Små utenbordsmotorer:

Slik velger du 30-, 40- eller 50-hester

Vi har testet motorer på 30, 40 og 50 hester på en moderne skjærgårdsjeep for å se hvordan ulik motorstyrke påvirker egenskapene.

Pluss ikon
ALUBÅT: Vi brukte en Buster L som testbenk. Anbefalt motorstørrelse er på mellom 30 og 50 hester. FOTO: Staffan Westerling
ALUBÅT: Vi brukte en Buster L som testbenk. Anbefalt motorstørrelse er på mellom 30 og 50 hester. FOTO: Staffan Westerling
Sist oppdatert

Det er ikke alltid enkelt å vite hvor stor motor du skal velge uten riktig kunnskap eller erfaring. Vi har tidligere testet forskjellige motorstørrelser på samme måte. Dette gjør vi for å gi dere som skal ut og handle båt et praktisk grunnlag som skal gjøre valget enklere.

Denne gangen er det F30, F40 og F50 fra japanske Yamaha med en Buster L som testbenk.

Det er en moderne, finsk aluminiumsbåt som måler 504 centimeter i lengden og 198 i bredden. En ganske representativ modell for de mindre landstedsbåtene og skjærgårdsjeepene.

Båten veier 362 kilo uten motor, og anbefalt motorstørrelse er fra 30 til 50 hester.

Testen består i hovedsak av fire momenter: Måling av fart, driv- stofforbruk, akselerasjon og lydnivå. Alle testene ble utført med to personer om bord. Motorene ble kjørt på samme dag, og til å hjelpe oss med målingene hadde vi med GPS, gjennomstrømnings- måler, stoppeklokke og dBA- måler. En representant fra Yama- ha var med for korrekt montering og valg av propell.

Yamaha F30 og F40 er basert på samme motorblokk. Det er en tresylindret motor på 747 ccm med enkel overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder. Motorene er utstyrt med chokefri start, komplett varslingssystem og finnes med både kort, lang og ekstra lang rigg.

Oppgradert i 2009

F30/F40 ble introdusert allerede i 2000, men fikk en oppdatering i 2009. Da fikk den blant annet elek- tronisk bensininnsprøytning, nytt spjeldhus, lengre innsug, ny mot- orovervåkning, ny 16-ampers dy- namo samt NMEA 2000-nettverk. For en drøy tusenlapp ekstra kan du også montere et ekstra multi- instrument som blant annet kan vise drivstofforbruk. Det samme gjelder for øvrig for F50.

Yamaha F30/F40 veier drøye 90 kilo og en separat tank på 25 liter medfølger. En praktisk finesse er at man kan stille trollingtur- tallet mellom 650 og 900 o/min samt at motorene har innebygd elektronisk startsperre med fjernkontroll.

Prisen for en Yamaha F30 med lang rigg, separat gass/girspak og powertrim/-tilt, slik vi har testet den, lander på 58 280 kroner. Tilsvarende F40 koster 66 705 kroner.

Yamaha F50 er også en firetakter, men denne har fire sylindre og et sylindervolum på 996 kubikk. Modellen ble introdusert i 2005, og fikk en oppdatering med blant annet nettverksløsning i 2007.

Storesøster F60 er også basert på denne motorblokken med overliggende kamaksel, to ventiler per sylinder og elektronisk bensininnsprøytning samt au- tochocke. F50 leveres med lang rigg og med rorkult eller fjern- styring. Motoren veier 110 kilo. F50 er forberedt for NMEA 2000-instrumenter. Disse kobles sammen med motorens hjerne, og instrumentet gir deg, i tillegg til å vise motordata, mulighet til å stille inn blant annet trollingtur- tall.

En annen smart funksjon er den frontmonterte tilkoblingen som gir deg mulighet til å koble til en vanlig hageslange for å spyle ut skitt fra motoren uten å kjøre den. Det samme gjelder for øvrig for F30 og F40. Prislappen for en Yamaha F50 havner på 80 020 kroner.

Fart

Når vi måler toppfarten, ser vi aturlig nok at F50 er nok er raskest med sine 29,8 knop. F40 er like bak med 27,7 knop, mens lillebror F30 må nøye seg med 23,8 knop. Det skiller altså hele seks knop mellom F30 og F50. Topp-farten med F30 er imidlertid helt ok hvis det passer til ditt bruk

Kjører du med en marsjfart på i overkant av 20 knop vil derimot motoren slites betydelig fortere enn en F40 eller en F50. En større motor kan kjøres på lavere turtall i samme hastighet enn en liten motor, og dermed blir slitasjen naturlig nok mindre. Hvis man plasserer to personer til i båten, kan man utelukke F30 helt.

Irriterende lite krefter innbyr ikke til trivelige båtturer. Hvis man som regel er fire personer om bord, eller har planer om å drive med vannsport, vil vi også droppe F40. Da er 50 hestekrefter det eneste reelle alternativet.

Større sylindervolum, flere hester og høyere dreiemoment er det som gjelder ved slikt bruk. F40 passer derimot best for de som oftest er to ellers tre. Da har den god nok akselerasjon, og med lavere vekt (som gir bedre balanse) og en lavere pris trekker den det lengste strået.

Drivstofforbruk

Det er ikke vits å se seg blind på forbruk i dette segmentet. Når sesongen er over, er det uansett bare lommerusk som skiller de tre motorene. Tar vi for eksempel en titt på forbruket ved 23 knop, hvor skroget går lett i vannet, skiller det nesten ingenting mel- lom motorene. F40 er gjerrigst med 0,41 liter per nautiske mil mens F30 og F50 begge bruker 0,43 l/nm.

Yamaha 30 (grønn), Yamaha 40 (rød) og Yamaha 50 (blå). FOTO: Staffan Westerling
Yamaha 30 (grønn), Yamaha 40 (rød) og Yamaha 50 (blå). FOTO: Staffan Westerling

Det største motoralternativet på en båt er som regel gjerrigst, eller i det minste like gjerrig, i farten båten trives best. Jo større motor man har på akterspeilet, jo mindre trenger man å belaste den. Det er først når man utnyt- ter de ekstra kreftene i en stor motor at forbruket skyter i været.

Hvis vi regner ut et gjennomsnittsforbruk med to personerom bord i våre fastsatte hastighe- ter mellom seks og 23 knop får vi følgende resultat:

  • Yamaha F30: 0,44 l/nm
  • Yamaha F40: 0,44l/nm
  • Yamaha F50: 0,49 l/nm.

Som man ser, er forskjellen i forbruk ubetydelig. Hvis vi laster to personer til i båten, vil F30 måtte jobbe på høyt turtall hele veien, og dermed vil den sann- synligvis også bruke mer bensin enn sine større søsken. Hvordan man skal bruke båten er med andre ord det aller viktigste å tenke gjennom før man velger motor.

Selv om vi regner ut forbruket mellom seks knop og toppfarten, er forskjellene minimale. F30 bruker da minst med 0, 44 l/nm, mens F50 bruker 0,50 l/nm. F40 plasserer seg ikke overraskende midt mellom de to med 0,46 l/ nm.

Akselerasjon

Akselerasjonen er et godt mål på hvor stor belastning en viss motorstyrke takler.

Propellen er riktignok også et viktig parameter, men når man velger rett propellstørrelse er det viktig å ikke bare fokusere på rask akselerasjon eller høy toppfart.

Man må først og fremst tenke på at motoren havner i rett turtallsområde ved fullt pådrag. En propell med mindre stigning på bladene gir raskere akselerasjon, men du får samtidig lavere toppfart og høyere forbruk.

Yamaha 30 (grønn), Yamaha 40 (rød) og Yamaha 50 (blå). FOTO: Staffan Westerling
Yamaha 30 (grønn), Yamaha 40 (rød) og Yamaha 50 (blå). FOTO: Staffan Westerling

Velger man en propell med høyere stigning, blir resultatet det motsatte. Det gjelder altså å finne en stigning som passer ved normal belastning og som preste- rer godt i alle momenter. Dette skal en forhandler kunne hjelpe deg med.

Hvis vi tar en nærmere kikk på akselerasjonen mellom 0 og 20 knop, skiller det en god del mel- lom den lille F30 og F50. Hele 5,4 sekunder, for å være nøyaktig. F50 er kvikk og potent, mens F30 kjennes ganske slapp. F30 får til nød godkjent i akselerasjonsmo- mentet med to personer om bord.

Vi prøvde faktisk med en min- dre propell på F30 for å se om det hjalp på akselerasjonen, men det gikk alt for mye utover toppfarten til at det var en gunstig løsning.

F40 er overraskende kvikk og henger godt på storesøster F50 mellom 0 og 15 og 0 og 20 knop.

Støynivå

Når vi måler støynivået på ulike motorstørrelser pleier som regel en liten motor å støye mer enn en stor i tilsvarende hastighet.

Dette er igjen fordi den lille motoren må jobbe hardere på et høyere turtall for å holde farten oppe. I dette tilfellet skiller det imidlertid ikke så mye. F30 ligger riktignok én til to dBA over de to andre mellom 12 og 15 knop, men i 20 knop er det F50 som bråker mest.

Ved 23 knop støyer alle de tre motorene like mye.

Den gyldne middelvei

FORSKJELLER: F50 er desidert raskest i våre målinger. Desto høyere farten blir, jo høyere er også forskjellen. FOTO: Staffan Westerling
FORSKJELLER: F50 er desidert raskest i våre målinger. Desto høyere farten blir, jo høyere er også forskjellen. FOTO: Staffan Westerling

Avslutningsvis kan vi konkludere med at F50 er raskest, tyngst, sterkest, dyrest i innkjøp og en litt tørstere. Det er det rette val- get for de som ofte er mange om bord eller som bruker mye tid på kraftkrevende aktiviteter som vannskikjøring og lignende.

SPORT: Hvis du har planer om å kjøre med mye last, eller drive med kraftkrevende aktiviteter som vannsport, er en stor motor nødvendig. FOTO: Staffan Westerling.
SPORT: Hvis du har planer om å kjøre med mye last, eller drive med kraftkrevende aktiviteter som vannsport, er en stor motor nødvendig. FOTO: Staffan Westerling.

F40 er det optimale valget for to personer med diverse pikk- pakk. Med 40 hester på akterspeilet blir båten mer velbalansert og harmonisk takket være cirka 20 kilo lavere vekt. Det merkes best når det er litt sjø.

F40 har nok krefter og et behagelig støynivå over hele registeret. At den er en veldig liten smule gjerrigere og litt billi- gere enn storesøsteren må i dette tilfellet sees på som en bonus. Minstemann, F30, fungerer greit med to personer om bord. At den er både tregere, slappere og litt mer bråkete enn sine sto- resøsken er kalde fakta.

Til gjengjeld er den billigere i bruk og innkjøp, og fungerer bra med én eller to personer om bord som transportmiddel til fiskeplassen eller badestranden.

Uansett fabrikat er motorer mellom 30 og 50 hester tilpasset båter i samme størrelse som Bus- ter L. De fleste har tilsvarende ytelser og anbefalt motorstyrke på båtene er som regel lik som i dette tilfellet. Uansett hvilken båt du velger er det viktig å prøvekjøre model- len med forskjellige motorer for å finne den som passer deg og ditt bruk.

LIKET: Det er ingen tvil om at F30 og F40 egentlig er samme motor. De følger hverandre tett, men F30 gir seg på 5100 o/min.
LIKET: Det er ingen tvil om at F30 og F40 egentlig er samme motor. De følger hverandre tett, men F30 gir seg på 5100 o/min. Foto: Staffan Westerling

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også