Stingray 214 LR med Mercury 150 hk

Slik skal en bowrider være

Når du kjører denne båten, skjønner du hvorfor amerikanerne regnes som spesialister på bowridere.

Sist oppdatert

Tekniske data Stingray 214 LR med Mercury 150 hk

  • Lengde: 6,6 m
  • Bredde: 2,57 m
  • Vekt: 1400 kg
  • Motoralternativ: Yamaha / Mercury fra 115 hk, 150 hk, 200 hk
  • Motor testbåt: Mercury 150 hk
  • Fast tank: 174 liter
  • Max ant. Personer: 11
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: Kr 369 000,- (Før hk-avgift forsvant)
  • Pris testbåt: Kr 416 000,- (Før hk-avgift forsvant)
  • Produsent: Stingrayboats USA
  • Importør: Stingrayboats Norge AS
  • www.stingrayboats.no

Bowrider-konseptet stammer fra USA og der finner man neppe en båtprodusent uten flere bowridermodeller i programmet. Som dagsturbåt har denne båttypen sine fordeler i forhold til en DC-modell med kabin under fordekket. En kabin som sjelden brukes til overnattinger, men bidrar til å gjøre båten strengere oppdelt. Sitteplassene man har man bak vindskjermen. En bowrider-modell får en langt mer åpen og praktisk løsning.

Enkel gangsone gjennom hele båten og det betyr mer komfortabel entring av holmene ute i skjærgården.

I tillegg får man komfortable sitteplasser foran vindskjermen. Mange europeiske produsenter har kopiert konseptet med større eller mindre hell. I utgangspunktet er de europeiske bowrider-modellene tilpasset vårt bruksområde. I praksis betyr det langt mer nøkterne sitteplasser forut. I noen tilfeller er det minimalt med sitteplasser foran vindskjermen. Komforten under fart blir dårligere. Det blir nesten som natt og dag å innta plassene forut på en ekte amerikansk bowrider. Her er det normalt dype polstringer og komfortable puter. Nettopp slik vi finner i Stingray 214 LR.

Der har båten utvilsomt sin styrke og plassene bak skjermen mangler ikke noe på komforten de heller. To gode, justerbare GT-stoler og sitteplasser akter med faste og dype polstringer. Her kan man ha det komfortabelt på herlig dagsturer i skjærgården.

Noen særegenheter

214 LR-modellen er akkurat passe stor. Den gir flott komfort for en familie og den byr på en smart overraskelse. I konsollen foran passasjersetet er det en buet dør. Konsollen er forholdsvis høy og her det faktisk et lite toalettrom med plass til en Porta Potti.

Stort er det ikke, men det holder akkurat i et knipetak.

POLSTRET: Typisk for amerikanske båter er myke puter, tepper og polstrede skrogsider. Stingray er ikke noe unntak. FOTO: Petter Handeland
POLSTRET: Typisk for amerikanske båter er myke puter, tepper og polstrede skrogsider. Stingray er ikke noe unntak. FOTO: Petter Handeland

Nedre del er helstøpt og enkelt å holde rent. Da kan man leve med at det er pelspolstring høyere opp på sidene. Der både Stingray og de fleste amerikanske produsenter henger etter i utviklingen, er på utformingen av instrumentbordet og kalesjeløsningen.

FOTO: Petter Handeland
FOTO: Petter Handeland

Testdata Stingray 214 LR med Mercury 150 hk

Turtall o/m

Fart i knop

Støy dBA

For-bruk l/nm

For-bruk l/time

2000

6,3

68

1,35

8,5

2500

8,6

72

1,4

12,0

3000

19,0

75

0,76

14,4

3500

24,0

77

0,79

19,0

4000

27,9

78

0,82

22,9

4500

31,0

81

1,05

32,6

5000

35,9

82

1,26

45,2

5400

38,0

84

1,45

55,1

Mens de fleste europeiske produsentene for lengst har gjort plass til en integrert kartskjerm foran skipperen, må man feste plotteren i en brakett et eller annet sted på instrumentbordet.

Selve instrumentbordet er pent og småelegant utformet.

Mange amerikanske båter leveres med havnekalesje og det er helt greit. På 214 LR får man en havnekalesje forut og en over selve cockpiten. Løsningen hadde vært helt super om man hadde laget kalesjen i et moderne, tynnere materiale. Her er det satset på kraftig og slitesterkt stoff. Bra tenkt, men havnekalesjen blir unødvendig tung å håndtere og tar opp mye plass i stuerommene. At man i tillegg skal kneppe på en masse trykk-knapper og sette opp en teleskopstang i midten (for å få regnvann til å renne bort) kan vi ikke betegne som annet enn litt tungvint.

I en høy bøyle - nærmest som en enkel targabøyle - står hovedkalesjen. Når den vippes ut, får man en Biminitopp. Den er flott å ha på solrike dager og gir behagelig skygge. Skal man ha full kalesje er det på typisk amerikansk vis løse sidestykker som skal finne sin korrekte plass og dras på med diverse glidelåser og knapper. Også her er det satset på et kraftig, men tungt kvalitetsstoff

Totalt sett fremstår kalesjeløsningen som litt upraktisk. Spesielt sett i forhold til mange europeiske båter med smarte og betjeningsvennlige løsninger.

Endelig med utenbordsmotor

Stingray er kjent for å bygge bra båter med høy kvalitet. Det går igjen på hele båten. Høyglanset gelcoat, fin finish på innredningen, stoler og puter. Det er teppe på dørken, men det er festet med trykk-knapper og kan enkelt tas ut. Også på motorsiden har amerikanske produsenter vært konservative.

På båtstørrelser som 214 LR, er det vanligst å bruke hekkaggregat. I Skandinavia vil vi helst ha utenbordsmotor på slike båter, og det har heldigvis Stingray tatt konsekvensen av. På testbåten sitter en Mercury på 150 spreke hester. En flott kombinasjon og det gir båten en toppfart på 38 knop ved 5400 o/min. Ved 24 knop blir forbruket såpass gunstig som 0,79 liter pr. nautisk mil. Her er krefter nok for rask planing og kvikk akselerasjon i hele turtallsområdet opp til toppfart. Tyngdepunktet blir høyere sammenlignet med hekkaggregat, men det er ingen merkbare negative tendenser på 214 LR. Båten ligger stabilt og rolig. Både normale svinger og litt tøffere testkombinasjoner takler båten uten noen dramatiske overraskelser.

Båten har en god styring; lett og fin i fart, men litt stor utveksling ved havnemanøvre. Mercury F 150 gir krefter nok til gode manøvreringsegenskaper og med god følelse på gass/gir-spaken. I krappsjø kjører båten mykt og komfortabelt helt opp til toppfart. Det er lett å justere trimmen. Båten har en skarp V-bunn og det gir behagelig gange. Men blir bølgene for store, får man slagene lenger akter der chinene er bredere. Da blir det fort litt hardere slag og nettopp det er en velkjent egenskap på båter med forholdsvis brede skrog.

HEL VED: Det er mye bra med Stingray 214 LR, en praktfull dagbåt på flotte sommerdager. FOTO: Terje Haugen
HEL VED: Det er mye bra med Stingray 214 LR, en praktfull dagbåt på flotte sommerdager. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 09/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også