Spornes 22 DC

Nygammelt

Et velprøvd skrog og et nytt merkenavn. Hva kan Spornes Weekender 22 by på i et knalltøft daycruisermarked?

Sist oppdatert

Konsept

Selv om Spornes Weekender 22 er en ny modell, bygger båten på en tidligere skrogkonstruksjon fra Diana. Den går rett inn i et tøft markedssegment: daycruisere som i utgangspunktet fungerer som dagsturbåter, men som har overnattingsmulighet for to. Her er det mange sterke konkurrenter - både skandinaviske, søreuropeiske og amerikanske.

Sjøegenskaper: 3

Du merker raskt at Spornes Weekender 22 ikke er ment å være noen veldig sportslig daycruiser. Den planer lett, uten noen merkbar planingsterskel og minner dermed litt om Skibsplastmodeller fra 90-tallet i oppførsel. Så lenge du ikke kjører fortere enn at skroget følger sjøen, går den relativt behagelig i bølger. Letter båten fra vannet, blir det fort harde smell under landing. Skroget virker for øvrig godt dimensjonert. Spornes Weekender 22 føles dermed trygg også når det bølger litt, og er lettmanøvrert ved tillegging og langsom kjøring.

Førerplass: 3

Du sitter godt i Spornes Weekender 22. Førerstolen har god side- og ryggstøtte, og plasseringen av ratt og girspak burde være grei for de fleste. Instrumentene er standardvare, og mellom instrumenter og ratt er det en fordypning med plass til kart eller andre gjenstander. Det er ikke satt av plass til kartplotter på instrumentbordet. Båtens kritthvite innerliner gir en del sjenerende reflekser i vindskjermen, noe produsenten skal se nærmere på for 2008-modellene.

Uteplass: 4

Det er hyggelig å være om bord i Spornes Weekender 22 - interiøret virker lunt, og høye skrogsider og stor vindskjerm føles trygt, samtidig som det beskytter mot vind og sjøsprøyt. Vi kjørte SE-modellen, som har pent og nyttig ekstrautstyr, men også standardmodellen har det viktigste. Det er ingen bysseløsning, men en smart vask er gjemt i et skap akter. Du kan også bestille kjøleboks. Aktersofaen er stor, men ryggputen er litt for lav; den gir ikke nok støtte og sittekomfort.

Inneplass: 3

I forhold til en del konkurrenter, har Spornes Weekender 22 en ganske brukbar kabin. I en båt av denne størrelsen, med fokus på uteplass, forventer du ikke all verden under dekk. Det får du heller ikke her, men et ordentlig toalett med septiktank (SE-utgaven) og brukbar takhøyde hjelper på inntrykket. To personer kan sove om bord, men noen langturbåt er Spornes Weekender 22 selvsagt ikke.

Motor: 3

I prislisten til Spornes Weekender 22, finner du to dieselmotorer og tre bensinmotorer fra MerCruiser: 116 eller 160 hk diesel, og 135, 190 eller 220 hk bensin - alle velprøvde og greie hekkaggregat. Verken den minste bensinmotoren eller den minste dieselmotoren er kjent for sin vakre gange; her er de to V6 bensinmotorene bedre. Likevel er det nok de to svakeste alternativene som både vekt- og ytelsesmessig passer best til det relativt sedate skroget.

Fart og støy: 4

Vi prøvekjørte først en Spornes Weekender 22 med en Cummins MerCruiser 2,8 200 hk diesel, men fant ut at motoren nok både var litt for tung og ytelsessterk til å passe båten 100 %. Årsaken var i første rekke en tendens til galloppering i marsjfartområdet, noe vi også har sett på andre eldre skrog med tunge dieselmotorer i hekken.

Derfor kjørte vi også Spornes Weekender 22 med en 1,7 116 hk, som passer vesentlig bedre. Du mister rundt 6 knop i toppfart (35,5 mot 29,8 knop), men 116 hk'en går fint i i området 20-25 knop, der Spornes-skroget trives best. I dette området holder støymåleren seg på den rette siden av 80 dBA, noe som er hyggelig om bord i en båt av denne typen med diesel. På lav fart går båten fint rundt 1800 o/min (rundt 6 knop).

Økonomi: 3

Det er alltid en viss risiko forbundet med å kjøpe båt fra et nytt og ukjent merke. Vi har ingen grunn til å tvile på at Spornes tar jobben med kvalitetssikring på alvor, men fremtidig verdi - den dagen båten skal selges videre - blir mer usikker. Da kunne man kanskje forvente seg en viss "risikorabatt" i form av lavere nypris, men med startpris på rundt 500 000 kroner og normale priser for tilleggsutstyr, er ikke dette veldig synlig i prislisten til Spornes. På plussiden noteres uansett en ryddig teknisk installasjon og et hyggelig drivstoffbudsjett med den lille dieselmotoren.

Spornes Weekender 22 går inn i et av de tøffeste segmentene i båtmarkedet, der de største båtprodusentene møtes i knallhard konkurranse både på pris og egenskaper. Derfor er det ingen overraskelse at Spornes, med en gammel daycruiserkonstruksjon, ikke hevder seg helt i teten. Men de har gjort en respektabel innsats; du får en klassisk daycruiserløsning og et lettdrevet skrog som går greit med liten motor. Særlig sportslig er imidlertid båten ikke, og en litt snillere prispolitikk hadde heller ikke vært av veien.

Pris: ca. 450 000 m/ CMD 1,7 Mercruiser 116 hk. Spornes Boats AS: www.spornes.no

Denne saken ble første gang publisert 28/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også