Test: Nord Star 28 Patrol

Spesiell og solid

Nord Star 28 Patrol-skroget har tidligere vist seg som en gjennomtenkt styrehusbåt fra starten av. Nå er det SE-versjonen (Special Edition) som er aktuell.

Sist oppdatert

Tekniske data Nord Star 28 SE

  • Lengde: 9,10 m
  • Bredde: 3,10 m
  • Vekt (tørr): 4500 kg
  • Drivstoffkapasitet: 400 l
  • Fartsområde: 29-40 knop.
  • Pris:, testbåt ca. kr 1 695 000 m/D6 370 Volvo Penta.
  • Konstruksjonskategori (CE): B
  • www.nordstar.no

Nord Star 28 Patrol-skroget har tidligere vist seg som en gjennomtenkt styrehusbåt fra starten av. Nå er det SE-versjonen (Special Edition) som er aktuell, med en rekke mindre og praktiske oppgraderinger på plass.

Nord Star er kjent som Targas argeste konkurrent sammen med Minor. Her hjemme er det trolig Kloster Patrol-båtene som kommer nærmest.

Nå har 28-skroget fått noen år på vannet, og en facelift var på sin plass. Denne synes vi er blitt løst smart, men blant annet lyse skrogfarger og LED-belysning under tak, satin-lakkert mahogni og lyses alcantara-tekstiler.

Planingsterskelen er lav, noe som gjør det enkelt å velge et passende fartsområde.

Båten takler enkelt sagt vind og bølger uten problemer.

Hyttas naturlige vindfang ved sidevind er ikke verre enn at det korrigeres kjapt med trimflaps. Silkemyk gange kombinert med godstogets retningsstabilitet er stikkord.

UTSIKT: Fra førerplassen har du god sikt og greie seter, også stående kjøring vil være uproblematisk for de fleste.
UTSIKT: Fra førerplassen har du god sikt og greie seter, også stående kjøring vil være uproblematisk for de fleste. Foto: Terje Haugen

Livet om bord

Testdata Nord Star 28 SE

Turtall

Fart (knop)

Støy (dBA)

600

4,3

55,1

1000

6,4

64,8

1500

8,5

66,3

2000

17,0

72,9

2500

24,5

75,6

3000

32,1

77,6

3580

38,1

75,8

Fra førerplassen har du god sikt og greie seter, også stående kjøring vil være uproblematisk for de fleste. Det lyse styrehuset har ellers en sosial planløsning for både fart og havn. I kjent stil kretser livet om bord rundt kartbordet til

babord og kapteinskrakken på styrbord side i hytta. Forut finnes en egen kabin og en slags åpen bysseløsning i babord på nedre dekk hvor mang en stuert kan trives.

En U-sittegruppe er det naturlige midtpunktet. Bordet kan heves og senkes på en stang, og denne løsningen tilbyr gripepunkter for passasjerene under fart.

På den komprimerte flybridgen er plassen godt utnyttet, men det blir i trangeste laget lell.

En rommelig stikkabin under hytta har soveplass til to voksne, mens selve styrehuset kan by på soveplass etter noe puteflytting.

I forpiggen er det også overnattingsmuligheter for to voksne. Dermed blir dette en rommelig turbåt som også takler langturer.

Kraft

JAGER: På den komprimerte flybridgen, eller jagerbrua som det heter, er plassen godt utnyttet.
JAGER: På den komprimerte flybridgen, eller jagerbrua som det heter, er plassen godt utnyttet. Foto: Terje Haugen

Den kraftige motoriseringen med Volvo Pentas D6 370 sørger lett for god kontroll.

I motorrommet holder opplegget mål med orden på kabler, klemmer og inspeksjonspunkter.

Selv med kraftig motor viser den seg som en behagelig støysvak hyttebåt, så her om bord trenger ikke langkjøring bli en slitsom affære.

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også