Targa 25.1

Sjø-SUV'en

Targa er sjøens ”Sport Utility Vessel”. Det er vanskelig å vippe henne ned fra tronen.

Sist oppdatert

Ikke rent få har en underbevisst forkjærlighet for merkevarebåter med allværsstempel på skutesiden. Og når man stiger om bord i en Targa, sniker også kvalitetsfølelsen seg på. Intuisjoner av dette slaget har en tendens til å stemme.

Med all sin oljede og finpussede teak, fremstår styrehuset til Targa 25.1 som en liten hytte. Selv om volumet i denne oppgraderte modellen er økt, virker det likevel noe trangere her enn i Nord Star 26, noe man også kan takke det mørke treverket for. Targa har en forhøyet, tverrgående sittebenk mot akterveggen som tillater fint utsyn også for passasjerene, men det er fortsatt litt å gå på hva gjelder sittekomforten.

Oppgradert

Vipper man vekk den hengslede sittebenken, har man tilgang til sovekabinen ett plan lenger ned. To langsgående køyer på hver side gir ikke den mest romantiske liggeplassen, men til gjengjeld får fire personer fin plass. Løsningen gir dessuten mer dørkareal for skifting, og lettere tilgang til det midtstilte klesskapet. Den største ulempen med sovekabinen er den noe kronglete tilgangen. På dette punktet er Nord Star 26 å foretrekke.

Nye 25.1 har fått mange av de samme oppgraderingene som storesøster 27.1. Båten er noen centimeter lengre og bredere, skrogkonstruksjonen er ny, dekket har færre trinn, og hjørner og kanter er etter sigende mer avrundet. Det skal et trenet øye til for å se oppgraderingen, noe som også er hensikten: konservativ designutvikling holder bruktverdien til Targa på et høyt nivå.

Med akterkabinløsningen får Targa et større fordekk enn Nord Star 26. De høye fribordene gjør det dessuten trygt å oppholde seg her under fart, samtidig som Walk-Around-elementene kommer til sin rett. Et annet element er den lille "flybridgen", som gir øket kjøreglede, men som stjeler noe av styrehusvolumet.

Herlig i sjøen

Targa klarer seg godt i sjøen - uansett størrelse. Botnia Marins nest minste båt koser seg i den grove hekksjøen og viser ikke tegn til å gi etter. Skrogstøyen virker noe mindre enn i Nord Star, og kontrollen er vel så god i alle fartsområder. 25.1 er bastant som et godstog i sjøen, men likevel lettstyrt som en jolle. Den klarer uansett ikke å matche Nord Star helt på farten - det mener vi har med et mer kraftkrevende skrog å gjøre. Men noen knop til eller fra har lite å si - viktigst for de fleste er grepet i sjøen og skrogets håndtering av bølgene, og her er nok Targa fortsatt vanskelig å slå.

Tekniske data

  • Lengde: 8,25 m
  • Bredde: 2,88 m
  • Dypgående: 0,90 m
  • Vekt: 3100 kg
  • Køyer: 4
  • Drivstofftank: 420 l
  • Motor: 225-350 hk
  • Fart testbåt (D6-350): 40 kn
  • Pris m. VP D4-225: fra 1 149 000 kr
  • Pris testbåt: Fra 1 348 000 kr

Denne saken ble første gang publisert 08/06 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også