Targa 32 med 2x VP D4-260

Mer av det samme

Ved første øyekast ser det ut som en hvilken som helst Targa. Men den nye 32-foteren kan skilte med mange forbedringer.

Sist oppdatert

Det er ingen tilfeldighet at Targa beholder konsept og utseende år etter år. Det er ikke mange førstegangskjøpere som velger Targa, og de som først har gjort det, kommer gjerne igjen. Det er praktiske bruksbåter, med sjøegenskaper og solid kvalitet som vekker respekt hos erfarne båtbrukere.

Modellrekken spenner fra 23 til 44 fot og alle har det samme grunnkonseptet. Det er lukket styrehytte, store for- og akterdekk og brede gangveier på hver side av hytta. Det er også utvendig styreposisjon som spenner fra en liten jagerbro på de minste modellene, til en real flybridge på de største. Også innvendig følger Targa-flåten samme mønster, med variasjoner avhengig av størrelse.

Merkbare forbedringer

Utvendig skiller Targa 32 seg ut gjennom mykere linjer arvet fra storebror Targa 44. Det er små, men vellykkede endringer som gir båten et langt mer moderne uttrykk.

Når du går om bord, merker du fort at nye Targa 32 er blitt vesentlig bredere enn forgjengeren Targa 31. Nærmere bestemt 3,37 meter kontra 3,15 meter. Det rommelige akterdekket har fått dobbelt akterport som gjør adkomsten via plattingen akter vesentlig enklere. Og når du åpner motorlukene, har du god tilgang til et av de mest ordentlige maskinrommene i bransjen. Targa 32 har ikke den største utvendige førerplassen, men oppe på broa i akterkant av styrehytta er det likevel fint å kjøre når været er pent. Vår testbåt har enkle, men værbestandige fastmonterte stoler med plass til tre personer. Kartplotter og nødvendig betjening og instrumentering gjør det lett å kjøre båten herfra på gode dager.

Noe av det beste med Targa 32 er de brede og sikre gangveiene på siden av hytta. Selv i sjøgang er det trygt å bevege seg her. Forut er det U-benk og mulighet for bord slik at man eksempelvis kan sitte ute og spise når været tillater.

I FRONT: Bysseseksjonen er plassert foran på babord side i cockpit.
I FRONT: Bysseseksjonen er plassert foran på babord side i cockpit. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

På tur med fire

ENKELT: Det er som vanlig ikke noe fancy over førersetet i Targa , men sittekomforten her helt ok.
ENKELT: Det er som vanlig ikke noe fancy over førersetet i Targa , men sittekomforten her helt ok. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Ved første øyekast er det «business as usual» inne i Targa-hytta. Skyvedører på begge sider og den tradisjonelle styreposisjonen med stor teakflate som skjuler nedgang til lugaren forut i midten og bysse med kokeapparat og vask på babord side. Førerstolen er plassert på en sokkel som også rommer kjøleskap, og takket være vinkeljusteringen av platen der ratt og gass/girhendler er festet, fungerer det bra ergonomisk.

På babord side akter i hytta er det vinkelsofa med bord som kan skyves opp og ned på stang avhengig av behov. Det brede copilotsetet har vipperygg som gjør at det fungerer begge veier. De

største endringene finner du i lugarene. Gjestelugaren forut er blitt lengre enn tidligere og gir med køyelengde på 210 cm grei sovekomfort for to personer. Hovedlugaren er på vanlig Targa-vis akter og nyter godt av de ekstra centimeterne i bredde og lengde.

Ved nedgangen fra cockpit er det et stort skap og hengeplass for yttertøy. Helt akter på babord side finner du dusj og toalettrom med større plass og bedre armslag enn tidligere. Køyekapasiteten er grei, på babord side finner du en dobbelkøye på 204 x 140 cm og en enkel stikkøye på styrbord.

Bred motorpalett

TRADISJON: Targa har ikke revolusjonert dashbord-designet, men førerplassen fungerer fint.
TRADISJON: Targa har ikke revolusjonert dashbord-designet, men førerplassen fungerer fint. Foto: FOTO:Terje Bjørnsen

Som vanlig er det Volvo Penta som gjelder for Targa. I Targa 32 begynner det med enkel D6-370 og du har i tillegg seks dobbelinstallasjoner fra D4-225 til D6-400 å velge mellom. I følge produsenten gir det toppfart fra 34-47 knop og marsjfartområde på 28-40 knop.

Tekniske data Targa 32

  • Lengde: 10,78 m
  • Bredde: 3,37 m
  • Toppfart, med 2 x D4 300: ca. 41 knop
  • Drivstofftank: 800 l
  • Vanntank: 120 l
  • Septikktank: 60 l
  • Pris, med VP D6 370: Fra kr 2 372 000
  • Pris, med VP 2x D4 260: Fra kr 2 688 000
  • Importør: Thor R. Nilsen AS
  • www.trn.no

Vår testbåt er utstyrt med 2x D4-260, noe som gir en fornuftig balanse mellom pris og ytelser. Med halv dieseltank, full vanntank og to voksne topper båten drøyt 36 knop. Du kan trekke tilbake gassen 500-600 omdreininger fra toppfart og likevel ha en cruisinghastighet på rundt 30 knop. Det burde holde for de aller fleste.

Godt støydempet

Som vanlig er god støydemping både fra motor- og skrogstøy en av Targas beste sider. Selv med litt småsjø som slår mot skroget, ligger støynivået på rundt 74-75 dBA i marsjfartområdet. Da er det uproblematisk å holde samtalen i gang i cockpit uten å heve stemmen.

MASSIV: Det er noe ekstra kraftfullt ved en Targa 32 i sjøen. Med 2x D6-400 skal toppfarten ligge på 46-47 knop.
MASSIV: Det er noe ekstra kraftfullt ved en Targa 32 i sjøen. Med 2x D6-400 skal toppfarten ligge på 46-47 knop. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Jo dårligere vær, dess bedre fungerer en Targa. Heldigvis har det blåst liten til stiv kuling ute i Langesundsfjorden en stund, noe som sørger for bølgeforhold som står perfekt til Targa 32. Bølger på 2-3 meter får det til å skumme hvitt på brottene i havgapet, men det er ikke mye vi må redusere farten når båten går inn i motsjøen. Vi har tidligere fått bevis for Targas soliditet og nydelige egenskaper i stor sjø i våre langtester av Targa 25, 27 og 35. Egenskapene til den nye Targa 32 står til de høye forventingene: Skroget pløyer mykt og lydløst gjennom de krappe bølgene i 20 knop. Her er det tyngde og vinkel nok til at du unngår harde slag. Dessuten har båten knapt noen merkbar planingsterskel, slik at det er lett å finne et riktig hastighetsområde.

Testdata: Targa 32 med 2 x D4 300

Turtall, o/min

Fart, knop

Støy, dBA

1000

6,9

61,1

1400

8,6

63,6

1800

10,8

71,3

2200

16,9

73,3

2600

24,4

73,5

3000

30,0

74,9

6550

36,5

77,9

Med et relativt lavt og lett overbygg klarer båten seg uten særlig rulling i sidesjø og er heller ikke overdrevent sidevindsfølsom. Den glir lett gjennom medsjø og trenger ikke mye arbeid med trimflaps eller drevtrim. Siden den er lettstyrt og manøvrerbar både i fart og når du legger til, gir den trygghet både for erfarne og ferske båteiere.

Les også:

Her er sjekklista før båtsesongen

Selv en på 192 cm får god plass her

Se et finsk spesialbrygg

Denne saken ble første gang publisert 06/03 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også