Når man(n) minst venter det:

Slik skjerper du sikkerheten om bord, mann

Vi våger påstanden: Ulykker med fritidsbåter skjer fordi du minst venter det. Her får du en hjelpende hånd.

Pluss ikon
UTSAT: Det er fortsatt voksen menn som er mest utsatt for ulykker i fritidsbåter. Her ser du et klassisk eksempel...
UTSAT: Det er fortsatt voksen menn som er mest utsatt for ulykker i fritidsbåter. Her ser du et klassisk eksempel... Foto: Haugen, Terje
Sist oppdatert

Voksne menn er en utsatt gruppe: Rundt regnet dør 20 av dem hvert år fordi de faller over bord, og ikke kommer seg opp i båten igjen.

Årets ferske statistikk fra Sjøfartsdirektotaret viser at omkomne ved bruk av fritidsfartøy ser svært annerledes ut enn tidligere år.

Hele 75 prosent av ulykkene skyldes nå «...kantring med små fartøy.», som det heter i fra direktoratet.

Her kan vi lese at «De aller fleste ville ha overlevd dersom de hadde brukt flytevest.».

Se vår store test av redningsvester for barn.

Videre er opplyses det at tolv personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy hittil i år.

Blant dem er det kun en kvinne og ingen barn.

- Det er som sedvanlig, opplyser Bjørn Reppe, direktør for Sjøfartsdirektoratets underavdeling for sjøvett og fritidsfartøy.

- Det viser seg år etter år at det er menn som er mest utsatt for ulykker i fritidsbåter.

Det som derimot skiller 2010 fra tidligere år, er at det er brukerne av de aller minste fritidsfartøyene - så som kano, kajakk og joller - som har vært mest utsatt for fatale ulykker. Så mange som ni av de tolv personene som omkom, døde som følge av kantring.

Ut fra disse dystre fakta skal vi se på løsninger som gjør det enklere å få deg selv og andre om bord igjen.

Vi starter derfor med de 10 viktigste tipsene for hvordan du unngår å falle over bord:

1. Av alt utstyr er ditt eget hode det viktigste. Tenk derfor før du handler.

2. Alkohol hemmer vår evne til å bedømme risiko og øker kroppens varmetap. Ikke stå i båten om du må lense.

3. Bruk flyteutstyr som er godt synlig og behagelig.

4. Båten skal ha rikelig med rekker og håndtak, men du skal alltid bevege deg like forsiktig som om du var på en balkong med kun en halvmeter rekkverk.

5. Gjør båten skikkelig sjøklar før du drar ut, og hold orden om bord. Bruk også skikkelig fottøy med gummisåler, men unngå støvler.

6. Bruk dødmannssnora. Disse finnes nå i elektroniske og trådløse varianter. For seilende gjelder det alltid å bruke sikkerhetsline festet til en løpeline. Den må være så kort at du ikke faller over ripa.

7. Husk at båter har en tendens til gli ut ved om bord- eller ilandstigning når du sparker fra.

8. Slipp aldri motorens styrekult i fart. Har du mer enn 20 hester, bør du ikke styre med kulten i det hele tatt, men med ratt.

9. Vurder alltid din egen fysiske form før du beveger deg rundt på dekk og dollbord. Hold deg uansett fast hvis du skal stå i båten, bevege deg på dekk eller lene deg ut.

10. Sist, men ikke minst: Alle båter skal ha en leider som er mulig å nå når du ligger i sjøen.

Om du allikevel går på hodet i havet, må du forsøke å holde roen og spare kreftene. Tommelfingerregel sier at du bør bli ved båten og krype sammen for å unngå varmetap.

OVER BORD: Å trene på å komme seg om bord igjen øker sikkerheten.
OVER BORD: Å trene på å komme seg om bord igjen øker sikkerheten.

Småbåter

Ok, du eller noen andre har havnet i vannet. Hva nå? Her er noen triksene for folk i joller og småbåter.

Småbåter entres i akterkant for å unngå kantring.

Om motoren ikke er i gang, kan du tråkke på kavitasjonsbrettet og komme deg om bord igjen. En leider som kan trekkes ned i sjøen, eller badestige som noe kaller det, er blitt vanlig på nyere båter. Denne er fin å bruke om du først havner i vannet. Ellers kan en tauende med løkke gjøre samme nytten.

Men husk at selv når fribordet er lite, kan det være vanskelig å dra seg selv om bord igjen. Det er nesten umulig om man er sliten og klærne er våte og tunge. Derfor er det viktig at du har det nødvendige utstyret på plass både i joller og større båter.

Er du selv om bord og prøver å få tak i en person i vannet, er det også noen triks.

Den litt brutale varianten går ut på at du faktisk trykker den uheldige ned i sjøen for å få hjelp av oppdriften når du trekker ham over rekka.

Ta godt spenntak og bruk lårmusklene.

Større motorbåt

FALL: Mann over bord.
FALL: Mann over bord. Foto: NSSR

I større båter er det gjerne høyt fribord. Derfor er det håpløst å komme om bord på egen hånd uten hjelpemidler. Du trenger en leider, som det finnes mange typer av.

Basiskravene til en leider er at må tåle en tung person med våte klær og kunne brukes ved litt sjøgang. Her skiller vi mellom permanente leidere og en pinneleider, slik som losene bruker når de skal om bord i større fartøy.

Men vi har også provisoriske varianter. Dette er relativ enkelt å lage i et nødstilfelle. Et tau kan fungere, men dette gir ingen støtte og det forsvinner gjerne under båten når man plasserer bena i dem. En person som har ligget i sjøen en stund, er gjerne ute av stand til å klatre opp en slik leider.

En annen variant er å bruke jolle eller redningsflåte til ta folk om bord igjen. Dette er praktisk om du har en stor og uoversiktlig båt. I denne størrelsen har du gjerne tilgang på en ankervinsj som kan benyttes i et kritisk tilfelle.

Under fart til MOB

Om noen faller over bord, er det snakk om MOB. Den forkortelsen står for Man Over Board. MOB-knappen, som markerer en gitt posisjon, skal finnes på fleste seriøse GPS. Det er ved MOB helt avgjørende at det handles raskt og riktig. Utfordringen er at det ikke alltid er så enkelt å komme seg tilbake, spesielt om det er vind og sjø med i bildet. Men med litt øvelse og kjennskap til båtens egenskaper, går det bra.

Når uhellet inntreffer, legger du resolutt over til samme side som du tror personen har falt over bord fra. Deretter legger du roret over til motsatt side. Dermed unngår du at personen i vannet blir truffet i hodet av propellen, samtidig som du kommer rett tilbake. Kast ut en fender som markør og rop «mann over bord».

Søk etter personer som har falt over bord er for øvrig noe du bør øve på under kontrollerte forhold. Det er nemlig lett å la seg lure båtens drift som følge av vind og strøm.

Kilder:

  • Sjøfartsdirektoratet
  • Oslo politidistrikt, Havnepolitiet
  • Kongelig Norsk Båtforbund
  • Kongelig Norsk Seilforening
  • Sjøforsvaret.

Denne saken ble første gang publisert 31/07 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også