Skibsplast 690

Fornuftig turbåt

Skibsplast 690 kombinerer en hyggelig pris med solide turegenskaper.

Sist oppdatert

Konsept

Skibsplast 690 er hekkaggregatversjonen av utenbordsmodellen 685. Og med 690 faller Skibsplasts nye turbåtkonsept på plass: Med både dieselmotor og påhengsmotor på menyen, dekker Evje-verftet de fleste turbåtønsker. Det klassiske cabincruiserkonseptet har fått noen vellykkede tillegg, og vi sitter igjen med inntrykket av at begge versjoner fungerer bra, men til litt forskjellig bruk.

Sjøegenskaper: 4

Høye midtkabinbåter med turbåtvolum har tradisjonelt sett aldri vært de beste ute i bølgene. Hovedgrunnen er at høyt tyngdepunkt og vindfanget ødelegger litt for kjøreopplevelsen. Skibsplast har ikke vært den mest fartsorienterte blant småbåtprodusentene, men i Skibsplast 690 og 685 har vi sett en markant endring: Båtene har skarpere og hissigere skrog myntet på større motorisering fra Mercury og Cummins Mercruiser.

Resultatet er blitt en relativt velkjørende båt, noe vi oppdager i de småkrappe bølgene utenfor Arendal. Håndteringen i sjøen er også fin, og når vi får justert trimplanene i forhold til vind og sjø, klarer båten seg bra; styringen er presis, balansen fin og tyngden i båten tilstrekkelig. Det er ingen sportsbåt, men den tåler litt bølger uten at trygghetsfølelsen og komforten om bord blir borte.

Førerplass: 4

Også førerbenken for to er fin, selv om man blir sittende litt lavt ved førerposisjonen. Om Skibsplast velger å lage en permanent gråfarge på dashbordet under vindskjermen, slik at refleksene fra sollyset blir helt borte, er det ikke stort mer å klage på. For førerergonomien er fin, dashbordet er vertikalt og oversiktlig, og det er tilstrekkelig med plass til papirkart over instrumentpanelet.

Uteplass: 4

Kort fortalt har 690 tre innredningselementer som vitner om erfaring: et stort og smart pantry der det faktisk er plass til å tilberede mat; en av markedets aller beste trappepassasjer fra cockpit gjennom vindskjermen til fordekket; og en lettbrukt og smidig kalesje med velfungerende gassdempere. Fem fullvoksne passasjerer sitter godt i den kunstskinnkledde L-sofaen akter.

Badeplattformen har fått to små stuverom for fortøyningstau, dreggfeste, en badestige og et eget rom for gassflasken. Integrerte fenderholdere er ikke bare smart - det er et "must" i båter av denne størrelsen.

Inneplass: 5

Det er sjelden man finner en båt i syvmeters-klassen med så mye bokomfort. Kabinen fungerer bra med fin takhøyde, grei køyeplass for tre og et lite, men tilstrekkelig toalettrom. Med den uttrekkbare platen i aktersofaen får man en fin solseng som faktisk kan fungere som køyeplass nummer fire, i tillegg til dobbeltkøya og stikkøya i kabinen. Fire på tur blir nok trangt - men det går for kjernefamilien. Dette er en praktisk båt med solide, smarte og gjennomtenkte løsninger som fungerer utmerket når to til tre personer skal på overnattingstur.

Motor: 3

De nye 2,8-liters dieselmotorene fra Cummins MerCruiser går penere enn de eldre modellene. Til Skibsplast 690 leveres versjoner på 170, 200 og 235 hk. Imidlertid hadde motoren i testbåten en merkbar turboforsinkelse, som gir litt ketsjupeffekt i akselserasjonen - først ingenting, så veldig mye. Dette sjenerer når du kjører i bølger og må justere gasspådraget så mye at trykket splutselig forsvinner. Da er det en bedre løsning å finne en stabil hastighet, uten å måtte kjøre aktivt.

Fart og støy: 5

Rent bortsett fra litt skrangling fra pantryet, er lydbildet stille og fint både fra skrog og motor. Overraskende nok er støyen lavere ved en cruisingfart på 29 knop enn den er ved 22 knop (79,7 dBA mot 82,6 dBA). Det er blant de aller laveste i klassen, noe som teller høyt i en turbåt som denne. Toppfarten på 37 knop er meget raskt for en båt av denne typen.

Økonomi: 5

Bruktbåtkjøpere har alltid satt pris på den høye kvaliteten fra Evje-verftet, og vi tror ikke det blir noe annerledes med Skibsplast 690. Med en nøysom dieselmotor blir ikke drivstoffkostnadene avskrekkende. Prisen er også meget hyggelig, selv om du nok må legge på litt ekstrautstyr for å få en optimalt utstyrt båt for turbruk.

Skibsplast 690 er en praktisk, rommelig og solid turbåt i DC-klassen. Skroget er velkjørende, i hvert fall til en høybygd familiebåt å være. Med dieselmotor får man høyere driftssikkerhet, mer økonomisk gange og større vekt i bølgene, noe som er fint for langturene, men nevnte motoregenskaper gjør testbåten dårlig egnet for aktiv kjøring. Er småkjøring og vannsport høyt prioritert, ville vi valgt utenbordsmodellen 685.

Pris: ca. 728000 m/ 2,8 diesel Cummins Mercruiser. Skibsplast: www.skibsplast.no

Denne saken ble første gang publisert 18/12 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også