Svevebåt

Svevebåt med sportsbil-look

Her er svevebåten som gjerne vil være sportsbil.

STRANDHUGG: Fortøyning er enkelt med svevebåter. Bare å gli opp, og finne frem solsenga. Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

STRANDHUGG: Fortøyning er enkelt med svevebåter. Bare å gli opp, og finne frem solsenga. Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

Publisert Oppdatert

Luftputebåtene - eller svevebåtene, som de også kalles - er inne i en bølgedal for tiden, hva kommersiell drift angår. Så kanskje er det en idé å satse på fritidsbrukerne i stedet?

Svevebåt, som holder seg svevende på en luftpute skapt av overtrykk, er jo muligens den perfekte fritidsbåt - god på vann og grei på strand, og kanskje en konkurrent til amfibiebilen?

Og så tåler de en støyt. Antar vi, i hvert fall - siden de brukes en del militært.

De amerikanske fetterne Michael Mercier og Chris Jones tenker i hvert fall at det må være mulig å bygge og selge små svevebåter, for privat bruk. Og de vil ikke nøye seg med noe annenrangs!

Nei, Mercier-Jones-båtene skal ligne på supersportsbiler, og samtidig være stillegående og miljøvennlige.

- Chris har, i likhet med meg selv, alltid vært en dedikert sportsbilentusiast, så da jeg foreslo for ham at svevebåten skulle ligne en slik, var han i fyr og flamme, forteller Michael Mercier til klikk.no.

- Vi mener det er viktig at svevebåter også ser bra ut, og det er problemet med mange av dagens utgaver, mener Mercier.

Fetterne har alltid vært som brødre, forteller Mercier, og tilbrakte hver sommer sammen under oppveksten, der de stadig klekket ut nye forretningsidéer sammen. Ikke uventet var ferien ofte lagt til en innsjø.

SPORTSBIL: Mercier-Jones-båtene er designmessig inspirert av supersportsbiler. Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

SPORTSBIL: Mercier-Jones-båtene er designmessig inspirert av supersportsbiler. Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

Pris: 120 000 kroner

Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

Svevebåtene skal styre og bremse omtrent som en personbil, og sidemonterte vifter skal bidra til svært presise manøvreringsevner i alle retninger.

Mercier-Jones-båtene er ellers hybridfartøyer, og fremdriften besørges av en bensinmotor og en elektrisk motor. Rammen er bygget i karbonfiber og diverse komposittmaterialer, og teknologien skal være hentet fra både bilindustrien, forsvarsindustrien og romfartsindustrien. Andre deler vil være i aluminium og tre.

Testsveving startes i mai neste år, og prisen anslås til 120 000 kroner i USA. Så får vi se om gutta klarer å skaffe investorer nok til å realisere sitt kreative og artige prosjekt. 50 000 dollar må være inne innen 22. august, skal prosjektet få statlig støtte - og verden kanskje få en svevebåt med gode manøvreringsevner og en designsmak av supersportsbil.

Du kan selv gå inn på nettsiden deres, Indiegogo, og se hvordan det ligger an - og merke deg at hver eneste bidragsyter garanteres en tur med en Mercier-Jones-båt, uansett størrelsen på bidraget.

Bidrar du for eksempel med 25 dollar, får du også tilsendt en eksklusiv T-skjorte. For 100 dollar får du kjøre en Mercier-Jones en halvtime, pluss T-skjorte og navnet ditt på en spesiell "bidragsside". For 15 000 dollar får du en førproduksjonsmodell sendt hjem.

Les også:

TØFF I TRYNET: Dette er ikke akkurat hva vi pleier å møte på fjorden. Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

TØFF I TRYNET: Dette er ikke akkurat hva vi pleier å møte på fjorden. Illustrasjonsfoto: Mercier-Jones

Norsk lystyacht med egen garasje

Slik blir båten når damene får velge

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag