test: askeladden c65 bowrider

Sommerhygge i baugen

Askeladden pumper ut stadig nye versjoner av sine mest populære modeller. C65 Bowrider kan bli en fulltreffer for sommerferien.

FINT FOR DE SMÅ: Solsengen i baugen er et hyggelig sted på en godværsdag.
 (FOTO: Askeladden)

FINT FOR DE SMÅ: Solsengen i baugen er et hyggelig sted på en godværsdag. (FOTO: Askeladden)

Publisert

De siste årene er det snarere blitt regelen enn unntaket: De store produsentene bygger en skrogplattform og lanserer ulike konsept på samme basis. For Askeladdens del er C61-serien et typisk eksempel, med konsollmodell, daycruiser og bowrider på samme skrog.

I fjor lanserte Askeladden en litt større modell, i form av daycruiseren Askeladden C65 Cruiser. Den kjørte vi 700 nautiske mil med i fjor, en langtest du kan lese i neste utgave av Vi Menn Båt. Nå følger Askeladden ikke overraskende opp med en bowrider-versjon på C65-skroget.

Enkelt sagt er daycruiser- og bowridermodellen nesten identiske, men dekket og kabinen er erstattet med en hyggelig og rommelig sitte- eller solplass (puter til solseng er ekstrautstyr) i baugområdet. Det variable uteområdet i cockpit er dermed utvidet ytterligere og slik virker C65 Bowrider enda mer innbydende på de fine sommerdagene enn Cruiser-utgaven.

GOD STANDARD: Askeladden har funnet en bra mal for førerplassen. (FOTO: Askeladden)

GOD STANDARD: Askeladden har funnet en bra mal for førerplassen. (FOTO: Askeladden)

Faktisk plass til en do

MIDDELVEI: Med en 200 hk på hekken er båten rask uten at drivstofforbruket skyter unødvendig i været. (FOTO: Askeladden)

MIDDELVEI: Med en 200 hk på hekken er båten rask uten at drivstofforbruket skyter unødvendig i været. (FOTO: Askeladden)

En daycruiser på rundt 6,5 meter er i grenseland for hva man vil bruke til overnatting, men mange setter pris på toalettmuligheten og en viss form for privatliv under ærendet. Det ville normalt vært et savn i en bowrider, men Askeladden har gjort et forsøk på å løse utfordringen ved å putte et ordentlig marinetoalett i konsollen foran copilotsetet. Det høres ut som en nødløsning, men i realiteten er det overraskende god plass og pent ordnet med vask i skrogsiden. Kanskje ikke noe for karer på 100 kilo i overlevingsdrakt, men helt klart et bedre alternativ enn å være foruten.

TESTDATA: Askeladden C65 Bowrider

TESTDATA: Askeladden C65 Bowrider

Toalettløsningen er standard i Topline-pakken, der du blant annet finner andre nyttige ting: Heldekkende kjørekalesje, havnepresenning, presenning over baugen, kjøleskuff på 30 liter, cockpitbord og solpute til den. De fleste vil ha glede av en slik utstyrspakke, også den dagen båten skal selges.

Enkel å håndtere

Ut fra vår erfaring er det marginale forskjeller på hvordan Cruiser- og Bowrider-varianten oppleves i sjøen. Med to personer om bord gjør testbåten snaut 38 knop. Som de fleste familiebåter i denne størrelsen med firesylindret motor på hekken gjør den seg best i marsjfartområdet på mellom ca. 20–30 knop. Da er gangen pen og forbruket hyggelig. Skrogegenskapene passer også fint i denne hastigheten, da glir båten lett av gårde, kjennes stabil og trygg i bølger uten store slag.

Tekniske data: Askeladden C65 Bowrider

Lengde: 6,45 m

Bredde: 2,46 m

Vekt uten motor: Ca 1 400 kg

Personer: 7

Designkategori: C

Drivstofftank: 230 liter

Vanntank: 40 liter

Septiktank: 40 liter

Motor: 150–250 hk

Pris: Fra 545 000 (standard båt, 150 hk)

Pris testbåt: 627 000 (Topline-pakke, 200 hk)

Med det automatiske trimsystemet fra ZipWake og en i utgangspunktet moderat planingsterskel er det ikke mye du behøver å justere på motortrimmen. Men forsikre deg om at ZipWake-systemet er korrekt kalibrert hos forhandleren, ellers blir ikke resultatet optimalt.

ÅPENT HUS: Innredningen gir mange sitteplasser og variasjonsmuligheter. 
(FOTO: Askeladden)

ÅPENT HUS: Innredningen gir mange sitteplasser og variasjonsmuligheter. (FOTO: Askeladden)

V6 koster mer, gir det lille ekstra

Askeladden har alliert seg med Suzuki på motorsiden og med de nye versjonene av 150- og 175 hk-versjonene (se lenger bak i bladet) er du ikke nødt til å velge 200 hk, men siden prisforskjellene er moderate, synes vi det gir den beste totalpakken. Vil du ha det lille ekstra på motorfronten, kan båten også leveres med V6-motor på 250 hk. Da får du noen ekstra knop i toppfart, men kanskje aller viktigst: Et finere lydbilde. For entusiastene kan det være verdt 40 000 kroner ekstra.

Vi liker utformingen og variasjonsmulighetene du har i cockpiten, blant annet med vipperyggen på aktersofaen slik at du kan sitte bakovervendt ved rolig kjøring. Askeladden har i stor grad standardisert førermiljø og førerstol med stor suksess. Her sitter du behagelig med ryddig betjening.

GOD BESKYTTELSE: Kalesjen kan benyttes halvåpen eller helt lukket. Det gir godværsbåten et større bruksområde. (FOTO: Askeladden)

GOD BESKYTTELSE: Kalesjen kan benyttes halvåpen eller helt lukket. Det gir godværsbåten et større bruksområde. (FOTO: Askeladden)

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning