Sea Ray 240 Sun Sport

Badebåten

Når Sea Ray kun innreder for badeturen, blir bruken også begrenset.

Sist oppdatert

Konsept

Sea Ray 240 Sun Sport er en typisk amerikansk daycruiser. I forhold til nordiske båter med mer utpregete turegenskaper, er dette en godværsbåt som først og fremst egner seg til dagsturer. En bade- og vannsportbåt som også fungerer fint på landstedet.

Sjøegenskaper: 6

I motsetning til sine mer cruisinginspirerte daycruisere, er Sea Ray 240 Sun Sport en trimmevillig og sportslig amerikaner som lokker fram smilet mellom bølgekantene - i hvert fall med den kraftige V8'eren på 300 hk i motorrommet. Samtidig er det en tyngde og stabilitet i båten som gir trygghetsfølelse, både når du kjører fort og når du må takle litt røffere værforhold.

Førerplass: 4

Sea Ray 240 Sun Sport har en god førerposisjon, men det er områder som kan forbedres. Her finner du deg fort til rette bak et pent og ryddig dashbord, som i likhet med andre amerikanske båter i denne klassen, mangler plass til kartplotter; den må monteres separat. Ergonomien er fin og førerstolene gode, men setene kunne hatt bedre sidestøtte. Det er også på tide at Sea Ray lærer seg litt om reflekser i vindskjermen og hva dette gjør for utsikten fremover.

Uteplass: 3

Halve båten er én stor solseng, som gir liggeplass for opptil tre voksne personer. Da sier det seg selv at det ikke blir så mye plass igjen i cockpiten. Tanken er god nok, men det største problemet er at komforten synker dramatisk for passasjerene i den lille akterbenken, som ikke bare sitter lavt og ubekvemt, men som også får det trangt bak førerstolene. Når det oppslagbare bordet hentes fram fra stuverommet under akterbenken, er all bevegelsesfrihet inndratt.

Sea Ray 240 mangler ferskvannstank, men kompenserer med en innebygd, elektrisk kjøleboks foran copilot-setet. Da er i alle fall drikke og ferdigmat sikret på en varm sommerdag.

Produsenten har laget en liten "gangvei" langs solsengen for lett tilgang til akterdekket, og underveis finner vi dusjuttaket og et lite stuverom. Et grunt stuverom finner vi også på den veldimensjonerte badeplattformen, samt et større stuverom for vannski i dørken av cockpit.

Inneplass: 3

Sea Ray 240 Sun Sport er ingen spesielt sosial båt å oppholde seg i, eller en utpreget langturbåt til tross for to greie køyeplasser og en Porta-Potti under dekk. For to personer burde den likevel fungere greit til weekendutflukter.

Motor: 4

Vi kjørte Sea Ray 240 med det største motoralternativet, som er er en Mercruiser 350 MAG. Den 300 hk sterke V8-motoren passer båten bra, og sørger for bra gange og fine ytelser. Også standardmotoren, Mercruisers 5,0-liters V8 på 260 hk, kler båten godt. Noe dieselalternativ har ikke Sea Ray å by på i denne klassen.

Fart og støy: 5

Båten gjør et sprekt inntrykk med den kraftige 300 hk'en i motorrommet. I kombinasjon med et Bravo 3-drev, akselererer Sea Ray 240 Sun Sport fra 0 til 30 knop på svært beskjedne 8,5 sekunder. Toppfarten klokkes inn til 45 knop, og et hyggelig marsjfartområde ligger mellom 25 og 35 knop. Ved 25 knop er støynivået på moderate 79 dBA og forbruket på akseptable 1,24 l/nm. På toppfart bruker båten drøyt 1,9 l/nm.

Økonomi: 4

Med 260 hk koster Sea Ray 240 Sun Sport 560 000 kroner. Du får på amerikansk vis dermed godt med fot for kronene. Sea Ray er et av USA-merkene vi kjenner best i Norge, og vi opplever at båtene er av god kvalitet. Annenhåndsverdien på Sea Ray har holdt seg jevnt god de senere årene, men den nye, trange cockpiten, kan muligens endre noe på situasjonen for denne modellen.

Sea Ray 240 Sun Sport er en lekebåt med fine solsenger og utmerkede kjøreegenskaper, en typisk dagsturbåt som også kan benyttes til weekender for to. Den lite tilfredsstillende akterbenken reduserer dessverre det sosiale aspektet ved denne båten, som derfor egner seg aller best for to personer.

Pris: ca. 590 000 m/ 350 V8 MPI 300 hk, Bravo 3, Mercruiser. Husvikholmen Marina AS: www.husvikholmen.no

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også