Test: Beneteau Flyer 8 Sundeck

Så feil kan man ta

Stor, fransk solskinnsbåt. Det høres ut til å være mye plass og lite moro. Men så feil kan man ta.

Pluss ikon
<b>VEKKER OPPSIKT:</b> Båten tar seg aller best ut oppe i fart, og får mange nysgjerrige blikk. 
VEKKER OPPSIKT: Båten tar seg aller best ut oppe i fart, og får mange nysgjerrige blikk.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det er på tide å slå et slag for en båttype vi her i nord vier altfor lite oppmerksomhet.

Jo, jeg skjønner at betegnelsen «sundeck» ikke nødvendigvis vekker de rette assosiasjoner om du kikker ut av vinduet, regnbygene står i kø og termometeret viser 15 grader. Da virker ikke båter med soldekk i navnet som et korrekt valg.

Spørsmålet er om mange av de andre godværsbåtene vi gjerne kjøper – enten det er skjærgårdsjeeper, daycruisere eller bow­ridere – er noe bedre egnet. For strengt tatt er det vel bare styrehytte- eller hardtopbåter som har noe for seg på slike dager.

Ikke tull med Middelhavet

La meg bare innrømme med det samme: Jeg har lenge vært en av de som snøfter litt overlegent ved synet av en «middelhavsbåt». Der den eneste kalesjen de setter opp er en bimini for ikke å bli stekt levende midt på dagen. Men etter noen prøveturer av slike på utenlandske båtlanseringer, kjent på og fått forklart konseptet, har etter hvert pipa fått en annen lyd.

<b>SOMMER:</b> Den store solplassen forut blir det kamp om når sommerværet kommer. 
SOMMER: Den store solplassen forut blir det kamp om når sommerværet kommer.  Foto: Terje Bjørnsen

Men når jeg spør om en forklaring på hvorfor nettopp denne båttypen ikke blir tatt inn til Norge av store importører, får jeg ofte til svar: «Kan ikke selges her». Og det er mulig ekspertene har rett, for jeg vet av erfaring at tradisjon veier tungt når norske båtentusiaster tar sine valg.

<b>BESKYTTET:</b> Selv på en kjølig vårdag sitter du forbløffende lunt og tørt på førerplass. 
BESKYTTET: Selv på en kjølig vårdag sitter du forbløffende lunt og tørt på førerplass.  Foto: Terje Bjørnsen

Fornuftig utvalg

Men en av de store aktørene her i Norge prøver i det minste. Beneteau-importør Erling Sande har tre av Beneteaus Flyer Sundeck-modeller på programmet.

Flyer-serien består av konsoll- og sundeckmodeller fra seks til 10 meter, og de tre største – Flyer 8, 9 og 10 – står på det norske modellprogrammet. Fornuftig nok etter min mening, det er for alvor fra syv–åtte meter at sundeck-konseptet får vist seg fra sin beste side.

<b>FLEKSIBEL:</b> Bred aktersofa og utklappbare sideseter gir det beste av to verdener. 
FLEKSIBEL: Bred aktersofa og utklappbare sideseter gir det beste av to verdener.  Foto: Terje Bjørnsen

Ved brygga ligger den minste av dem – Beneteau Flyer 8 Sundeck – og hadde det ikke vært for at storebror Flyer 9 Sundeck ligger på land rett i nærheten, hadde jeg trodd det kunne ha blitt en middelmådig kjøreopplevelse.

<b>SITTE ELLER SOVE:</b> Plassen under dekk er større enn man forestiller seg. 
SITTE ELLER SOVE: Plassen under dekk er større enn man forestiller seg.  Foto: Terje Bjørnsen

Dekket og øvre del av skroget er nemlig trukket langt ut i bredden, og når båten ligger stille på sjøen får du ikke noe inntrykk av det skarpe forskipet. Det viser seg først frem når det går unna og det er tid for å kløyve bølgene.

<b>RYDDER VEI:</b> Det kraftige og skarpe skroget i baugområdet gir behagelig gange.
RYDDER VEI: Det kraftige og skarpe skroget i baugområdet gir behagelig gange.

Kan dra på langtur

Fordelen med stor bredde langt frem i båten er selvsagt det moderne ropet etter volum om bord. Det får du til de grader i Flyer 8 Sundeck, og den viser tydelig hvorfor et slikt konsept kan konkurrere med våre foretrukne båttyper. Rundt konsollen er det brede, walkaround-aktige gangveier. Det gir trygg ferdsel frem til soldekket, der du har puter til tre gode solplasser. Etter min mening bedre utnyttet enn den typiske daycruiseren eller i en stor bowrider.

Tar vi turen bak konsollen igjen, finner du en skyvedør med nedgang til kabinen. For mange nordmenn er dette den største overraskelsen – at du har et lite pentry, et separat toalettrom og en kombinert v-sofa/dobbeltkøye i baugen. Fasiliteter omtrent som i en daycruiser av samme størrelse. Det kan du takke den ekstra bredden og flatt dekk for.

<b>JUSTERINGS­BEHOV:</b> Vi kunne tenkt oss noen små forbedringer for å gi mer komfortabel sittestilling underveis. 
JUSTERINGS­BEHOV: Vi kunne tenkt oss noen små forbedringer for å gi mer komfortabel sittestilling underveis.  Foto: Terje Bjørnsen

Så ja, du kan dra på overnattingstur med solskinnsbåten – eventuelt benke mesteparten av besetningen under dekk om en byge skulle melde seg.

Det er ikke noe å utsette på førerplassen, og både skipper og co-pilot sitter overraskende lunt bak vindskjermen. Skal vi plukke på noe i akkurat denne modellen, må det være at setene kunne vært hakket bedre polstret og at stolen lot seg skyve noen centimeter lengre bakover for optimal sittestilling under kjøring.

Tung kvalitetsfølelse

Akter blir Beneteau Flyer 8 Sundeck en god blanding av det meste. Noen vil savne å bli pakket inn i puter som på de mest behagelige daycruiserne, men båten matcher fint på antall sitteplasser og både aktersofaen og de utfellbare ekstrasetene på siden er bedre enn de ser ut til.

<b>BADELIV:</b> Rommelige forhold rundt motoren gjør det enkelt å bevege seg. 
BADELIV: Rommelige forhold rundt motoren gjør det enkelt å bevege seg.  Foto: Terje Bjørnsen

Fleksibiliteten med klappsetene gjør at du får stor dørkplass, med tilsvarende rommelige stuerom under. Det gjør båten mer praktisk og fleksibel. Særlig ved vannsport, bading eller fiske minner den mer om en stor konsollbåt. Gangvei ut på babord side akter, store badeplattformer og passasje mellom motor og aktersofa understreker inntrykket av bevegelighet om bord.

Gledelig nok gjør sjøegenskapene et solid inntrykk. Båten er relativt tung, kjennes stabil og godt sammenskrudd når bølgene blir større.

Baugen gjør akkurat slik den skal, kutter effektivt og komfortabelt gjennom krappe bølger eller hekksjøer fra større båter.

<b>DET VIKTIGSTE:</b> Ved nedgangen til kabinen er det vask, benk og kjøleskap. 
DET VIKTIGSTE: Ved nedgangen til kabinen er det vask, benk og kjøleskap.  Foto: Terje Bjørnsen

Suzukis kraftige 4,4-liters V6 med duoprop passer utmerket til båten i 300-hesters versjon. Du har solid trykk ved finmanøvrering, stabil gange i lav fart og kraftig akselerasjon. Propell og girutveksling passer tydeligvis perfekt til Flyer 8, for du får et meget hyggelig forbruk fra cirka 20 til 30 knop.

Toppfarten på 43 knop tilfredsstiller de aller fleste, for i Flyer 8 Sundeck handler det mer om å holde godt og behagelig driv, enn å leke rasebass fra bølgetopp til bølgetopp.

Vi Menn Båt mener

Beneteau Flyer 8 Sundeck er et utmerket eksempel på at det kan lønne seg å ta en tur ut av boksen, og utfordre egen skråsikkerhet rundt hva slags båt som passer i sommer-Norge. Om det gjennomførte konseptet alene ikke overbeviser, kan det være smart å ta en titt på prislappen som en siste, positiv overraskelse.

Tekniske data

Lengde, m: 8,17

Bredde, m: 2,5

Vekt tom, kg: 2310

Drivstoff, l: 340

Vann, l: 80

Personer: 10

Soveplasser: 2

Kabiner: 1

Anbefalt motor, hk: 300–350

Pris med Suzuki DF300B (duoprop): 1 160 000 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022. Oppdatert mai 2023 med ny pris.

Denne saken ble første gang publisert 06/07 2022, og sist oppdatert 31/05 2023.

Les også