Neste år må du ha "båtlappen"

Ta båtførerprøven nå

Båtførerprøven blir obligatorisk fra 1. mai 2010, for den som er født etter 1980, og vil føre båter over en viss størrelse. Men det er gode grunner til at alle tar den - og at de tar den nå. Snart graderes spørsmålene, og eksamen blir langt tøffere.

Pluss ikon
Petter Handeland (f.v.), Andreas Handeland og Geir Svardal tok Båtførerprøven.
Petter Handeland (f.v.), Andreas Handeland og Geir Svardal tok Båtførerprøven. Foto: Nordlien, Egil
Sist oppdatert
Greit å kunne navigere etter et kart. Enda greiere å vite hva sjømerker betyr.
Greit å kunne navigere etter et kart. Enda greiere å vite hva sjømerker betyr. Foto: Finnes, Fredrik

Klarer du båtførerprøven?

Det jobbes nemlig med å innføre en ny type eksamen for Båtførerprøven. Mens du i dag kan ha inntil ti feil på femti spørsmål med tre svaralternativer, vil du fra i høst eller vinter møte en eksamen med graderte spørsmål.

- Tanken er å gjøre eksamen mer lik oppkjøring for bilsertifikatet. Kjører du på rødt lys stryker du, uansett hvor bra du måtte ha kjørt ellers, forklarer adm. dir. Bernt Nilsen hos Norsk Test.

Dermed kan vi se for oss at visse deler av Båtførerprøvens pensum har nulltoleranse hva feil angår. Det kan for eksempel gjelde vikeplikt og viktige sjømerker. Sjøfartsdirektoratet tror at dette vil medføre at rundt 70 % vil stryke ved første forsøk.

Og dette gjelder kanskje akkurat deg! Fra og med 1. mai 2010 er nemlig Båtførerprøven obligatorisk for båtførere født etter 1. januar 1980, som skal føre fritidsbåter med en lengde over 8 meter eller med motorkraft på over 25 hk.

Kan nektes båtkjøring

Er du - som undertegnede - født før 1980, slipper du riktignok unna. Men vår anbefaling er at du tar Båtførerprøven, likevel. Riktignok er det fortsatt skummelt mange som er på sjøen under mottoet "er det vann der, tut og kjør!". Men da er risikoen stor for at hyggeturer transformeres til nedturer.

Mange reagerer negativt på aldersregelen, siden statistikken viser at det er "førtisene" som er verstingene på sjøen. Men husk - med den nye loven har politiet rett til å forby grisekjørere å kjøre båt. Det bør være et sterkt virkemiddel til å luke ut idiotene, Båtførerprøven eller ei.

Les også:

Og tro meg - det er mye å lære. Vet du forskjellen på skvalpeskjær og grunne? Vet du hvordan en båke eller et østmerke ser ut, på kartet og i virkeligheten? Et dykkerflagg? Kan du vikepliktsreglene? Pålestikket i søvne? Vet du hvilken type båt som kommer i mot deg svarte natta, når alt du ser er et grønt, et rødt og to hvite lys? Kan du, på et båtsportkart, stikke ut en sikker kompasskurs mot fyret som blinker i det fjerne?

Sjøen er full av nykommere som kunne ha nytte av litt kunnskaper om båtbruk og navigering.
Sjøen er full av nykommere som kunne ha nytte av litt kunnskaper om båtbruk og navigering. Foto: Finnes, Fredrik

Nå vet alle at det er kun i båt man lærer praktisk båtbruk. Men teori og tørrtrening legger grunnlaget for ikke å gå på trynet. Og det er fort gjort i et land der navnet "skjærgård" går igjen overalt. Her ligger snubletrådene tett!

Det finnes mange veier til Båtførerprøven. Du kan for eksempel følge et kveldskurs i noen uker, eller ta det intensivt i løpet av en helg. Eller du kan gjøre som oss - lese via internettet.

Internettkurs

Vi valgte oss nettstedet www.batforerproven.com, som tar 1299 kroner pr. person (inklusive kursmateriell, og med en viss kvantumsrabatt når flere melder seg på).

Kurset oppleves som pedagogisk moderne. Her er bokstavkjeksen vannet ut med animasjoner og videosnutter, og informasjonen leveres i direkte og pensumorientert innpakning. Hvert kapittel avsluttes med en runde spørsmål, samt en oppsummering av hva som er mest vesentlig å huske. Loggen viser at jeg tilbringer ca. 28 timer på nettstedet før eksamen.

Ikke alt er like viktig. For eksempel at stemmer bærer langt på sjøen, og at man derfor skal være varsom med å prate dritt om folk. Det med flagghilsen finner jeg også litt kuriøst. Har vondt for å se meg selv stående i giv akt, holdende båtens flagg opp og ut fra kroppen, aktover mot kjølvannet, hver gang en militærbåt passerer. Jeg dimma i 1979!

I det hele tatt virker en liten del av pensum litt utdatert. Kanskje man skulle bruke mindre tid på deviasjon og mer tid på bruk av GPS og elektronisk kartplotting? Det siste er i stadig større grad virkeligheten for fritidsbåtfolket. Men nå finnes det kurs for det, også.

Sjekk også ut nettkurset www.livredd.no.

Siste døgn tilbringes med å gå gjennom testspørsmålene, samt ta en runde med gratis testeksamen på nettsiden www.prove.no (det finnes flere slike sider på nettet). Da melder tvilen seg. Spørsmålene er til dels annerledes og mer vagt formulert enn i Båtførerprøven.coms egne tester, og ett og annet spørsmål handler om tema som ikke er omtalt i vårt kurs. Vi stryker på en "generalprøve" på prove.no alle fire, to dager før eksamen. Hva venter oss egentlig?

Les også:

Så er dagen der. Vi stiller vasskjemmede og nervøse på Norsk Maritim Kveldsskole på Holmlia i Oslo. Testen foregår med papir, penn, passer, rullelinjal og kart. Mange steder brukes PC i stedet for papir.

50 spørsmål med tre alternative svar. Maks ti feil for å bestå. Fra før av vet vi at strykprosenten er høyere for de som ikke har gått på et kurs enn for de som leser på egen hånd. Men spørsmålene er absolutt relevante i forhold til det vi har lest.

Vi klarer brasene, alle fire. Med god margin (5,4, 3 og 0 feil). Og om vi ikke drar fra Holmlia med kapteinslue, trebein og krumpipe i kjeften, er vi i hvert fall langt bedre teoretisk skolerte enn de fleste som ferdes på sjøen.

Båtførerprøven.com er ett av flere nettsteder som tilbyr kurs.
Båtførerprøven.com er ett av flere nettsteder som tilbyr kurs.

Et godt råd: Ta lesingen på alvor. Gå gjennom pensum minst et par ganger. Øv deg på å ta eksamen. Da er sannsynligheten for at du står svært stor.

Enn så lenge.

Les også:

Båtførerboka: Enkel lærdom

Trenger jeg båtsertifikat?

Båtkupp til under 300.000

Båtkupp til under 600.000

Bruktbåtkupp

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2009, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også