Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter

Er du litt gammeldags av deg og har det ikke altfor travelt, kan dette være båten for deg.

Sist oppdatert

Guernsey 34 kan sies å ha noe mer sjarm enn det vi finner ellers om dagen. Den har mange tradisjonelle trekk ved seg, men vi savner kanskje en mer moderne tilnærming til førerplass og kjøreegenskaper.

Sjøegenskaper

Guernsey 34 - den største modellen i serien - er en tung og krevende dame i sjøen. Den legger seg godt på baken og der blir den. Det er ikke noe poeng i å trimme en halvplaner av denne typen. Dette blir fort en smakssak, men den oppleves ikke spesielt smidig i utgangspunktet.

Den pløyer lett igjennom hva det skal være. I alle fall virket det slik mot de få hekkbølgene vi fikk trumfet den gjennom. Samtidig må det påpekes at dette ikke er båten du velger om det er viktigst å komme fort fra A til B; her er det mer snakk om å klare nevnte distanse med stil.

Førerplass

Føreplassen er i høyeste grad tradisjonell. Det første jeg hengte meg opp i, var det mørke treverket som fungerte som gjennomgangsmelodi ellers i båten. Her kommer det ekstra godt fram, og det oppleves noe støyende for utsikten.

Instrumenteringen står nesten loddrett foran deg, så de ser du godt. Motorkontrollene fungerte også brukbart, men det oppleves noe trangt å skulle sitte over lengre tid. Benplassen er begrenset og setet lar seg ikke regulere mye.

Uteplass

Akterdekket er i utgangspunktet begrenset, men den kan utvides ved å slå opp de doble akterdørene i hytta, slik at det effektive uteområdet inkluderer salongen. Dette er et fint trekk ved båten.

Badeplattformen er også rommelig, og kan i tillegg trekkes opp! Dette er praktisk i trange havner, og gjør også at hekksjøen ikke får så godt tak i utbygget når du slakker av.

Å bevege seg rundt på båten går greit, for her er det alltids noe å gripe i, men stuveplass for fendere akter savnes.

Inneplass

I seg selv er verken akterdekk eller salong utpreget innovative. Sittegruppe til babord og pantry i styrbord er en velkjent løsning her på berget, skulle vi tro.

Som passasjer sitter du høyt nok til at du får med deg hva som foregår på utsiden og forover. Kjøres det hardt, får du bare med deg hva som skjer til siden. Sånn er det bare.

Forut finner vi en køye som godt kan brukes av to personer, og inntrykket av rommelighet forsterkes av et toalett som kan benyttes uten akrobatikk.

Trearbeidet bidrar til at det blir noe mørkt, men gir samtidig en lun stemning.

Stuveplass er det ikke lagt vekt på, så langt vi kan se.

Motor

Her er det mye båt som skal flyttes, og da er det greit at 425 hester står klare til å hjelpe. Dette er en akslingsbåt, og da finner man som regel motoren under dørken i salongen, som tilfellet er her.

Kjørt med vett, er det ikke noe å si på denne motoriseringen, selv om den på papiret virker i meste laget.

Fart og støy

Guernsey 34 har nok en liten vei å gå før støybildet om bord oppleves som brukbart. Med så mange gamper under dørken, burde man nok hatt mer fokus på lydisolering, for den virker noe tynn.

Økonomi

Brunswick Marine in Norway er en del av et verdensomspennende konsern. Dette borger for relativt enkelt vedlikehold mht. reservedeler og utbedringer. Men annenhåndsverdien blir kanskje ikke den aller beste på grunn av at modellen er lite utbredt i Norge. Kjørt fornuftig er ikke denne båten noen storforbruker av drivstoff, men den kan lett bli det (83 l/t ved 28 knop).

Konklusjon

Guernsey 34 sikter seg inn på et spesielt publikum, de med sans for tidløse trekk. Det klassiske imaget får få sprekker og den vil nok innfri forventninger hos de med preferanser i denne retningen. Som langturbåt er den nok mer begrenset siden den ikke disker opp med mye stuveplass.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 11,35 m
  • Bredde: 3,85 m
  • Vekt: 4350 kg
  • Motor: Cummins Mercruiser Diesel 5,9 L, 425 hk
  • Drivstofftank: 520 l
  • Designkategori (CE): B
  • Pris m. nevnte motor, fra: Ca. 2,2 mill
  • www.brunswickmarinenorway.no
Foto: Haugen, Terje

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også