Test: Adriatic 40 Fly med D6 eller twin D4

Turbåt i toppklasse

Adriatic 40 koster flesk, men til gjengjeld er den gjennomført god. Les testen.

Sist oppdatert

Hovedinntrykket av Adriatic 40 Fly er allerede ved brygga at dette er en skikkelig stor båt med masse plass. Sidedekkene er nedsenket og over 30 cm brede. Hele veien går en solid rekke/pulpit, og man beveger seg svært sikkert og enkelt rundt hele båten. Alt er rent og imponerende ryddig - man får faktisk ekte "skipsfølelse" når man beveger seg på dekk.

Helt forut er det også plassert en baugstige under en teakplate, og det er gode trinn ned til den store badeplattformen akter. Entrer man båten fra en lav flytebrygge, blir det naturlig å velge entring via badeplattformen. Ligger man langs en høyere brygge, ville det opplagt vært en fordel om man hadde hatt en åpning i rekka omtrent midtskips.

I babord side er anker og vinsj plassert, men bra nedsenket og godt ute av veien. Under en luke i styrbord side ligger bade/redningsleideren, og den er det mulig å få ut selv om man ligger i vannet. En egen luke i teaken midt i badeplattformen gir tilgang til drevene og duo-propellene. Med andre ord enkel inspeksjon og enkel adkomst dersom man eksempelvis må fjerne tau eller annet fra propellene.

I akterspeilet er det et gedigent stuverom med god plass til fendere og tauverk.

Liten flybridge

Hele akterdekket beskyttes ved at flybridgen er trukket akterover og gir fast tak. Med kalesjen på plass får man et tørt og stort oppholdsrom med en L-formet sofa i babord side. Kombinert med bord og løse stoler byr båten på en stor sittegruppe her ute.

Flybridgen entres via en leider og gjennom en solid luke i glass og aluminium. Med fullt overlegg har flybridgen fått en moderat størrelse og maksimalt plass til fem personer. Konstruktør Helge Duus hevder at altfor mange båter har plass til for mange personer på flybridgen, og det kan resultere i at tyngdepunktet kan bli farlig høyt.

Med hvilket framdriftssystem trives Adriatic 40 best?

Vi har testet båten i to varianter: Den ene med en singel Volvo Penta 370 D6-motor og DP-drev. Den andre med twininstallasjon med Volvo Penta 300 D4-motorer, også den med DP-drev. Et annet motoralternativ som for øvrig også er mulig, er en variant med innenbordsmotor og aksling.

Båten supre fartsegenskaper. Med to D4 300 blir toppfarten på respektable 35 knop, og en rask cruisingfart ligger på pluss/minus 30 knop.

Velger man båten med én D6-motor, oppnås en toppfart på 28 knop. Også det er respektabelt for Adriatic 40 er en stor båt med en tørrvekt fra syv tonn og oppover.

Med en D6-motor betyr dette at båten får en økonomisk marsjfart på ca. 24 knop, med et forbruk på snaut 2,5 liter pr. nautisk mil. Velger man 2xD4-motorer, øker forbruket ved samme marsjfart til nærmere tre liter pr. nautisk mil.

Med to motorer får man betydelig ekstra vekt i motorrommet - 2 x 663 kg mot 1 x 770 kg for en D6-motor. I tillegg krever selvsagt to motorer ekstra med batterier og annet tilbehør.

Støynivået på begge båtene er absolutt godkjent - i hastighetene fra ca. 18 til ca. 25 knop ligger det på 75-77 desibel.

Oppe på flybridgen er det førerplass med et dobbeltsete, plass til de viktigste instrumentene og kartplotter. Lenger akter er en sittebenk. Putene kan trekkes ut, og vips blir det en stor solseng for tre personer.

Les også:

Test: Nord West 370 Coupé

Test: Skilsø 36 FB

Den store dekksalongen entres via en bred skyvedør i glass og skinnende stålprofiler. Det er tyngde i skyvedøren med åpning og lukking i reneste Mercedes-klasse. Dekksalongen gir umiddelbart inntrykk av stort volum kombinert med moderne og funksjonell stil. Takhøyde på over to meter og store vindusflater er sterkt medvirkende faktorer.

I taket er det to store elektrisk drevne takluker, en sjeldenhet på en båt med flybridge. Innredningen er ren i formspråket, og i styrbord side er det et velutstyrt, langsgående pantry. Det har korrekt arbeidshøyde, og over pantryet kan et skyvevindu åpnes.

Ved førerplassen er det en komfortabel skipperstol med gode justeringsmuligheter. Sittegruppen i babord side er lang og går helt fram. Ideen er at passasjerene kan sitte langt fremme og ha god kommunikasjon med skipperen på de lange transportetappene.

Også ved sittegruppen er det skyvevindu, og hele sittegruppen har mange sitteplasser og stort bord med barskap under. Fra sittegruppen er det super sikt ut, og hele dekksalongen gir et lyst og luftig inntrykk.

Smarte løsninger

Førerplassen er komplett utstyrt, og her kommer de gjennomtenkte detaljene fram for fullt.

Tekniske data

Lengde: 12,60 meter

Bredde: 3,84 meter

Vekt: 7000 kg (med en motor)

Dyptgående: 1,1 meter

Dieseltank: 2 x 420 liter

Vanntank: 450 liter

Septiktank: 170 liter

Motor testbåter:

Båt 1: 1x Volvo Penta D6 370 /DP

Toppfart: 28 knop

Båt 2: 2 x Volvo Penta D4 300 /DP

Toppfart: 35 knop

Alternative motorer:

Innenbordsmotor m/ aksling

Eller 2x VP D4 260 /DP

Antall lugarer: 3

Antall faste køyer: 5

Pris fra: 3 200 000 NOK

Pris testbåt: 3.619.200 NOK m/ VP D6 /370

Produsent: Adriatic Arendal A/S

I siktlinjen rett foran skipperen er det en stor kartskjerm. Motorkontrollen sitter fint plassert og til venstre for rattet er bryteren til baugpropellen plassert. I praksis betyr det at man kan bruke baugpropellen med venstre hånd og motorkontrollen med høyre. Instrumentbordet og feltene under vinduene er i refleksfri, mørk grå farge, og det er kraftige defrosterdyser under frontvinduene.

En smart detalj er skyvedøren ved førerplassen. Den gir skipperen utmerket sikt ved manøvrering, og det er fort gjort å komme seg ut på sidedekket.

Av andre viktige detaljer kan nevnes håndrekker oppe under taket i dekksalongen, en smart fryseboks plassert i fotskammelen ved førerplassen og fine skuffearrangementer i pantryet.

Les også:

De beste regnværsbåtene

Husk å ta båtlappen

Fem køyeplasser

Adriatic 40 byr på tre separate sovelugarer med til sammen fem faste køyer. En enkeltlugar med egen dør er plassert akter under dekksalongen med nedgang rett innenfor skyvedøren. Her ligger en god enkeltkøye plassert tverrskips. I tillegg er det godt med skap og diverse stuverom.

De to andre lugarene er plassert forut i skuta. Eierkabinen forut byr på den beste køya, en midtplassert dobbeltseng på 2 x 2 meter. Kabinen er rommelig, har flotte garderobeskap og flere store stuverom. Her er også vanntanken plassert, og det er fin tilgang til baugpropell og dens separate batteri. Ventilasjon sikres gjennom faste ventiler, lysventiler som kan åpnes i overbygget og to takluker. Komfortable madrasser og mange lyspunkter gjør det hele komplett.

Gjestelugaren lenger akter har en bred dobbeltkøye plassert på tvers, sittebenk og plenty med garderobeplass og stuverom. Det er fin takhøyde i midtkabinen.

Båten har ett stort toalettrom istedenfor to mindre, men her har man alt man kan ønske. Stor dusjnisje med kvalitetsarmatur, flott takhøyde og like god komfort som man normalt har i dusjen hjemme. Rundt det elektriske toalettet er det også godt med plass, og totalt sett gir vi baderommet i denne båten topp karakter.

Flott på langtur

Generelt er hovedinntrykket av innredningen at alt er veldimensjonert og svært godt gjennomtenkt ned til de små detaljene. At konstruktørens "know-how" er omsatt til praktiske detaljer i det store og hele gjennomsyrer hele skuta. Vi er ikke i tvil - denne båten vil fungere utmerket selv på lange ekspedisjonen for opp til fem personer.

I motorrommet under akterdekket er det oversiktlig og ryddig. Det er enkel atkomst til motorens vitale servicepunkter og alt er svært ryddig og oversiktlig. Eksempelvis er alle kabler merket, og det er god plass også i forkant av motoren. Velger man to motorer, blir det selvsagt mer kompakt i motorrommet, men fortsatt er det god tilgang til motorene.

Som du kan lese om i rammesaken har båten gode fartsegenskaper både med én og to motorer. Den går greit opp i plan, er lett å kontrollere under havnemanøvre og har kontante svingegenskaper i alle normale svingmanøvre. De største bølgene vi hadde under testen var på rundt halvannen meter, og det tar Adriaticen med full komfort i hastigheter opp mot 20 knop. Med det høye forskipet og kraftig flare i forskipet går båten tørt med minimalt med sprut inn over båten.

Denne saken ble første gang publisert 12/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også