Klassikeren Daisy Fay

Smuglerbåten

Storsmuglerens runaboat er hentet fram fra skjulestedet, og med nyoppusset mahogniskrog og grom motorlyd følges raceren med falkeblikk.

Pluss ikon
SMUGLERENS DRØM: Med toppfart på 30 knop ville Daisy Fay vært et funn i forbudstiden.
SMUGLERENS DRØM: Med toppfart på 30 knop ville Daisy Fay vært et funn i forbudstiden. Foto: Arne Otto Iversen
Sist oppdatert

- Båten var eid av en berømt storsmugler fra Fredrikstad, men ellers er det ikke så veldig mye mer jeg vet om forhistorien til Daisy Fay. Runaboaten har i veldig mange år vært gjemt på en låve i Mysen, og jeg måtte tømme den for et lass med høy før jeg startet istandsettingen, forklarer Ole Henrik Lien Andersen, som overtok den 27 fots store båten for fem år siden.

Han undrer seg over at båten mangler nummerskilt og finner det også en smule påfallende at båtens skrog er bygget i eksklusiv mahogni. - De aller fleste runaboats fra mellomkrigstiden er bygget i Oregon pine og i beste fall ble deler av innredningen gjort i mer kostbare materialer.

På 1920-tallet var det ikke ofte en båteier brukte masse penger på stor motor og høyst uvanlig at hele skroget var laget av eksklusiv mahogni. Hvem andre enn en spritsmugler kunne betale for en slik luksus?

Les mer:

Slik gjør du bruktbåtkuppet

Nå tar du båtpussen

Og hvorfor hadde den ikke navn eller andre synlige kjennetegn, spør veteranbåtentusiasten. Han er først og fremst fascinert av Daisy Fays formfullendte linjeføring og vakre skrog, men synes det er morsomt at båtens renommé er så sterkt knyttet til historien om forbudstid og smuglertrafikk.

I Arthur Omres roman Smuglere, gis den en levende skildring av epoken som startet i 1916 da myndighetene forbød alt salg av brennevin - et forbud som i liten grad bidro til å redusere drukkenskapen i befolkningen, men som heller førte til at den illegale omsetning av alkohol fikk et veldig oppsving.

ALLE ER MED: Daisy Fay er familiens stolthet.
ALLE ER MED: Daisy Fay er familiens stolthet. Foto: Arne Otto Iversen

Illegalt ildvann

Foto: Arne Otto Iversen

På Østlandet er det mange som lar seg friste til å smugle sprit med båt, og langs svenskekysten ligger det oppankrede utenlandske fraktebåter som selger kagger med rimelig brennevin.

Fortjenesten for smuglerne er skyhøy, og i nattens mulm og mørke er det en omfattende trafikk med småbåter. Tollerne er selvsagt klar over hva som foregår, og for å være helt sikker på at man kommer seg unna lovens lange arm trenger man en rask farkost - en runaboat.

I Omres roman gis det en inngående beskrivelse av den eneste motorraceren som kan hamle opp med tollernes raske farkost, og signalementet forfatteren gir av den lange, lave båten med motor på 240 hestekrefter er nærmest identisk med Daisy Fay.

I likhet med runaboaten som omtales i romanen gjør også Lien Andersens racer tretti knop med fullt pådrag.

- Jo da, den kan gå veldig fort. Baugen har imidlertid en lei tendens til å grave seg ned når farten blir altfor høy, og da er den ikke lett å styre, sier båteier.

Les mer:

Lekker daycruiser fra Sea Ray

Gratis sjøkart på PC og mobil

Da båten ble funnet på låven i Østfold var motoren søkk vekk og det er derfor usikkert hva slags maskin som opprinnelig sto for framdriften. Ole Henrik Lien Andersen har valgt å montere inn en Chrysler V8 med 225 hestekrefter. Når tenningsnøkkelen vris om på den amerikanske motoren fra 70-tallet kommer det en grom brumming fra maskineriet.

Lyden tiltrekker seg en masse skuelystne og når vi kommer ut på fjorden opplever vi både applaudering og tommelen i været. Daisy Fay er utstyrt med en liten, trebladet propell og utvekslingen i girkassen på 1:1 etterlater ingen tvil om at dette er en fartsbåt. - Det er dessverre plent umulig å få båten til å gå med sakte fart. Selv på tomgang gjør Daisy Fay fem knop.

Heftig kjøring

MYE ARBEID: Henrik Lien Andersen har brukt mye tid på å få Daisy Fay tilbake til gammel storhet.
MYE ARBEID: Henrik Lien Andersen har brukt mye tid på å få Daisy Fay tilbake til gammel storhet. Foto: Arne Otto Iversen

Lien Andersen har brukt et par tusen timer på istandsettingen av båten, og selv om skroget i ekte Honduras-mahogni er nærmest evigvarende, bar ribber og spant preg av heftig kjøring og luftige hopp.

Foto: Arne Otto Iversen

- I overgangen mellom det flatbunnede undervannsskroget og det skarpe slaget i akterpartiet var et trettitalls ribber knekt rett av. Her har jeg satt på forsterkninger som er naglet og limt fast til de eksisterende ribbene, sier nåværende båteier. Dollbordet på babord side og et par av bordene i hekken er byttet. I tillegg er innredning, dørk og vindskjerm skiftet ut.

Etter at skroget var skrapt og slipt ned ble båten påført 15 lag med lakk. Både barn og ektefelle er begeistret for den klassiske båten, og de har ivrig fulgt prosessen fra "vrak" til perle.

Les mer:

Vakker prinsesse på vift

Hva kan du om sjøvett?

- Oppussingen fant sted under en presenning i hagen og hele familien var med på restaureringen, forteller Tove Grøneng. Det er Richard G. Furuholmen som har tegnet Daisy Fay og brødrene Tønnes og Olaf Olsen var ansvarlig for byggingen.

De to båtbyggerne fra Loshavn utenfor Farsund hadde sin læretid i USA og var regnet som fremragende eksperter på yachter og hurtiggående båter. Hele farkosten oser av kostbart treverk og eksklusive løsninger, og båtens første eier må helt åpenbart ha hatt mye penger.

- Egentlig tviler jeg litt på denne smuglerhistorien. Brennevinsforbudet ble opphevet i 1927 og Daisy Fay ble først sjøsatt året etterpå. Denne storsmugleren fra Fredrikstad var kanskje først og fremst opptatt av høy fart og lidenskapelig interessert i båtracing?

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også