Vinter i havna

Slik fortøyer du sikkert

Vinterstormene er over oss med full styrke, og da er sikker fortøyning viktig.

SPAR: Det er tusenlapper å spare i vedlikeholsutgifter dersom jobben gjøres riktig.

SPAR: Det er tusenlapper å spare i vedlikeholsutgifter dersom jobben gjøres riktig. Foto: Terje Haugen

Publisert Oppdatert

Å fortøye båten er ingen kunst, men visse regler er det lurt å følge dersom man skal unngå skader på båten.

Det mange ikke tenker over er at også brygger og utriggere kan ta skade dersom jobben ikke gjøres skikkelig.

Daglig leder i Wee Marine AS, Åge Wee, er spesialist på bryggeløsninger og ser ofte konsekvensen av dårlig fortøyning.

- Mange tenker ikke på hvor fort været endrer seg, spesielt på vinterhalvåret. Resultatet er ofte slite- og slagskader som lett kunne vært unngått, sier Wee.

Tenk på bryggen

PROFF: Daglig leder i Wee Marine AS, Åge Wee, er spesialist på bryggeløsninger og ser ofte konsekvensen av dårlig fortøyning.

PROFF: Daglig leder i Wee Marine AS, Åge Wee, er spesialist på bryggeløsninger og ser ofte konsekvensen av dårlig fortøyning. Foto: Åge Wee

At flytebrygger tar skade av mangelfull fortøyning er lite kjent. Her er det imidlertid tusenlapper å spare i vedlikeholsutgifter dersom jobben gjøres riktig.

- I kraftig vind og sjø kommer båter med slark i fortøyningen i bevegelse. Dermed utsettes både utriggere, pullerter og beslag for store krefter og påkjenninger, og dette er svært uheldig på sikt, sier Åge Wee.

Han har noen tips som gjør fortøyning av båten sikker, og som samtidig sparer deg for problemer med bryggene:

  • Flytebrygga beveger seg opp og ned med tidevannet, noe som gjør det viktig å fortøye stramt. For mye slakk i linene kan føre til sliteskader på båt og brygge.
  • Det skal være strekkavlastere (gummidempere) på fortøyningstauene. På den måten unngår man at rykkingen skader båt og brygge ved mye sjø eller vind.
  • Du vet aldri når uværet kommer, eller hvilke andre påkjenninger båten utsettes for. Fendre alltid båten mot brygga; én fender akter, én midtskips og én i baugen.
  • Fortøy alltid for dårlig vær. En kort tamp mot hver av utriggerne i baug og akter (brest), og ett spring (langsgående fortøyning) på hver skuteside skal være tilstrekkelig. Fest det ene springet akter i båten, og springet på motsatt side lenger fremme på båten. Slik hindrer du bevegelse i lengderetningen.
  • Ved utriggere på 10-12 m lengde bør man ha to kryssende spring på hver side av båten.
  • Båten bør ikke være mer enn 1,5 m lenger enn utriggerne.
  • Lange utriggere bør tjores samme slik at belastningen ikke blir for stor på båtplasser uten båt. Dette er spesielt viktig under -høst og vinterhalvåret.
  • Dersom bryggeanlegget er værutsatt, kan det være lurt å spenne opp utriggerne på høst og vinterstid.
TIPS: Her får du noen tips som gjør fortøyning av båten sikker.

TIPS: Her får du noen tips som gjør fortøyning av båten sikker. Foto: Terje Haugen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag