Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade

Dette kan være båten for deg som vil leve ut havfiskedrømmen, men samtidig ha en viss komfort.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stort og allsidig akterdekk

- Begrenset dørkplass inne

Førerplass

Under tak blir det åpenbart at dette ikke er en langturbåt, selv om turelementene er på plass. Akterdekket har tatt den største biten, men kapteinen er ikke bortskjemt, for førerplassen er ikke spesielt rommelig; her sitter du ikke veldig lenge før du får behov for å strekke på beina. Ellers er det lagt opp til plass for copilot, så den sosiale biten ivaretas for så vidt.

Motorkontrollene er plassert på skottet, og de bruker du ikke for ofte. Ellers er selve styringen grei nok, lett og fin. Sikten hemmes bare av blindsonene fra hyttas aktre del, ellers er det rikelig med utsikt ut og over instrumenter.

Uteplass

Uteplassen er selve hovedpoenget med denne båten, nesten som akterdekket på et supplyskip. Det er her det rigges til fiskeseanser bak høye fribord, eller et langbord på kvelden. Uansett beveger du deg relativt fritt.

Men dørken virker ikke overvettes sklisikret, noe som kan bli problematisk når det kommer fiskeinnmat rundt omkring; slikt bør det taes høyde for i en båt med fiskeimage. Men på den annen side har båten solide dreneringskanaler.

Av andre finesser finner vi lirket inn flere stuverom akter og nedfellbare trebenker.

Høydepunktet er selvfølgelig fiskebrønnen med eget "akvarievindu", hvor fangsten kan beundres; takket være en elektrisk pumpe som bytter sjøvannet, kan du til og med få vist fram det levende beviset senere på dagen.

Akterplattformen entres enkelt, men hvordan skal badestigen nåes fra vannet?

Inneplass

Pantryet egner seg ikke til å tilberede storfangster, men det holder til enkel kokkekunst, og det kan også gjøres i stand et brukbart måltid rundt en liten sittegruppe forut. Overnattingsmulighetene er det nok grunn til å være mer skeptisk til, for det blir nok vel trangt hvis man er flere. Men interiøret er fint nok, med en relativt forseggjort finish.

Motor

2,8-literen fra Cummins Mercruiser framstår som et solid og fleksibelt motorvalg til denne farkosten. Dette er mer enn nok til å skyve de vel 2,7 tonnene framover med eleganse, samtidig som du i grunnen kan legge deg på nesten hvilken som helst fart. Dette åpner for å kjøre svært økonomisk, samtidig som det er lett å kjøre rekkevidden din helt til bunns om du legger deg på topp og svir av nesten 50 liter i timen.

Fart og støy

Med en såpass stor motor relativt langt framme, vil det nødvendigvis bli litt lyd om bord i båten. Ved fullt pådrag er det ikke lett å føre en samtale, men legger du deg på en moderat fart, blir det bedre, og da kan du også utvide rekkevidden din dramatisk; går du ned fra 25 til 15 knop, kommer du hele 90 nautiske mil lenger.

Økonomi

Foto: Haugen, Terje

I dette prisområdet - hvor man tangerer 700 000 kroner - er utvalget stort og fallgruvene mange. Ønsker du en brukbar annenhåndsverdi for å sikre investeringen, kan det være greit at leverandøren er av internasjonalt kaliber som i dette tilfellet. Båten kommer også svært godt rigget som ny, og du kan derfor komme deg på fjorden uten å måtte bla opp for skjulte kostnader.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 8,30 m
  • Bredde: 2,93 m
  • Vekt: 2775 kg
  • Dypgående: 0,88 m
  • Drivstofftank: 300 l
  • Motor: Cummins MerCruiser Diesel QSD 2.8 EI 230, 230 hk
  • Pris, fra: Kr 687 000
  • www.brunswickmarinenorway.no

Spesifikasjoner

Produsent Arvor
Pris 687000

Konklusjon

Å kombinere sport og fritid er en krevende sjanger, men her har verftet klart å lage et godt felles multiplum. Arvor 250 De Luxe oppleves som en gjennomtenkt båt både med henblikk på fisking og ferieturer, og etter hva vi kan se, skorter det heller ikke på den rent tekniske byggekvaliteten.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Arvor
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning