Silver Cabin 650

Tøff og småvill

Silver Cabin 650 er en annerledes styrehyttebåt. Duger den?

Foto: Finnes, Frederik

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Pen innredning

+ Hardført skrog

+ Gunstig støynivå

- Høyt tyngdepunkt

- Vanskelig å trimme

- Liker seg ikke i større bølger

Tekniske data

  • Lengde: 6,50 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 1000 kg (båt)
  • Bensintank: 130 liter
  • Maks motor: 150 hk
  • Motor testbåt: Mercury 115 Optimax
  • CE-kategori: C

Akselerasjon

0-15 knop: 6,3 sek

0-25 knop: 11,6 sek

15-25 knop: 5,3 sek

Økonomisk fart: 20,3-25 knop (3500-4000 o/min, 0,86-0,89 l/nm)

Silver Cabin 650 har et sterkt aluminiumsskrog, mens overbygget er i glassfiber - eller "alufiber" som produsenten kaller det. Styrhytta har såkalt "gå-igjennom løsning" med skyvedør både i for- og akterkant.

Skroget har en skarp V-form på 18,5 grader akter, og det tilsier at skroget bør være like kjørevennlig som de andre Silver-modellene. Selve skroget er forholdsvis smalt og lavt. Samtidig er overbygget høyt, og det må nødvendigvis veie en del kilo.

Se alle våre båttester her.

Disse faktorene bidrar til at tyngdepunktet blir merkbart høyt - i alle fall med lite last nede i båten. Resultatet er at båten ikke liker seg i større bølger, og kjøring i sidesjø blir fort en spennende opplevelse. Båten legger seg markant over på siden, og da blir det helt nødvendig å dra av på farten og rette den opp med trimplanene.

Det er i praksis ikke så enkelt, for flapsene er trege. Før man vet ordet av det, har man gitt litt for mye på flapsen, og vips, så legger båten seg ned på den andre siden. Ved kjøring på tilnærmet flatt vann går båten fint, og småkrappe bølger opp til drøye halvmeteren forseres mykt og komfortabelt nok.

Om man drar på for tøft ute i større bølger, og spesielt i medsjø, skal man passe på at forskipet ikke dykker. Akkurat det klarte vi flere ganger, og resultatet ble at fenderlisten løsnet på begge sider.

Båten kommer best til sin rett i beskyttet skjærgård, og da får den pluss for presis styring og komfortabel gange over krappe småbølger. Uvøren svingkjøring liker heller ikke båten - da krenger den kraftig i svingen.

Foto: Haugen, Terje

Forseggjort innredning

Man sitter godt i førerstolen og har grei sikt selv om frontvinduet er oppdelt på grunn av skyvedøra. Kraftig vinduspusser er på plass. På varme dager blir det tilfredsstillende ventilasjon takket være takluke og to skyvedører.

Førerplassen er enkel og oversiktlig med multiinstrumenter. Utvendig styreposisjon kan leveres som ekstrautstyr.

Innredningen er forseggjort med god finish, lyse farger og pene stoffer. I hytta er det komfortabel sitteplass for fire voksne - to i gode stoler og to på benkene. Køyeplass for to er også mulig ved hjelp av puter mellom de to sittebenkene.

Foran passasjersetet er det et lite skap hvor det kan monteres kokeapparat. Det er også avsatt plass til kjøleskap og bærbart toalett.

Litt snaut akterdekk

Foto: Haugen, Terje

Konseptet med skyvedør foran og bak er smart, men uteplassen blir mer oppdelt og mindre. Sammenlignet med båter med hytta forut blir det mindre plass på akterdekket. Skal man bruke båten til fiske, er dette et minus, men ved stang/snørefiske blir fordelen at noen kan sitte trygt i den vesle cockpiten helt forut.

Der båten fungerer aller best, er som en helårs transportbåt i skjærgården. Rett og slett en svært praktisk allværsbåt til og fra hytta med enkel ombordstigning forfra.

Den vesle cockpiten forut har ikke rare plassen, men det går an å slenge seg ned med fiskestanga. På akterdekket er plassen bedre, men blir bare omtrent halvparten av det man får på en sportsfiskebåt med styrehytta helt forut.

Her kan du lese alle våre båttester.

På lista over ekstrautstyr står også stangholdere, og står det hovedsakelig dorgefiske på programmet, er plassen grei nok. Hele innredningen er i glassfiber, noe som gir enkelt vedlikehold.

Lavt støynivå

Med en 115 hk Mercury Optimax har båten plenty med krefter og når en toppfart på 32 knop med 2 mann om bord. Båten planer raskt, og mest økonomisk hastighet ligger mellom 21 og 25 knop.

Silver Eagle Cabin

Silver Eagle Cabin Foto: Finnes, Frederik

Med skyvedører og takluke lukket er støynivået behagelig lavt, og ved en marsjfart på 21 knop (3500 o/min) ligger det på hyggelige 76 desibel. Det er egenskaper som verdsettes høyt dersom båten skal brukes mest som transportbåt. Båten er godkjent for 150 hk og 40 knop - det høres litt voldsomt ut.

Ute etter maksimal kjøreglede? Sjekk ut denne.

Foto: Haugen, Terje

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Med et tøft aluminiumskrog tåler båten opplagt en støyt, og om bord får man ingen "alu-følelse". Båten blir utrivelig å kjøre i større bølger og trives best inne i skjærgården. Planløsningen er praktisk, og derfor velger vi å kalle dette en smart og rask transportbåt.

Test av Silver Condor 7 kan du lese her.

Trimming må til og det må gjøres etter alle kunstens regler for å få båten til å gå fint. Finishen gir vi godkjent, men at fenderlisten løsnet etter første runde, må være et rent arbeidsuhell. At båten er klargjort for varmeapparat og kan leveres med mye ekstrautstyr, vitner om en gjennomtenkt båt. Standardutstyret er ganske omfattende.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Silver
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag