Ny farkost:

Se, et hydrokopter!

Hva er det som går på land og vann året rundt og som har en stor propell bak? Jo, et finsk hydrokopter.

Publisert Oppdatert

Det er naturlig nok med litt udefinerbare forventninger vi møter finske Glenn Fagerudd i sitt hjem langt nord på den finske vestkysten. Vi skal nemlig få prøvekjøre et såkalt hydrokopter, og det et er Fagerudd selv som har utviklet hydrokopteret.

Plass til fire

Det ligner mest på en klassisk lite beltekjørteøty som vi kjenner fra Forsvaret, bortsett fra at det står en stor propell akter og denne kun har plass til fire personer.

Maur

Firmaet hans heter Arctic Ant , altså arktisk maur om oversetter direkte. Om du vil trekke parallellen til de amerikanske sumpbåtene med propell og ror bak så er du ikke langt unna. Men det er noen viktige forskjeller. Men hvorfor ikke luftputebåt? Jo, når det blir under null så fryser vannet som blir piske opp, fartøyet ises ned og blir for tungt til å kjøre.

Se forhistoren

LEDD: Motoren står på bakeste del, og gjør at fartøyet kan styres uten ror.

LEDD: Motoren står på bakeste del, og gjør at fartøyet kan styres uten ror. Foto: Terje Haugen

Opplevelse

Etter en kort brief startes en Steyr turbodiesel, båtmotor, og propellen følger etter. Dermed bærer det ut på isen, over råk og opp på mellom gjerder på land. Den styres med vanlig ratt, men her er ingen bremser. Det oppleves som å kjøre en blanding av småfly og liten skjærgårdsjeep.

Kommersielt

Selve konseptet er ikke er helt ukjent i de tusen sjøers land. Mange har forsøkt seg på lignende farkoster før, uten at det har lyktes kommersielt. Nå kan det se ut som at det åpner seg nye markeder i de delene av statsapparatet med høyst spesielle behov. Prisen er rundt 115 000 Euro. Om det er dyrt eller billig er vanskelig å si, det er lite å sammenligne med...

Ledd

INNE: Litt mer bråk enn i en vanlig bil, men mye kjekkere.

INNE: Litt mer bråk enn i en vanlig bil, men mye kjekkere. Foto: Terje Haugen

Den store forskjellen mellom hydrokopter og en vanlig løsing er at fartøyet er leddet og at hele motoren sitter på bakre del. Dermed styres farkosten ved å endre vinkelen mellom disse to delene, omtrent som helikopteret endrer vinkelen mellom rotoren og flykroppen - og dermed retningen.

Året rundt

Mauren kan den brukes på is og vann året rundt. Men det viktigste er at den kan manøvreres i lave hastigheter, noe som er vanskelig med en mer konvensjonell løsning à la den nevnte amerikanske.

Redning

Det finske losvesenet har allerede kjøpt 19 stykker. Disse skal brukes til å frakte både lose og eventuelt folk i nød. Snøscooterkjøring er for eksempel langt mer utbredt i Finland enn her hjemme.

OPPFINNER: Glen Fagerudd er oppfinneren bak hydrokopteret. Her forklarer han ivrig detaljene.

OPPFINNER: Glen Fagerudd er oppfinneren bak hydrokopteret. Her forklarer han ivrig detaljene. Foto: Terje Haugen

SIKT: Upåklagelig sikt til siden.

SIKT: Upåklagelig sikt til siden. Foto: Terje Haugen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag