Superyacht

Luksusbåt for polare strøk

Litt dårlig stemning om bord? Denne bryter isen.

Pluss ikon
HOLKEFØRE: Sea Hawk tåler 100 tonn is frosset fast på yttersiden og lar seg ikke stoppe av is før den er over 80 centimeter tjukk. ILLUSTRASJON: Hawk Yachts
HOLKEFØRE: Sea Hawk tåler 100 tonn is frosset fast på yttersiden og lar seg ikke stoppe av is før den er over 80 centimeter tjukk. ILLUSTRASJON: Hawk Yachts
Sist oppdatert

Ekspedisjonsfartøy har blitt en hit blant de rike. De rike som vil bort og vekk, og bli der en god stund. I rekken av mer eller mindre ekstreme ekspedisjonsfartøy som har blitt vist de siste årene, er Sea Hawk noe av det mest ekstreme vi har sett. Ikke bare å se på, men også i det tekniske. Det er ikke småtteri produsenten har pakket ned under skallet.

Og skallet, det er tjukt. Tjukt nok til å ta seg fram i 80 centimeter tjukk sjøis. Den runde, skarpe baugen gjør dessuten kjøring i grov sjø til en lek, skal vi tro produsenten. Vi må si båten er et imponerende skue, men Sea Hawk er ikke bare bygget for å se rå ut. Sea Hawk er et skikkelig ekspedisjonsfartøy, med Polar 6-klassifisering og rekkevidde på 12.000 nautiske mil.

Oppvarmede dørkarmer

Som seg hør og bør er sikkerheten satt i høysetet. Sea Hawk har systemer som varsler om feil før de inntreffer og egne vedlikeholdssystemer som sikrer at driftssikkerheten til enhver tid er så god som mulig. Optimal kjøling av motorene er sikret ved at komprimert luft og damp sprøytes inn i kjølesystemet og hindrer isdannelse, og oppvarmede dørkarmer gjør at dørene ikke fryser fast i kulda.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GODT DRIV: Den 103 meter lange båten har en toppfart på 19 knop og en rekkevidde på 12 000 nautiske mil. Den spesielle baugen er designet for å penetrere bølger og gi komfortabel og effektiv framdrift. ILLUSTRASJON: Hawk Yachts
GODT DRIV: Den 103 meter lange båten har en toppfart på 19 knop og en rekkevidde på 12 000 nautiske mil. Den spesielle baugen er designet for å penetrere bølger og gi komfortabel og effektiv framdrift. ILLUSTRASJON: Hawk Yachts

Miljøhensyn

Sea Hawk er designet for å sette et så lite miljømessig fotavtrykk som mulig. Drivstofftankene er plassert slik at drivstoffet ikke lekker ut ved en grunnstøting, og alt gråvann går gjennom en omstendelig renseprosess før det slippes ut.

Sea Hawk er en dieselhybrid og har fire dieselmotorer og én elektrisk motor under dekk. På ren eldrift klarer den 12 knop, mens den på dieseldrift klarer 17 knop. Med alle de fem motorene i sving, er toppfarten til den 103 meter lange farkosten oppgitt til 19 knop.

Ta med helikopteret

Det skorter selvfølgelig ikke på luksus om bord. God skrogbredde skal gi utmerket plass i alle de seks etasjene du har til rådighet. Her finnes for eksempel et 330 kvadratmeter stort spa og en roterende helikopterhangar, der helikopteret står på utstilling bak en glassvegg ved baren. Sea Hawk er ikke en båt du legger ut på tur med alene. Her må et solid mannskap på plass. Produsenten anbefaler et mannskap på minst 54 mann, men skulle du være så populær at du fyller gjestekabinenes 36 senger, kan du gjerne øke antallet til 62.

RIKMANNSLEKETØY: Sea Hawk er et leketøy for pengestinne folk med en eventyrer i magen. ILLUSTRASJON: Hawk Yachts
RIKMANNSLEKETØY: Sea Hawk er et leketøy for pengestinne folk med en eventyrer i magen. ILLUSTRASJON: Hawk Yachts

Denne saken ble første gang publisert 29/01 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også