Selva

Selva

Italienske Selva 60 EFI og japanske Yamaha F60 er like bortsett fra lakk og propell. Yamaha bruker egne propeller, mens Selva benytter italienske Solas sine. Begge motorene er laget av Yamaha og de gjorde sitt inntog på markedet i 2005.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Begge er firetaktere og har på lik linje med Mercury en rekkefirer og et slagvolum på 996 kubikkcentimeter. Motorene har overliggende kamaksel og to ventiler per sylinder og de kommer standard med innsprøytning og automatisk choke, eller Primestart, som Yamaha kaller funksjonen.

Motorene er tilgjengelige med lang stamme og veier 110 kilo. De er klargjorte for nettverksinstrument som arbeider sammen gjennom et nettverk (Local Area Network eller LAN) koblet til motorens dataenhet. Her kan du for eksempel utvide med et multifunksjonsinstrument som viser alt fra turtall til diverse motordata og batterispenning, oljenivå og drivstofforbruk. En annen smart funksjon finner vi i den frontmonterte tilkoblingen, der du kan koble til en vanlig hageslange og spyle motoren uten å kjøre den.

Den nye Selva 60 LPDFI kom på markedet i år og er en egenkomponert totakter fra Selva Marine. Den har tre sylindrer i rekke og et slagvolum på 831 kubikkcentimeter, og kommer i versjonene lang og ekstra lang stamme.

Selvas innsprøytningssystem kalles LPDFI, eller Low Pressure Direct Fuel Injection om du vil. Her sprøytes drivstoffet inn i det enkelte forbrenningskammer på lavt trykk via injektorene på hver sylinder. Luften tas fra veivhuset der den komprimeres som på en vanlig totakter, og sluses ut til et stabiliseringskammer via bakventiler, før den slippes ut til hvert forbrenningskammer via mekanisk styrte ventiler. Dermed behøver ikke motoren kompressor.

Selva 60 EFI

Motortype

4-takt/4 syl./SOHC, 2 ventiler per sylinder

Drivstoffsystem

EFI

El. start

Ja

Vekt

110 kg

Sylindervolum

996 cm3

Diameter x slaglengde

65x75 mm

Effekt på propell, hk (kW)

60 (45)

Maks turtallsområde

5000-6000

Tenningssystem

TCI elektronisk

Separat oljesmøring

Nei

Dynamo

17 Amp/200 W

Utveksling, girhus

1,85:1

Powertrim

Ja

Pris, cirka

Kr 70 340

Selva 60 LPDFI

Motortype

2-takt/3 syl.

Drivstoffsystem

Direkteinnsprøytning (LPDFI)

El. start

Ja

Vekt

120

Sylindervolum

831 cm3

Diameter x slaglengde

72x68 mm

Effekt på propell, hk (kW)

60 (44,1)

Maks turtallsområde

6000

Tenningssystem

TCI

Separat oljesmøring

Ja

Dynamo

25 Amp/300 W

Utveksling, girhus

2,08:1

Powertrim

Ja

Pris, cirka

Kr 62 340

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også