Tempest 700 Nordic, tilpasset norsk hytte- og skjærgårdsbruk. (FOTO: Terje Bjørnsen)
TILPASNINGSDYKTIG: Den italienske båtbyggeren Capelli har kommet med RIB-en Tempest 700 Nordic, tilpasset norsk hytte- og skjærgårdsbruk. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Publisert

I fjor kom italienske Capelli med en Nordic-variant av 650-modellen. I samarbeid med den norske importøren Erling Sande AS gjorde man noen endringer på innredningen, slik at RIB-en fikk egenskaper knyttet nærmere norsk hytte- og skjærgårdsbruk.

Tilbakemeldingene var såpass positive at man for 2017-sesongen gjorde noen av de samme grepene på 700-modellen.

På Capelli Tempest 700 Nordic er først og fremst konsollen og seteløsningen endret. Setet er blitt bredere, fått en lav ryggstøtte og et solid grep og sidestøtte på hver side. Konsollen er bredere enn på normalutgaven og flyttet en anelse framover. Det sørger for bedre beskyttelse mot vind og vær samt høyere komfort på førerplass. Og i motsetning til søstermodellen har Nordic-versjonen plass til to personer bak konsollen.

– Det er den viktigste årsaken til at de fleste velger Nordic-varianten, sier Morten Eikeland hos Capelli-forhandleren Risør Båtsenter.

Familien først

TESTDATA: Capelli Tempest 700 Nordic, med Suzuki DF200.
TESTDATA: Capelli Tempest 700 Nordic, med Suzuki DF200.

Modellen er godkjent for motorer fra 150 til 225 hester og det mest populære valget er Suzuki DF200. En motor vi kjenner godt, blant annet fra langtesten i 2016 – da på hekken av en Askeladden C65 Cruiser. Med den koster 700 Nordic 526 000 kroner og det egentlig bare en kartplotter som skal til før utstyrslisten er komplett.

Pluss og minus

Pluss

Stabile sjøegenskaper, god komfort i bølger, hyggelig RIB-innredning, lavt forbruk i marsjfart.

Minus

Få sitteplasser i cockpit.

Den volumsterke fireren på 2,9 liter går pent og ganske gjerrig i de mest brukte fartsområdene. Båtvekten er på beskjedne 1050 kilo og selv med full drivstofftank på 220 liter har motoren lett spill. Toppfarten logger vi til 44 knop, men Capelli satser mer på trygge familieegenskaper enn ren fartsopplevelse. Og selv med full blås på motoren kjennes båten snill og forutsigbar.

Viktigere er det at du nesten ikke behøver å bry deg om trimknappen på gasspaken. Lar du den være rundt midtposisjonen går båten lett i plan og riktig i sjøen til du passerer 35 knop. Da kan det være smart å finjustere litt, noe som også gjelder om du vil kjøre hardt i bølgene.

Vi mener:

En familievennlig RIB høres ut som en aldri så liten selvmotsigelse. Men Capelli har klart det så bra det lar seg gjøre, samtidig er de viktigste RIB-fortrinnene på plass.

I hele det viktige fartsregisteret mellom 20 og drøyt 30 knop holder forbruket seg lavt – 0,8-0,9 liter per nautisk mil er hyggelige tall når du tar fartspotensial og båtstørrelse i betraktning.

SOSIAL SONE: I ryggen på førerbenken er det bord til å vippe ut, aktersofaen er bra for to. (FOTO: Terje Bjørnsen)
SOSIAL SONE: I ryggen på førerbenken er det bord til å vippe ut, aktersofaen er bra for to. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Fortsatt kjøremaskin

Snill og familievennlig, ja vel – men det er fortsatt når sjøen ypper seg at du får den virkelige bonusen ved RIB-konseptet. Selv i krappsjø på rundt meteren kan du holde god marsjfart med bølgene rett i baugen.

Presser du på litt ekstra tåler båten det også. Balansen er fin og selv med en luftetur lander du stødig og uten varige ryggskader. Når hele familien er på tur setter du pris på at skroget går helt uten planingsterskel i det kritiske fartsområdet mellom 10–20 knop. Det passer fint om passasjerene er ekstra komfortbevisste.

HOLD FAST: Skal mange være ombord må pongtongen fungere som sitteplass. (FOTO: Terje Bjørnsen)
HOLD FAST: Skal mange være ombord må pongtongen fungere som sitteplass. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Den største ulempen for en RIB er mindre bredde i interiøret enn på en tilsvarende stor glassfiberbåt. Tommelfingerregelen tilsier at det blir mindre merkbart jo større båten er, noe som også holder stikk for Capelli Tempest 700 Nordic. Aktersofaen er grei for to personer og den store solplattformen forut er fin boltreplass for barn og unge.

Tekniske data

Lengde: 7,15 m

Bredde: 2,85 m

Vekt: 1050 kg

Bensintank: 220 l

Anbefalt motor: 150–200 hk

Personer: 16

Pris: 526 000 kroner (med Suzuki DF200)

Tilpasningene på førerplassen oppleves som positive. Normalt sett innbyr RIB-en til å stå når du kjører. Det gjelder også her når det går aktivt for seg, men på roligere etapper setter du pris på den ekstra sittekomforten.

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2017.

Les også