Steady 520 RS

Mykplast-revolusjonen

Mykplastbåter har vi hatt lenge. Men ingen helt som Steady 520 RS.

Sist oppdatert

Konsept

Det er mange som setter pris på mykplastbåtenes robuste egenskaper, enten de kommer fra Pioner, Steady eller en annen av de mange andre produsentene av slike småbåter. Utfordringen har alltid vært at konstruksjonsmetoden har hatt sine begrensinger, både når det gjelder størrelse, sjøegenskaper og fart. Men det har Steady 520 RS tenkt å gjøre noe med.

Sjøegenskaper: 3

Et stort steg for mykplastbåtene, et lite steg for båtverdenen. Slik kan man oppsummere kjøreopplevelsen i Steady 520 RS. For det er ingen tvil om at dette er noe helt annet enn andre båter av denne typen som snuser på skjærgårdsjeep-segmentet. Båten kjennes vesentlig stivere i konstruksjonen enn andre slike båter, og en RIB-lignende skrogkonstruksjon sørger for relativt behagelig gange, i alle fall så lenge småsjøen ikke blir for krapp. Sett i sammenheng med glassfiber- og RIB-modeller i samme størrelse, føles båten mer moderat. Den går ikke like mykt og smidig som de beste konkurrentene. Imidlertid har du fordelen av ikke-eksisterende planingsterskel og god stabilitet både under kjøring og når båten ligger stille.

Førerplass: 4

En av de hyggeligste overraskelsene om bord i Steady 520 RS, er den fine og pent putepolstrede akterbenken. I slike båter får man sjelden en helt perfekt sittestilling, men avstanden til rattet og den solide ryggputen er nesten så bra som man kan ønske. Den robuste konsollen med stor vindskjerm gir en soliditetsfølelse vi ikke er så vant med fra mykplastbåter, og sørger for jeep-stemning bak rattet. Her har for øvrig den sparsomme, men greit plasserte instrumenteringen god plass til sentralt plassert kartplotter.

Plass: 4

Det er ikke noe revolusjonerende ved layouten på Steady 520 RS, men den gjør likevel en fin småbåt-jobb. Plassen foran konsollen er formet som en avrundet V, noe som gir bra sitteplass fra midten av båten og fram i baugen. Det kan være litt trangt å bevege seg, spesielt når du runder det store konsollet.

Stuveplass: 4

Det er blitt mer luker og rom om bord i Steady 520 RS enn det vi er vant med i mykplastbåter og RIB'er. Under akterbenken er det god plass, og under hver av benkene forut er det også stuverom. I RS-modellen har du en tøff og robust aluminiumsdørk, samt targabøyle akter. I stedet for kryssholt, har du fem skroggjennomføringer for feste av fortøynings- eller dreggtau.

Motor: 5

Steady 520 RS leveres med Evinrudes E-tec-motorer i størrelse på 40, 50, 60 og 75 hk. Alle disse kjenner vi som harmoniske og nøysomme motorer, med pen gange så lenge du unngår toppfart. Med erfaring fra vår 50 hk, vil vi tippe at de største motorene egner seg best hvis du kjører med mye folk i båten.

Fart og støy: 3

Med den 50 hk'en vi hadde på vår testbåt, hadde Steady 520 RS drøyt 26 knop i toppfart med én person om bord. Da har den en tendens til å gå noe på nesa, slik at fartsområdet 18-22 knop virker som det mest fornuftige. Da går båten lett og fint i vannet, samtidig som kameraten på akterspeilet ikke blir for påtrengende.

Økonomi: 5

Lite behov for dyrt stell og vedlikehold er en av styrkene til mykplastbåtene og E-tec-motorene. Og selv om en mer avansert båt som Steady 520 RS nok krever litt mer enn en Steady 260, tror vi fortsatt du kan se fram til et problemfritt båthold. Eneste usikkerhetsmoment er båtens popularitet som brukt, siden den tross alt er et nisjeprodukt mellom hopene av skjærgårdsjeeper og RIB'er. Prisen er dog attraktiv: fra ca. 170 000-200 000 kroner avhengig av motor.

Steady 520 RS er uten tvil den mest attraktive og sjødyktige mykplastbåten vi har kjørt. Likevel er den ikke mer enn middels i forhold til glassfiber-jeeper og RIB'er når det gjelder fart og sjøegenskaper. Imidlertid har den en fin førerplass og et praktisk interiør. Og de robuste bruksegenskapene kan ingen ta fra "mykplast-kongen".

Pris: 181100 m/ E-Tec 50 Evinrude. Fische Marine AS www.fischemarine.com

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også