Leidi 600

Smart retroraring

Utrolig hva man finne plass til på 23 fot.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data Leidi 600

  • Lenge: 7,1 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Deplasement: 2 000 kg
  • Drivstoffkapasitet: 160 l
  • Pris, fra: 255 000 kr
  • Pris, testbåt: 391 00 kr
  • ledidnordic.com

Kroatia har noen fellestrekk med Norge. Størrelsen tatt i betraktninghar landet en lang kyststripe og en fin skjærgård. Som en naturlig konsekvens har Kroatia utviklet en tradisjon for småbåter, og et lignende båtliv som oss i nord.

Leidi-verftet i Pula har spesialisert seg på tradisjonelle båter med moderne ytelser.

Retro

Den ser gammeldags ut, og det kan dermed virke rart med en toppmoderne japansk utenbordsmotor. En 8-hesters Sabb virker mer naturlig. Liksom. Men skinnet bedrar, og kombinasjonen av båt og motor tilfredsstiller de fleste krav til en god fritidsbåt i denne kategorien.

Håndverksmessig er det fint lite å utsette på båten. Støpet fremstår både frisert og velgjort.

Prisen for utformingen er en relativt tung båt, noe som påvirker fartspotensialet. Både lukket overbygg, akterdekk og passasje rundt hytta er presset inn på 23 fot. Det blir følgelig trangt om plassen under tak, men akterdekket har fått en fornuftig størrelse. I sum synes vi dette er godt nok til å kunne utvide sesongen betraktelig.

MYE: Hytta er relativt velutstyrt, med bord benk og pantry. Sittekomforten holder også, selv om det kan bli i trangeste laget. FOTO: Terje Haugen
MYE: Hytta er relativt velutstyrt, med bord benk og pantry. Sittekomforten holder også, selv om det kan bli i trangeste laget. FOTO: Terje Haugen

Spesielt skrog

Testdata Leidi 600

Turtall

Fart

Støy

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

2500

6,8

69

1,3

9,0

3000

7,9

73

1,5

12,2

3500

10,8

77

1,3

14,3

4000

14,0

78

1,2

16,5

4500

17,1

79

1,2

20,9

5000

20,8

81

1,3

27,0

5500

23,4

84

1,4

32,1

6200

26,8

88

1,5

40,2

Leidi 600 har et litt ukonvensjonelt skrog om vi ser på motoriseringen. Den har kjøl og bredt akterparti. Dette gir båten meget god retningsstabilitet og liten planingsterskel, mens den oppfører seg en gokart i svingene.

I de lavere fartsområdene er dette både sjarmerende og praktisk, men motoren vil nokså raskt sluke mye luft om dette gjentas for ofte over 20 knop.

Testbåten hadde en 17-tommers standard aluminiumspropell på Suzuki DF 115 akter. Det ga båten en fin akselerasjon fra 0-15 knop på 4,6 sekunder, eller syv sekunder fra 0 til 20 knop. Fra 15 til 20 knop tok det 2,4 sekunder.

Den mest økonomiske farten ligger på rundt 4000 - 4500 omdreininger i minuttet, altså fra 14 - 17,1 knop, med et forbruk på 1,18 - 1,22 l/nm eller 16 til 20 liter suppe i timen. En tank på 160 liter gjør båten godt egnet for lengre turer.

Les også:

Draco gjør comeback

Slik er fremtidens bobåt

En tøff og hyggelig helårsbåt

Denne saken ble første gang publisert 18/04 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også