Test: Airship R8 med Honda BF 225

Maksimal kjøreglede

Airship R8 er ikke bare elegant. Den byr også på mange andre kvaliteter.

Sist oppdatert

Tekniske data:

  • Lengde:8,4 m
  • Bredde:2,4 m
  • Vekt:839 kg.
  • Motoralt. Min - maks. 150/300
  • Motor testbåt: Honda 225
  • Pris fra ca. 500.000,- avhengig av dollarkursen
  • Pris testbåt: ca. 800.000,- avhengig av dollarkursen
  • Produsent: Airship Ribs & Adaptive Composites, Ohio USA
  • Importør: Jemco Holding AS
  • Hjemmesider: www.airshipribs.com

Skroget har dyp V-bunn og er kraftig dobbeltsteppet. Luftpølsene er tynnere enn det man finner på de fleste RIB-er. Kombinert med et slankt forskip gir dette båten elegante linjer.

Hver av pølsene har fem luftkammere og leveres i skarp blå eller en signalrød farge. Generelt er båten lav og slank i linjene og ser mer småpen ut ved brygga enn skikkelig råtøff. Båten bygges i USA, men er utviklet av Cougar i England.

Kjøregenskaper

På vei ut Hankøsundet summer det lavt fra Honda-motoren, og så snart 5-knopsonen er slutt, kommer den første overraskelsen. Båten nærmest sklir lynraskt opp og planer på noen få meter på en måte som jeg ikke kan huske å ha opplevd tidligere.

Les også:

Ibiza satser på RIB.

RIB med vannjet kan du se video av her.

Guide til gode RIB-kjøp kan du lese her.

Riktignok er det plenty med krefter i 225-hesteren til Honda, men her gir opplagt skrogfasongen og luftpølsene helt unike egenskaper. Målingene viser 0 - 20 knop på 5,5 sekunder.

Straks båten er oppe i plan, legger den seg forsiktig noen grader over mot babord, og det skyldes at propellvridningen trykker skroget litt over. Det kompenseres raskt med assistanse fra trimflapsene.

Airship R8 er en spennende fartsbåt.
Airship R8 er en spennende fartsbåt. Foto: Haugen, Terje

Justeringen tar et par sekunder og et blikk på skjermen forteller at vi allerede ligger i drøye 34 knop! Det føles som å cruise med bil i 60 på en bred motorvei.

Takket være lavt støynivå fra motoren og full stabilitet på båten innbyr Airshipen til å dra på, og vi lar oss ikke be to ganger. Lenger ute møter vi urolig sjø på én til to meter. Barnemat - vi holder usedvanlig høy snittfart på rundt 40 knop, og båten hopper med baugen lavt og lander komfortabelt.

Jeg forsøker å få til litt friskere hopp forbi fotobåten, men får det ikke helt til. Mer fart og ny runde. Jo fortere det går, desto bedre kjører båten i bølgene. Når farten øker, hopper den bare lavere med forskipet og lander silkemykt.

Nettopp fordi forskipet er lavt og luftpølsene slanke, blir det ikke så mye løft i baugen som på mange andre RIB-er. Den litt ekle følelsen av å "sveve" på en luftpute uten helt å vite om båten blir liggende der eller har tenkt å ta et ukontrollert løft, er helt fraværende på denne båten.

Totalt gir dette en behaglig trygghetsfølelse, og etter en del runder kan jeg trekke to konklusjoner: Airshipen har et av de beste skrogene jeg har kjørt på lenge, og her får man herlig kjøreopplevelse for pengene.

På vei innover går det for fullt og tett på 50 knop. Båten kjører så harmonisk at tankene om enda mer "power" snart siger på. Én båt er allerede levert med en Suzuki 300 hk, og vi tror så gjerne at det er en enda morsommere pakke.

Førerplass og innredning

Styrekonsollen er moderne utformet med buede linjer og fancy instrumentplassering. På testbåten var motorkontrollen litt for nær rattet, og bryterne for trimplanene kunne vært plassert litt mer sentralt.

Foto: Haugen, Terje

Ellers fungerer det bra, men det beste med båten finner man bak konsollen. Her er det to skikkelige ståstoler à la det man finner på rene sportsbåter. Med setepute som kan vippes ned, kan man velge mellom ren ståstilling eller en mer avslappet sittestilling.

Uansett kan man spenne seg skikkelig fast med beina, og de konturformede stolene gir en utmerket sikkerhetsfølelse. Vår hovedkritikk av mange RIB-modeller har nettopp vært flate seter uten sidestøtte. En del av RIB-ene vi har testet, har hatt såkalte jockeyseter. Det er straks bedre, men idet man ikke klarer å ta av for tøffe landinger med beina, kan det bli en svært utrivelig opplevelse om man lander på seteputa og får de edlere delene i klem!

Her finner du alle våre båttester.

Klart pluss for setene i denne båten - men vi kunne ønsket oss enda tykkere polstringer av stolene slik at man kunne stemple seg enda bedre fast. Også aktersetet har fin sidestøtte og god sikkerhet for passasjerene.

Foran konsollen er det nok et sete, og fremme i båten finnes en V-formet benk hvor man kan rigge til solseng. Sitteplassene forut i båten gir plass til mange og er bra nok, men bare egnet for hyggelig og moderat familiekjøring. Skal det virkelig gå unna slik som denne båten innbyr til, er plassene bak konsollen det eneste riktige stedet å oppholde seg.

Foto: Frederik Finnes

Generelt virker båten velbygd og har praktiske stuverom. Om man ikke står fullt oppreist bak konsollen, suser fartsvinden akkurat over hodene. Men noen har tatt feil i hylla når det gjelder størrelsen på fortøyningspullerne, for her var det fullstendig underdimensjonert.

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også